Wednesday, August 29, 2007

ولخرجي بي‌سابقه به بهانه جشن نيمه شعبان

ولخرجي بي‌سابقه به بهانه جشن نيمه شعبان
صداي آيت الله مكارم هم درآمد - پنجشنبه 8 شهریور 1386 [2007.08.30]
محبوبه نيك نهاد
در روزهاي پاياني هفته جاري و در حالي كه دولت احمدي نژاد روز پنجشنبه را نيز به علت قرار گرفتن بين دو تعطيلي ديگر، تعطيل اعلام كرده است، آذين‌بندي‌ها، چراغاني‌ها و مراسم‌هاي پرخرج به بهانه نيمه شعبان در مقياسي گسترده در تهران و ديگر شهرها قابل مشاهده بود. حجم اين خرج‌ها به بهانه نيمه شعبان به حدي بود كه اعتراض آيت الله مكارم شيرازي از مراجع تقليد قم را نيز برانگيخت.
چراغاني‌هاي گسترده در نيمه شعبان امسال در حالي انجام شد كه برق مورد نياز اكثر آنها با اجازه و هماهنگي شهرداري از سيم‌هاي برق آزاد و بيرون از كنترل كنتورها تامين مي‌شود. اين در حالي است كه مديرعامل شركت برق منطقه‌اي استان تهران روز دوشنبه هفته جاري از افت ولتاژ بي‌سابقه در برق تهران خبر داد و پيش‌بيني كرد قطع برق و خاموشي برنامه‌ريزي شده در تهران شتاب بيشتري به خود بگيرد. در هفته‌هاي اخير اين خاموشي‌ها در مناطق مختلف تهران به طور پراكنده وجود داشت و تعداد و ساعات آن رفته‌رفته شيب صعودي پيدا كرده بود.
در همين حال نهادهاي دولتي، عمومي و به خصوص شهرداري تهران امسال فعاليت‌هاي خود در نيمه شعبان را افزايش دادند و بر اساس برآورد ناظران، اين فعاليت‌ها به طرز محسوسي پرخرج و پر زرق و برق تر از معمول تدارك ديده شده بود.
سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در روز سه‌شنبه در برج ميلاد، 40 ميدان شهر و فرهنگسراهاي شهر تهران اقدام به نورافشاني، برگزاري جشن و مراسم‌هاي ديگر نمود. تهيه "ساک مخصوص نيمه شعبان" شامل 12 پرچم، پلاكارد و ديگر اقلام مذهبي نيز يكي ديگر از اقدامات پرخرج به بهانه نيمه شعبان است كه امسال توسط کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد شهر تهران انجام گرفت. هدف از اين اقدام "متحد الشکل نمودن فعاليت هاي هيئات مذهبي و مساجد در اعياد اسلامي" اعلام شد.
انتقاد مكارم شيرازي
در اعتراضات به ولخرجي‌هاي گسترده در نيمه شعبان امسال، مكارم شيرازي از مراجع تقليد قم بيانيه‌اي صادر كرد. مكارم كه از مراجع محافظه‌كار قم به شمار مي‌رود، با صدور پيامي بر دوري از اسراف در جشن هاي نيمه شعبان تاكيد كرد و با نسبت دادن ااين كار به افراد "نفوذي"، خواستار "هوشياري در مقابل خرافه‌گويان، مدعيان دروغين و دشمنان نفوذي" شد.
در بخشي از اين پيام آمده است: "سزاوار است جشن‌هاي ميلاد نيمة شعبان بدور از اسراف و تبذير صورت گيرد و اضافات به شيعيان محروم آن حضرت اختصاص يابد."
مكارم شيرازي در پيام خود همچنين تصريح كرده است: "لازم است همة برادران و خواهران عزيز مراقب باشند در دام سه گروه نيفتند: خرافاتياني که سبب دور شدن انديشمندان از اين ظهور بزرگ مي‌شود و همچنين سوداگران نفاق و دجالاني که با ادعاهاي دروغين تشرف و گرفتن پيام از آن حضرت، گروهي از ساده دلان را دور خود جمع مي‌کنند و به اندوختن ثروت و اشباع شهوات خود خود مي‌پردازند و نيز دشمنان نفوذي که مراسم جشن آن حضرت را با انواع گناهان آلوده مي‌کنند تا بدين وسيله عقايد مذهبي مردم را سست و بهانه به دست دشمنان کج‌انديش

No comments: