Thursday, August 30, 2007

نووستی: شبه نظامیان حماس در ایران آموزش می بینند


خبرگزاری «نووستی» روسیه: بنا بر اطلاعات موجود در اسرائیل، حماس در نوار غزه ارتشی مشابه حزب الله لبنان ایجاد می کند. ژنرال "موشه کاپلینسکی" معاون رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل این مطلب را چندی پیش در مصاحبه ای با New York Times در تل آویو اعلام کرده بود.
به گفته وی، حماس بیشتر افراد خود را برای گذران دوره آموزشی به ایران اعزام کرده است که اسرائیل از اسامی بیش از 100 نفر آنان آگاه است. به گفته کاپلینسکی، طرفداران حماس مواضعی برای حمله و دفاع ایجاد کرده و نیز تونل هایی برای انجام عملیات نظامی و ارسال مواد منفجره، تسلیحات ضد تانک و موشک هایی مدرن تر از طریق صحرای مصر می سازند. ژنرال اطلاع داد که حماس اکنون موشک های مدرن ضد تانک، خمپاره انداز و نیز موشک های کاتوشا با شعاع 10.6 مایل دارد.
وی گفت که اگر همین طور ادامه پیدا کند، ما مجبور می شویم یکبار ارتش خود را برای انجام عملیات نظامی گسترده ای به نوار غزه بفرستیم.
سران حماس اعزام افرادی به خارج برای گذراندن دوره آمادگی نظامی را رد می کنند. آنان تایید می کنند که تنها چند نفر از نیروهای پلیس به ایران اعزام شده اند. کاپلینسکی گفت که در خود نوار غزه علائم نارضایتی از سیاست خشونت ورزانه حماس دیده می شود و اسرائیل تمایلی ندارد که حماس در شرایط بایکوت بین المللی حکومت غزه را داشته باشد.
همچنین دولت "ایهود اولمرت" نخست وزیر اسرائیل نمی خواهد که پیشرفت های اخیر در روابط با "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مورد تهدید قرار گیرد.
به گفته ژنرال کاپلینسکی، المرت و عباس شانس خوبی دارند: "ممکن است که این آغاز دوره ای جدید باشد. اما فلسطینیان باید تصمیم گیری کنند که آنان به کدام طرف می روند، آیا می خواهند چنین وضعی همچون اوضاع در نوار غزه داشته باشند یا خیر؟

No comments: