Sunday, August 26, 2007

نظاميان در آماده باش

نظاميان در آماده باش
درباره عليرضا افشار - دوشنبه 5 شهریور 1386 [2007.08.27]
مازيار رادمنش
با ورود عليرضا افشار يکي از راست ترين نيروهاي سپاه پاسداران و فرمانده سابق بسيج به عنوان معاون سياسي وزارت کشور، تجهيز اين وزارتخانه و آماده سازي آن براي انتخابات و نيز مقابله با ناآرامي هاي احتمالي خياباني آغاز شد. اين چهارمين تغيير جدي کابينه در ده روز گذشته، پس از تغيير وزير نفت، وزير صنايع، رئيس کل بانک مرکزي است. به نظر مي رسد دولت در حال تلاش است تا هر چه بيشتر خود را براي روزهاي بحراني آماده کند، اگرچه برخي ناظران معتقدند دولت يکدست احمدي نژاد در حال از دست دادن انسجام خود است.
عليرضا افشار کيست؟
عليرضا افشار متولد سال 1330 است. او ديپلم خود را از مدرسه علوي مشهد دريافت کرد و قبل از انقلاب به دليل فعاليت هاي سياسي توسط ساواک دستگير شده و به مدت چهار ماه زنداني شد. عليرضا افشار فارغ التحصيل دانشکده مهندسي دانشگاه صنعتي شريف است.
عليرضا افشار يکي از دانشجويان مسلمان پيرو خط امام بود که همراه با ديگر دانشجويان اين گروه سفارت آمريکا را اشغال کردند و بيش از يک سال اين سفارتخانه و تعدادي از اعضاي آن را به گروگان گرفتند. وي مدت زيادي در کنار اين افراد باقي نماند، پس از تخليه سفارت آمريکا محل سابق سفارت توسط وي و نيروهاي سپاه اشغال شد و به صورت محل انتشار اسناد محرمانه سفارت آمريکا بصورت يک مجموعه کتاب درآمد. اين کتابها بيش از اين که در جهت انتشار اسناد دخالت هاي آمريکا در ايران يا کشورهاي ديگر باشد، بصورت وسيله اي براي تسويه حساب هاي سياسي درآمد. عليرضا افشار که رابطه اش با کساني مانند عباس عبدي، محسن ميردامادي، ابراهيم اصغرزاده، بيطرف و ساير اعضاي مهم دانشجويان پيرو خط امام چندان نزديک نبود، از سال 1358 تا 1361 عضو شوراي مرکزي جهاد سازندگي بود.
از سال 1361 وارد سپاه شد و يکي از يازده فرمانده اصلي سپاه در جنگ هشت ساله ايران و عراق بود. وي مسووليت جانشيني، رياست ستاد مرکزي و سخنگوي سپاه را تا پايان جنگ( از 1361 تا 1367) برعهده داشت.
فرماندهي بسيج
عليرضا افشار از سال 1368 فرمانده نيروي مقاومت بسيج شد و تا سال 1376 فرماندهي بسيج را عهده دار بود. او در اين دوره بسيج را از يک نيروي مردمي براي مقاومت در مقابل نيروهاي نظامي دشمن در جنگ هاي ميهني، به يک نيروي شهري براي کنترل زنان، عروسي ها، کساني که خيابانها را مي بستند و محلات را از نظر اجتماعي کنترل مي کردند درآورد. در اين دوره بسيج تعدادي از کساني را که به اين نيرو پيوسته بودند، به عنوان سهميه به دانشگاهها فرستاد و بسيج دانشجويي در اين دوران پايه گذاري شد. بسيج ادارات نيز در همين دوره وظايفي براي کنترل سازمانهاي اداري پيدا کرد. وي در سال 1376 از فرماندهي بسيج استعفا داد و رئيس دانشگاه امام حسين شد. او در دوران اصلاحات يکي از مخالفان جدي اصلاحات خاتمي بود و يکي از 29 فرماندهي بود که نامه اي عليه خاتمي منتشر کردند و پس از واقعه 18 تير وي را تهديد کردند که اگر توانايي اداره کشور را ندارد، آنان مي توانند کنترل اوضاع را در دست بگيرند.
عليرضا افشار از سال 1379 تا 1383 فرماندهي ستاد کل و رئيس حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و معاون فرهنگي و امور مجلس ستاد کل نيروهاي مسلح از 1383 تا امروز بوده است.
عليرضا افشار به دنبال تغييرات کابينه احمدي نژاد، از معاونت ستاد کل نيروهاي مسلح استعفا داد و به جاي مجتبي ثمره هاشمي معاون سياسي وزير کشور شد. با ورود وي به کابينه احمدي نژاد، تعداد نظاميان و اطلاعاتي ها افزايش يافت.
برخي ديدگاه ها
افشار و اقتصاد و ولايت: "بايد اهل صرفه جويي باشيم و کالاي خارجي را به کالاهاي ايراني ترجيح ندهيم تا غرور و افتخار ملي در مردم ما ضعيف نشود. در دوران دفاع مقدس ما مشکلي براي پشتوانه فرهنگي نداشتيم و در دوره سازندگي هزينه هاي زيادي مصرف شد چون فرهنگ بسيجي از دولت بيرون شده بود. امروز هم دولت نهم حداقل شعار قوي و محکم تبعيت از ارزش هاي ولايت را مطرح کرده اما مشکلات زيادي را بايد از جلوي پايش وجود دارد."
افشار و نگاه بين المللي: "معاون فرهنگي و تبليغاتي ستاد نيروهاي مسلح گفت: اقدام آمريكا در خصوص گنجاندن نام سپاه پاسداران در ليست گروه هاي تروريستي عجولانه بوده و ماهيت اين كار و فضاي سنگين تبليغاتي كه غربي ها ايجاد كردند جنبه جنگ رواني داشته است، تا كه يك اقدام عملي باشد. سردار عليرضا افشار در گفت وگو با خبرگزاري فارس تصريح كرد: آمريكا نمي تواند نيروي رسمي كشوري را جزو ليست تروريستي قرار دهد و اين كار سابقه اي در دنيا نداشته است. آمريكايي ها نتيجه مطلوبي از اين موضوع نخواهند گرفت و چه بسا به طور عكس اين حركت آنها موجب افزايش محبوبيت جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران ميان مردم منطقه و جهان اسلام شده است."
افشار و هنر و موسيقي: "من به صورت انتخابي هيچ وقت به سراغ موسيقي نرفته ام؛ اين که مثلا بخواهم نوار خاصي را بشنوم. معمولا به اجراهايي که توسط صدا و سيما در مناسبت هاي ويژه دفاع مقدس برگزار مي شود، گوش مي کنم. آن چيزي که بيشتر انسان را به وجد مي آورد، مارش پيروزي است. همزمان با پيروزي ها هميشه مارش پيروزي نواخته مي شد؛ بنابراين هميشه تا اين مارش به گوش مي رسد، ما به ياد عمليات فتح المبين يا بيت المقدس مي افتيم. اين مارش متعلق به قبل از دوران دفاع مقدس و جزو موزيک هاي نيروهاي مسلح و نظاميان است و اين خبر را به شما بدهم که روي همين مارش پيروزي، کلام گذاشته ايم. گروه موسيقي بسيج، سرود بسيار زيبايي روي آن گذاشته اند که از طريق رسانه ها هم پخش شد. گروه موسيقي بسيج تنها گروهي بود که از قواره نظامي خارج شد و توليد سرودهاي حماسي و دفاع مقدس را در دستور کار خود قرار داد
."

No comments: