Tuesday, August 28, 2007

کمیسیر حقوق بشر سازمان ملل، سوم و چهارم سپتامبر به ایران می‌رود


کمیسیر حقوق بشر سازمان ملل، سوم و چهارم سپتامبر به ایران می‌رود
دویچه‌وله: لوییز آربور (Louise Arbour) کمیسیر حقوق بشر سازمان ملل، سوم و چهارم سپتامبر به ایران می‌رود. شیرین عبادی، حقوقدان و فعال حقوق بشر قبلا طی نامه‌ای از خانم آربور خواسته بود در باره وضعیت زنان ایران و قوانین تبعیض‌‌آمیز موجود تحقیق کند.مصاحبه با شیرین عبادی در همین زمینه:

دویچه‌وله: شما از خانم لوییز آربور کمیسیر حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اید در باره وضعیت زنان ایران و تقاضاهاشان تحقیق کند. مورد نظرشما کلیت قوانین و شرایطی است که زن را در مسائل خانوادگی و کاری و اجتماعی فرودست می‌کند یا وضع کسانی که در رابطه با فعالیت‌های حقوق زنان دستگیر شده‌اند؟

شیرین عبادی: هر دو مورد! زیرا کسانی که در رابطه با فعالیت‌هایشان دستگیر شده‌‌اند، حدود پنجاه نفر هستند. برای این ‌عده، چه دختر و پسر تشکیل پرونده کیفری داده‌اند. همه اینها در رابطه با قوانین تبعیض‌آمیز دستگیر شده‌اند. بنابراین من هم مایلم ریشه این قوانین را به اطلاع کمیسیرعالی حقوق بشر برسانم و هم اینکه بگویم اعتراض به قوانین تبعیض‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمیز در ایران ولو به مسالمت‌ آمیزترین شیوه، چه بهایی دارد.
آیا بیلان‌‌هایی هم به مسئولان جهانی در باره مشکلات حقوقی و اجتماعی زنان ایران ارائه داده‌اید؟
به کرات! من رییس کانون مدافعان حقوق بشر هستم. این کانون متشکل از تعدادی معروف‌ترین، خوشنام‌ترین و زحمتکش‌ترین وکلای ایران است. کانون هر سه ماه یکبار گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند و من این گزارش را به همه مقامات ملی و بین المللی و جراید و سایت های خبری ارسال می‌کنم. این چیزی نیست که بار اول باشد منتها این‌بار به جای اینکه گزارشی کلی و سه ماهه در باره وضع حقوق بشر ایران بدهم، مستقیما و شخصا یک نامه به خانم لوییز‌‌آربور نوشتم و یک مورد خاص از نقض حقوق بشر، یعنی قوانین تبعیض آمیز ضد زن را برشمردم.
خود شما جدی‌ترین و گرهی‌ترین مشکل حقوقی زن ایرانی را چه می‌دانید؟
ما عدم برابری جنسیتی و تبعیض قانونی در موارد بسیار متعدد داریم اما به نظر من مسائل مربوط به خانواده فوری‌تر و فراگیرترند. مثلا در قانون هست که شهادت دو زن معادل با شهادت یک مرد است. این پیش نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید که همه زن‌ها به دادگاه بروند و با این مشکل مواجه شوند. این که یک زن بخواهد رییس جمهورشود، خیلی کم پیش می‌آید و موارد شمول‌اش کمتر است. اما دایره شمول قوانین مربوط به خانواده و قدرت‌ این قوانین به هر زنی برمی‌گردد. در نتیجه اولویت تجدید نظر در قوانین با قوانین خانواده است.
چه می‌شود که فعالان این عرصه را متهم به فعالیت سیاسی می‌کنند؟ حقوق زن چه ربطی به سیاست دارد؟
این مسئله را باید از نماینده دادستان و رییس دادگاهی پرسید که موکلین من را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و محاکمه کرده‌اند. من خودم بارها پرسیده‌ام اگر زنی بگوید من نمی‌خواهم هوو سرم بیاید، آیا امنیت ملی به مخاطره می‌افتد؟ اگر زنی بگوید من همان حقوقی را می‌خواهم که برادرم دارد، آیا دشمن به ما حمله می‌کند؟ متاسفانه حرف‌های ما در دادگاه به جایی نرسیده است. به همین دلیل من به کمیسرحقوق بشر سازمان ملل نامه نوشتم که یک گزارشگر بفرستید تا ببینید ما راست می‌گوییم یا دروغ. خوشبختانه خانم لوییز آربور خودشان به ایران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند.
چه وقت؟
سوم و چهارم سپتامبر.
قطعا با شما هم ملاقات خواهند داشت...
بله با من و تعداد زیادی از فعالین حقوق زن و همچنین مدافعان حقوق بشر.
چرا نقطه شکننده و نقطه ضعف جمهوری اسلامی مسئله زنان است و بیم این می‌رود که پرداختن به حقوق زن، باعث تضعیف نظام شود؟

پرداختن به مسئله زن به هیچوجه باعث تضعیف نظام نمی‌شود، اما این‌که حقوق زن در ایران و سایر کشورهای شرقی اینقدر جنجال برانگیز می‌شود، علت اش فرهنگ مردسالار است که در همه جا به خصوص مشرق زمین خیلی دیرپاست و قدرت دارد.
وضعیت خانم‌هایی که به دلیل فعالیت در کمپین یک میلیون امضا بازداشت شده یا امکان احضارشان به دادسرا وجود دارد، چگونه است؟
تعدادی از آنها محکوم شده‌اند و تعدادی در نوبت دادرسی هستند.مصاحبه‌گر: مهیندخت مصباح

No comments: