Monday, July 30, 2007

تقویت متحدان امريکا عليه ايران


گزارش لوموند از: - سه شنبه 9 مرداد 1386 [2007.07.31]
کورين لنه
آيا اکنون زمان مناسبي براي تحويل تسليحات اضافي به کشورهاي خاورميانه بود؟ به محض اعلام پروژه دولت بوش مبني بر فروش ده ساله تسليحات و تجهيزات نظامي به عربستان و پنج کشور ديگر در حوزه خليج فارس، اين مسأله با مخالفت و سازش ناپذيري بخشي از کنگره مواجه شد.
اين طرح راکه هفته گذشته به چند تن از اعضاي پارلمان تسليم شد مي توان به عنوان پيش درآمدي براي نشست روز سه شنبه 31 ژوئيه در شرم الشيخ به حساب آورد. در اين نشست، رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا و کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه اين کشور، به همراه همتاهاي مصري، سعودي و پنج کشور عربي ديگر که گفته مي شود از مواضع ميانه رويي برخوردارند حضور خواهند داشت. اينها کشورهايي هستند [بحرين، قطر، کويت، عمان، امارات] که واشنگتن در صدد تقويت آنها برآمده تا بدين طريق نسبت به تأثير و نفوذ ايران در منطقه تعادل ايجاد کرده باشد.
در بخش دوم اين طرح، شاهد افزايش چشمگير کمک نظامي به اسراييل هستيم که به گفته ايهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، اين افزايش به ميزان 25 درصد بوده است. ازطرف ديگر، کمک نظامي به مصر نيز به مبلغ 13 ميليارد دلار در مدت 10 سال پيش بيني شده.
با وجود اهميت اين قراردادها، قوانين کنگره امريکا به گونه اي بر دولت اين کشور تحميل مي شوند که راهي جز تبعیت از کنگره ندارد.
به دست آوردن امتياز
دولت بوش اميدوار است بتواند توان تدافعي متحدان سني خود را در خليج فارس افزايش دهد. اين کشورها از اينکه مي بينند ايران بر منطقه تسلط يافته نگرانند، به ويژه اينکه در صورت خروج ايالات متحده از عراق و احتمال دستيابي ايران به سلاح هسته اي، شرايط براي آنها بسيار وخيم تر خواهد شد. ايالات متحده همچنين اميدوار است که در کوتاه مدت بتواند رياض را به حمايت از دولت عراقي نوري المالکي، عليرغم سيطره شيعه ها، ترغيب کند.
روز قبل از آغاز سفر گيتس و رايس که پس از شرم الشيخ به جده خواهند رفت، مسؤولين امريکايي به طور عمومي اقدام به انتقاد از آنها کردند. زلماي خليل زاد، سفير امريکا در سازمان ملل، به شبکه CNN اظهار داشت: "درخصوص مسأله عراق، عربستان سعودي و چند کشور ديگر آنچه را که مي توانند انجام دهند، از ما دريغ مي کنند." او در ادامه افزود: "گاهي اوقات نه تنها کمک نمي کنند، بلکه تلاش هايي را که ما براي پيشرفت انجام داده ايم مختل مي سازند."
تام لانتوس، رييس دموکرات کميسيون امور خارجه در مجلس نمايندگان امريکا هم مخالفت خود را با طرح تحويل تسليحات بدون گرفتن امتياز از طرف سعودي اعلام کرد. به گفته وي، به عنوان مثال مي توان از سعودي خواست تا بخشي از پناهندگان عراقي را که در اردن اجتماع کرده اند بپذيرد يا اينکه متعهد شود که ديگر با جنبش مقاومت اسلامي [حماس] و فتح فلسطين مصالحه نخواهد کرد؛ درست مانند ملک عبدالله که در ماه مارس چنين تعهدي را پذيرفت. او در خصوص گرفتن امتياز از قطر، خواستار اين است که شبکه الجزيره نقش ميانه رويي را در منطقه ايفا کند.
منبع: لوموند، 30 ژوئيه 2007
مترجم: علي جواهريalijava_rooz@yahoo.es

No comments: