Wednesday, August 29, 2007

احضار سفير ايران به وزارت امور خارجه عراق


احضار سفير ايران به وزارت امور خارجه عراق
راديو فردا : وزارت امور خارجه عراق روز چهارشنبه ۲۹ ماه اوت، در اعتراض به بمباران شهرهای کردنشين توسط جمهوری اسلامی، سفير اين کشور را احضار کرد.ارتش جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه، بمباران مناطق کردنشين در شمال عراق را از سر گرفت.در حدود ۱۰۰۰ کرد در شهر سليمانيه، به اين بمباران اعتراض کردند و از حکومت کردستان عراق خواستند که به اقدام های لازم در اين زمينه دست بزند.پارلمان کردستان عراق، روز ۲۸ ماه اوت، طی نشست ويژه ای، از حکومت عراق، سازمان ملل متحد و نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا خواست که بر ايران و ترکيه فشار بياورند تا بمباران مناطق کرد نشين را متوقف کنند.بمباران مناطق کردنشين، توسط جمهوری اسلامی، در هفته های اخير ادامه دارد. اين بمباران، تخريب مزارع و فرار ساکنان اين مناطق را به دنبال داشته است.نيروهای ارتش ترکيه نيز پيشتر در اين عمليات با نيروهای نظامی جمهوری اسلامی همکاری داشتند.علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت که هدف ايران از اين عمليات، مبارزه با قاچاق اسلحه و تروريست ها در شمال عراق است.
تروریست ها یا مردم بیگناه؟
او به خبرگزاری مهر گفت که تروريست ها در اين منطقه، شمار زيادی از نيروهای مرزی ايران را کشته اند. به گفته او، تروريست ها در اين منطقه، به کار قاچاق اسلحه نيز مشغول هستند.جمهوری اسلامی پيشتر اعلام کرده بود که در مناطقی که‌ هدف آتشباری توپخانه‌ای نيروهای مسلح ايران قرار می گيرند، نيروهای مخالف نظام ايران حضور دارند.اما جمال عبدالله‌ سخنگوی حکومت منطقه‌ای کردستان که‌ در اربيل به‌ سر می برد، چندی پيش در گفت و گو با راديو فردا اين اظهارات را رد کرد و گفت: «اگر قرار است اين توپ باران عليه‌ پژاک و پ ک ک باشد، بايد گفت که پ ک ک، پايگاه های ثابتی ندارد و مدام در حال جابجايی و تغيير مکان است.» آقای عبدالله افزود: «اين مناطق مرزی، تحت کنترل ما و دولت های همسايه‌ قرار ندارند. اما خاک اقليم کردستان بر اساس قانون بخشی از خاک عراق است و عبور از مرزها چه‌ از طريق نيروی زمينی و چه‌ با توپ باران تجاوز و حمله‌ای محسوب می گردد که‌ عليه‌ حق حاکميت بخشی از خاک عراق است. به همين دليل ما نگران هستيم و نارضايی خود را از اين موضوع ابراز می داريم.»به گفته جمال عبدالله، «تاکنون سندی مبنی بر حضور نيروهای پ ک ک در روستاها وجود ندارد. چرا مرتکب اقدامی می شوند که‌ در نتيجه‌ آن ساکنين روستاها دچار زيان های مالی شده‌ و به‌ عمق خاک کردستان عراق آواره‌ شوند.»
اعتراض حکومت کردستان به عملکرد ايران
حکومت کردستان عراق، اعتراض نامه‌ رسمی در اين زمينه تسليم جمهوری اسلامی کرده است.حمله های توپخانه‌ای جمهوری اسلامی عليه‌ مناطق مرزی کردستان، عراق پس از درگيری های نظامی ميان گروه‌ مسلح پژاک شاخه‌ ايرانی حزب کارگران کردستان پ ک ک و نيروهای سپاه‌ پاسداران در منطقه‌ پيرانشهر شدت بيشتری به‌ خود گرفته‌ است.

No comments: