Wednesday, August 29, 2007

سركوزی روسيه را به دوستی با آمريكا فروخت


نيكولا ساركوزي ، رئيس جمهوري فرانسه، در تشريح ديدگاههاي سياست خارجي خود آشكارا فهماند كه فرانسه جهت گيريهاي سابق خود را تغيير داده و اكنون هدف تازه‌اي پپش روي دارد و آن بريدن از دوستي با روسيه به نفع دوستي با آمريكاست. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سايت تحليلي «اوترا»، ساركوزي روز دوشنبه در ديدار با مقامات ديپلماتيك فرانسه ديدگاههاي خويش در سياست خارجي را اعلام كرد. رئيس جمهور جديد فرانسه آشكارا فهماند كه فرانسه جهت گيريهاي سابق خود كه در زمان ژاك شيراك دنبال مي‌شده را تغيير داده است و اكنون هدف تازه‌اي پپيش روي فرانسه قرار دارد: دوستي با آمريكا و قطع دوستي با روسيه.
به نوشته اين سايت، روابط رسمي بين پاريس و واشنگتن طي چند سال اخير پرتنش بود. مقامات فرانسوي با آغاز عمليات نظامي آمريكا درعراق بشدت مخالفت كرده بودند. در مخالفت با جنگ عراق، مسكو از مواضع پاريس حمايت كرده بود و شيراك و پوتين روابط بسيار نزديكي با هم داشتند. ولي اكنون ديگر به نظر مي‌رسد بايد اين مسائل را فراموش كرد.
رهبر جديد فرانسه بطور آشكار به سمت آمريكا گرايش دارد. سفر اخير ساركوزي به ايالات متحده نزديكي روساي جمهور دو كشور را بيشتر نمود.

No comments: