Monday, July 30, 2007

فشار بر ايران احتمال جنگ را کاهش مي دهد

فرانس پرس گزارش مي دهد: - سه شنبه 9 مرداد 1386 [2007.07.31]
برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، روز يکشنبه در قاهره گفت بايد بر سوريه و ايران فشار وارد کرد تا احتمال وقوع يک جنگ جديد در لبنان کم رنگ شود.
وي طي يک کنفرانس مطبوعاتي که همتاي مصري او، احمد ابوالغيط نيز در آن حضور داشت گفت: "من مي دانم که بايد اعمال فشار کرد تا فضاي لبنان به همين منوال باقي بماند. بي پرده بگويم، بايد کاري کنيم که از تأثيرات ايران و سوريه بر لبنان کاسته شود تا بدين ترتيب جنگ جديدي به وقوع نپيوندد."
او همچنين با اشاره به اينکه مردم لبنان بايد روابط خوبي با يکديگر داشته باشند افزود: "اکنون وضعيت لبنان به دليل وجود تأثيرات خارجي بسيار مشکل و پيچيده شده. اين مسأله به يکي از مشکل ترين مسايل جهان تبديل شده است."
آقاي کوشنر در ادامه سخنان خود گفت: "فرانسه هر آنچه را که بتواند انجام مي دهد، ولي ما نمي توانيم مشکل را به جاي لبناني ها حل کنيم. قبلاً کشورهاي ديگري مسؤوليت اين کار را برعهده گرفتند و در نهايت اقدامات بي نهايت منفي در رابطه با مسايل لبنان صورت گرفته است."
فرانسه اميدوار است بتواند گفتگو با اکثريت ضدسوري را که از سوي غرب حمايت مي شود از سر بگيرد. به علاوه گفتگو با بيشتر کشورهاي عربي نيز در دستور کار قرار دارد.
وزير امور خارجه فرانسه همچنين افزود: "تنها خود لبنان مي تواند مسايل لبنان را حل کند و براي سرنوشت خود تصميم گيري کند." وي سپس اظهار داشت يکشنبه شب اين موضوع را با ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر، سعود الفيصل، رييس ديپلماسي عربستان و عمر موسي، دبير کل اتحاديه عرب در ميان خواهد گذاشت.
آقاي کوشنر اطلاعات ديگري درخصوص مصاحبه ها و نشست هاي انجام شده در لبنان ارائه نداد. او صرفاً به اين نکته اشاره کرد که هر دو طرف مي توانند ضمانت هايي را در ارتباط با انتخابات رياست جمهوري و دولت اتحاد مردمي تأمين کنند.
وي اظهار داشت: "در لبنان پيشرفت هايي صورت گرفته. اکنون به لطف تلاش هاي ما، مردم لبنان از هر گروهي با يکديگر به مذاکره مي نشينند. اين يک پيشرفت کوچک است، ولي به هرحال به عنوان يک پيشرفت محسوب مي شود."
اين درحالي است که اپوزيسيون ديگر مشروعيت دولت فواد سينيوره را به رسميت نمي شناسد و خواستار يک دولت متحد مردمي است که بتواند در آن داراي نفوذ باشد و حداقل شرايط ازسرگيري گفتمان نيز وجود داشته باشد.
شمارش معکوس براي انتخابات رياست جمهوري آينده آغاز شده، زيرا در صورت شکست، اين کشور دچار يک خلاء اداري- دولتي خطرناک خواهد شد.
واکنش تهران
محمدعلي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، نسبت به اظهارات رييس ديپلماسي فرانسه عکس العمل نشان داد و گفت: "اميدوارم تفسير اظهارات آقاي کوشنر صحيح نباشد، زيرا در غير اين صورت بايد نسبت به واقع بيني و درک او از مسايل لبنان شک کرد."
وي در ادامه افزود: "آقاي کوشنر به خوبي مي داند که موانع واقعي در يافت راه حل براي بحران لبنان، امريکايي ها و نزديکان آنها هستند."
منبع: فرانس پرس، 30 ژوئيه 2007
مترجم: علي جواهريalijava_rooz@yahoo.es

No comments: