Friday, August 24, 2007

رويتر: واشنگتن معتقد است آژانس درقبال ايران فريب خورده است


رويتر: واشنگتن معتقد است آژانس درقبال ايران فريب خورده است
رويتر گزارش داد كه ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره‌ي طرحي توافق كرد تا دامنه‌ي برنامه‌ي هسته‌يي‌اش را روشن كند. واشنگتن با اشاره به آنچه "محدوديت‌هايي در اين طرح" خواند مدعي شد كه آژانس فريب خورده است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رويتر در ادامه فهرستي از مسايل مهمي را ارايه داد كه آژانس در رابطه با ايران بر روي آن كار مي‌كند و ديپلمات‌هاي غربي مي‌خواهند طرح توافق شده‌ي ايران – آژانس به آن پاسخ دهد. اين موارد عبارتند از: «سانتريفيوژهاي پيشرفته: بازرسان هيچ گونه دسترسي به سايت‌هايي كه ايران گفته است در آن سانتريفيوژ پي-دو توليد مي‌كند نداشته‌اند. اين سانتريفيوژ مي‌تواند اورانيوم را دو تا سه برابر سريعتر از نوع قديمي آن يعني پي – يك را تصفيه مي‌كند. ايران در برنامه‌ي غني‌سازي از مدل پي – يك استفاده مي‌كند.
ارتباطات نظامي: گزارشاتي جاسوسي درباره‌ي تلاش‌هاي غيرقانوني براي تسليحاتي كردن مواد هسته‌يي وجود دارد كه ايران آنها را تكذيب كرد. از جمله كارهاي مرتبط با پروژه‌ي نمك سبز كه سنگ خام اورانيوم را پردازش مي‌كند و طرح‌هاي آزمايشات انفجاري با قدرت بالا و كلاهك موشك.
واردات از بازار سياه: آژانس مي‌گويد ايران پاسخ‌هاي ناهماهنگي درباره زمان و دليل به دست آوردن طرح‌ها و قطعاتي از دستگاه‌هاي سانتريفيوژ از طريق شبكه‌ي بازار سياه هسته‌يي عبدالقديرخان داده است. ايران هم چنين از ارايه‌ي سندي درباره‌ي توليد فلز اورانيوم به شكل نيم كره كه مناسب براي هسته‌ي بمب است خودداري مي‌كند.
آزمايشات پلوتونيوم: آژانس و ايران در ژوييه درباره چگونگي حل مسايل مربوط به آزمايشات گذشته‌ي ايران درباره‌ي پلوتونيوم توافق كردند. نتايج مشخصي اعلام نشده است.
آثار ذرات اورانيوم غني شده در حد تسليحاتي: بازرسان توضيحات رضايت بخشي درباره‌ي منشا برخي ذرات اورانيوم بسيار غني شده يافت شده در برخي تجهيزات خواسته‌اند كه در سايت هاي تحقيقاتي هسته‌يي به كار رفته است.
دسترسي به سايت‌ها و مقامات مورد نظر: ايران در درخواست‌هاي آژانس براي بررسي برخي سايت‌هاي هسته‌يي و سايت‌هاي مربوط و مصاحبه با مقاماتي كه در درك كامل فعاليت هسته‌يي ايران كليدي هستند كارشكني كرده است.
سايت‌هاي اعلام نشده: آژانس نمي‌تواند امكان دستيابي ايران به سايت‌هاي هسته‌يي در اماكن مخفي را منتفي كند. لغو بازرسي‌ها از سايت‌هايي كه براي فعاليت هسته‌يي شده‌اند امكان تشخيص وجود فعاليت پنهان احتمالي را سخت‌تر كرد. ايران اين كار را در تلافي گام هاي شوراي امنيت سازمان ملل برداشت.
اطلاعات طرح مبتني بر سايت‌هاي هسته‌يي طراحي شده: ايران در آوريل ارايه‌ي اطلاعات طرح پيشرفته در سايت‌هاي هسته‌يي طرح ريزي شده را متوقف كرد. اين امر نگراني‌ها را نسبت به اهداف ايران در راكتور آب سنگين اراك افزايش داد. ايران در ژوييه به بازرسان اجازه داد يك بار ديگر از اراك ديدن كنند.
نظارت موثر بر كارخانه غني‌سازي: آژانس به دنبال دسترسي تضمين شده از طريق دوربين‌هاي نظارتي مورد نياز در سالن غني‌سازي در نطنز بوده است. آژانس دسترسي مرتبي را در اين سايت و خارج از اين سالن دارد.»

No comments: