Tuesday, July 24, 2007

اينترنت نمايندگان مجلس نيز فيلتر شد

اينترنت خودي با فيلترينگ انقباضي!
پس از مردم، مجلسيان نيز نا محرم شدند -
چهارشنبه 3 مرداد 1386 [2007.07.25]
بهروز عطاردي
اينترنت نمايندگان مجلس نيز فيلتر شد. به گفته حشمت الله فلاحت پيشه در مورد اينترنتي كه نمايندگان مجلس مي توانند استفاده كنند متاسفانه به حدي انقباضي عمل شده است كه امكان دسترسي به بسياري از سايت ها وجود ندارد در حالي كه لازمه نظارت و قانونگذاري نمايندگان مجلس داشتن اطلاعات كافي است.
روز سه شنبه نماينده اسلام آباد غرب و از اعضاي فراکسيون اکثريت مجلس با استناد به ماده 23 آيين‌نامه داخلي مجلس درخصوص فيلترينگ اينترنتي طي تذکري آئين نامه اي خطاب به محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس در صحن علني مجلس گفت "فيلترينگ اينترنت نيازمند اصلاحات است چرا كه متاسفانه راحت‌ترين كار انجام شده و در صورتي كه ما نسبت به مسائل اخلاقي و منافع ملي حساس هستيم... اين‌ فيلترها موضوع رسانه را به عنوان موضوعي خنثي براي ما تبديل كرده است".
به گفته اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي که از نمايندگان اکثريت مجلس به شمار مي آيد "در مورد فيلترينگ اينترنت نمايندگان به قدري انقباضي عمل شده است كه امكان استرس به بسياري از پايگاه‌ها حتي براي يك نماينده وجود ندارد".
به گزارش خبرگزاري هاي فارس و ايسنا وي با انتقاد از فيلترينگ اينترنت نمايندگان مجلس، گفت "لازمه نظارت و قانونگذاري نمايندگان مجلس داشتن اطلاعات كافي است".
وي افزود "در مورد اينترنتي كه نمايندگان مجلس مي توانند استفاده كنند متاسفانه به حدي انقباضي عمل شده است كه امكان دسترسي به بسياري از سايت ها وجود ندارد در حالي كه لازمه نظارت و قانونگذاري نمايندگان مجلس داشتن اطلاعات كافي است".
باهنر که رياست جلسه ديروز مجلس را بر عهده داشت درواکنش به تذكر فلاحت پيشه، گفت "قرار بر اين بود كه تذكرات دوستان در راستاي دستور علني مجلس باشد، اگر براي دستور امروز يا جلسه گذشته تذكري داريد كه هيئت رئيسه خلاف قانون اساسي يا آيين نامه عمل كرده است، مطرح بفرماييد ولي تذكرات به دستگاه هاي اجرايي و به نهادها و حتي رفتارهاي اجرايي مجلس قرار بود در تذكرات شفاهي مطرح نشود".
اخبار حقوق بشر و کارگران منتشر نشود
فيلتر اينترنت براي مردم خبر چديدي نيست. ولي خبر اعمال فيلترينگ در اينترنت ارائه شده به نمايندگان مجلس در حالي انتشار يافت که کمتر از 2 هفته قبل براي اولين بار فيلترينگ شامل حال يک خبرگزاري داراي مجوز رسمي شد. خبرگزاري کار ايران، ايلنا به ديليل انتشار اخبار و نظرات منتقدان دولت ابتدا فيلتر شد و پس از تغيير مديرعامل و آغاز به کار مجدد توقيف چهارشنبه 20 تير به دستور بازپرس شعبه ۱۱ دادسراي کارکنان دولت توقيف و فيلتر شد.
مسعود حيدري مديرعامل سابق خبرگزاري ايلنا که از افتتاح آن تا چند هفته قبل مديريت خبرگزاري ايلنا را به عهده داشت، اخيرا در گفتگو با روزنامه اعتماد ملي فاش کرد که دولت به اين خبرگزاري در خصوص انتشار اخبار حقوق بشري و اخبار کارگري هشدار داده بود.
به گفته حيدري وزارت ارشاد و دولت در خصوص اين خبرگزاري "مهم‌ترين ايرادي كه داشتند در مورد پوشش مسائل كارگري بوده است" و "يك مورد وزارت ارشاد نامه‌اي فرستاد و نسبت به انتشار اخبار حقوق بشري هشدار داد". وي گفت "تاكيد آنها اين بود كه اخبار حقوق بشر، مستند گزارش‌هايي است كه عليه ايران در گزارش‌هاي سازمان‌هاي حقوق بشري ارائه مي‌شود".
با اين حال به گفته مدير عامل سابق ايلنا "مسوولا‌ن آنجا هيچ‌وقت حاضر نشدند در جلسه‌اي مشترك با ما شركت كنند تا اشكالا‌ت نحوه اطلا‌ع‌رساني را مشخص كنند".
مسعود حيدري شاکيان خبرگزاري ايلنا را نيز سازمانهاي دولتي معرفي کرد و گفت "وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت علوم بزرگ‌ترين شاكيان اين خبرگزاري هستند كه با شيوه‌اي نو، اخبار يك سال قبل را پرينت گرفتند و گاه با ضميمه چندين پرينت از يك خبر، پرونده قطوري را عليه ايلنا تشكيل داده‌اند كه براي رسيدگي به آن فشار وارد كنند".
تناقض گويي مقامات
مقامات کشوري به دليل عدم آشنائي با اينترنت در ماه هاي اخير دچار تناقض گوئي در خصوص اينترنت شده اند. دو روز قبل وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره ملي رسانه هاي ديجيتال و نرم افزارهاي چند رسانه اي ادعا کرد "فضاي مجازي حوزه رسانه هاي ديجيتال، ميدان گاهي براي تقويت معارف ديني و اعتقادي است".
اين درحالي است که صفار هرندي که از دوسال قبل بر فيلترينگ سايتهاي اينترنتي تاکيد دارد و سازمان تحت رياست وي چند طرح براي افزايش نظارت بر سايت هاي اينترنتي، وبلاگها و خبرگزاريها تدارک ديد.
معاون اول رئيس جمهوري اسلامي نيز در اين مراسم "حمايت كامل دولت از برگزاري جشنواره هايي با محوريت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را اعلام كرد". پرويز داوودي با اشاره به اهميت رسانه ها در عصر حاضر گفت "امروز نفع ما در استفاده از رسانه هاي ديجيتالي و نرم افزارهاي چند رسانه اي بيش از ضرر در اين عرصه است".
با اينحال به نظر مي رسد که نظر وزير فرهنگ و ارشاد و معاون رئيس جمهور بيشتر متوجه برگزاري جشنواره رسانه هاي ديجيتال بوده است نه جنبه اطلاع رسانه اي اينترنت و سايت ها و خبرگزاريها چرا که در همان روز مديركل اطلاعات قم از "خطر نفوذ دشمن از طريق ارتباطات اينترنتي" خبر داد و گفت "اين خطر جدي است".
حجت الاسلام والمسلمين خطيب افزود "ارتباطات از طريق پست الكترونيك و اينترنت يكي از مهمترين شيوه هاي ارتباطي نفوذ دشمن در كشور است".
وي در جلسه شوراي اداري استان قم گفت "دشمنان از طريق ارتباط دوستانه و ساير شگردهاي اطلاعاتي با افراد مورد نظرشان رابطه برقرار مي كنند و آنها را در شرايطي قرار مي دهند كه هيچ راه گريزي براي قطع ارتباط نداشته باشند".
مدير کل اطلاعات قم اينترنت، براندازي نرم و جنبشهاي اجتماعي را به يکديگر مربوط ارزيابي کرد و افزود "دشمن به دنبال براندازي نرم نظام در ايران است و هدايت و نفوذ در جنبشهاي اجتماعي و خرده جنبش ها يكي از اهداف اصلي دشمنان است".

No comments: