Wednesday, August 29, 2007

احمدي نژاد: اسفندياري مي تواند برود

احمدي نژاد: اسفندياري مي تواند برود
پريسا حاتمي - پنجشنبه 8 شهریور 1386 [2007.08.30]
در حالي كه وزارت اطلاعات و دادستاني از پس دادن گذرنامه هاله اسفندياري امتناع مي‌كنند، محمود احمدي نژاد گفت: "هاله اسفندياري آزاد است به هركجا خواست برود." در همين حال روزنامه نيويورک تايمز نوشت كه حكم آزادي هاله اسفندياري به دنبال پاسخ دفتر رهبر جمهوري اسلامي به نامه لي هميلتون، مدير مرکز وودرو ويلسون صادر شده است. هاله اسفندياري پيش از بازداشت در ايران، در اين مركز به كارهاي پژوهشي مشغول بود.
احمدي نژاد ادعاي آزادي هاله اسفندياري براي سفر به "هرجا كه خواست" را روز سه شنبه در يك نشست خبري که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار تلويزيون CBS مطرح كرد. اين خبرنگار از وي پرسيد: "آيا هاله اسفندياري اجازه خواهد يافت به آمريکا بازگردد؟" احمدي نژاد نيز پاسخ داد: "البته در مورد هاله اسفندياري بايد دستگاه قضايي پاسخ دهد اما نظر شخصي من اين است كه ايشان آزاد است به هركجا خواست برود. "
موضوع خروج هاله اسفندياري از كشور، يك روز پس از آزادي وي از زندان توسط شيرين عبادي و محمد سيف‌زاده، وكلاي وي مطرح شد. آنها معتقد بودند با اين قرار وثيقه وي مي‌تواند از كشور خارج شود، اما در عين حال سيف زاده به احتمال احضار وي توسط دادگاه نيز اشاره كرد.
اما صبح روز بعد روزنامه كيهان به آزادي اسفندياري معترض شد و احتمال خروج وي از كشور را مطرح كرد و اين اقدام را "فرار يك جاسوس" ناميد. اين روزنامه در مطلبي در ستون "گفت و شنود" كه بنا به گفته‌ها، حسين شريعتمداري مديرمسئول اين روزنامه خود اين ستون را مي‌نويسد، نوشت: " 300 ميليون تومان چيزي در حدود 320 هزار دلار است درحالي‌که آمريکايي‌ها تاکنون ده‌ها ميليون دلار براي آزادي او خرج کرده‌اند. با اين حساب خيلي راحت،‌ قيد 300 ميليون تومان را مي‌زنند و جاسوس خود را فراري مي‌دهند." پس از انتشار اين مطلب در روزنامه كيهان، محسني اژه‌اي وزير اطلاعات دولت احمدي نژاد نيز خروج هاله اسفندياري از كشور را منوط به اجازه دادگاه دانست. اما بنا به گزارش‌ها، وزارت اطلاعات و دادستاني تاكنون گذرنامه هاله اسفندياري را به وي يا وكيلش تحويل نداده‌اند و به اين ترتيب برخلاف گفته احمدي نژاد، وي عملا نمي‌تواند از ايران خارج شود.
هاله اسفندياري، ايراني مقيم آمريکا كه سال گذشته به ايران سفر كرده بود، چند ماه بعد وقتي كه قصد داشت به آمريكا بازگردد، از خروج از كشور منع و سپس بازداشت شده بود. وي پس از چند ماه قرا رگرفتن تحت فشار در زندان، مجبور به بيان اعترافاتي شد كه همراه با اعترافات مشابه يحيي كيان تاجبخش و رامين جهانبگلو در برنامه‌اي با نام "به اسم دموكراسي" از تلويزيون ايران پخش شد. پخش اعترافات اين سه كه در زندان از ايشان اخذ شده بود، اعتراض گسترده محافل حقوق بشري را به دنبال داشت.
كيان تاج‌بخش كه همزمان با هاله اسفندياري در زندان بود، هنوز هم در زندان مانده است. اما پس از آزادي اسفندياري، خبري از قول يك مقام مسئول در دادسراي تهران نقل شد مبني بر اينكه براي وي نيز احتمالاً به زودي قرار وثيقه صادر مي‌شود و او هم آزاد خواهد شد؛ اما تاكنون اين اتفاق نيفتاده است.
هاله اسفندياري هفته پيش، پس از سه ماه حبس با وثيقه‌اي به مبلغ 300 ميليون تومان آزاد شد، اما مقامات رسمي اعلام كردند كه پرونده او به اتهام جاسوسي و اقدام عليه امنيت ملي همچنان مفتوح است. وي پس از اينكه از در اصلي زندان اوين خارج شد، با دوربين صداوسيماي جمهوري اسلامي روبرو شد و خبرنگاري كه از وي درباره اوضاع زندان مي‌پرسيد. او نيز در واكنشي قابل پيش‌بيني گفت: "در زندان با من رفتار خوبي داشتند و اتاق بزرگي با پنجره داشتم و غذا نيز بسيار خوب بود."
پاسخ دفتر رهبري به نامه "لي هميلتون"
روزنامه نيويورک تايمز در گزارشي از پاسخ دفتر رهبري به نامه لي هميلتون، مدير آمريكايي مرکز "وودرو ويلسون" خبر داد كه نوع خود اقدامي بي‌سابقه ارزيابي شده است. هميلتون كه نامش به سبب حضور در كميته آمريكايي "مطالعات عراق" و گزارش جنجال برانگيز اين كميته شهرت يافته است، رياست مركزي را برعهده
دارد كه هاله اسفندياري در آن به عنوان پژوهشگر مشغول به كار بود. د�

No comments: