Wednesday, July 25, 2007

هشدار به شرکت هاي نفتي در مورد همکاري با ايران


نيويورک تايمز - پنجشنبه 4 مرداد 1386 [2007.07.26]
جاد مواواد
يک ائتلاف صندوق قرضه ملي متشکل از ايالات نيويورک، کاليفرنيا، کاروليناي شمالي و ايلينويز طي نامه هاي متعدد به هشت شرکت خارجي انرژي که در ايران فعاليت دارند، در مورد سرمايه گذاري در اين کشور هشدار داده و يادآور شده است اين احتمال که تحريم هاي بين المللي، سرمايه گذاري هاي آنها را به مخاطره اندازد، وجود دارد.
از کل سرمايه 570 ميليارد دلاري شرکت هاي خارجي که در ايران فعاليت دارند، 7/3 ميليارد دلار آن به بودجه مستمري شهر نيويورک و نظام بازنشستگي کارکنان دولتي کاليفرنيا اختصاص دارد که سهام دار شرکت هاي انرژي در ايران هستند.
ائتلاف صندوق قرضه ملي آمريکا نامه اي دو صفحه اي به مديران اجرايي شرکت هاي رويال داچ شل هلند، توتال فرانسه، رپسول اسپانيا، اني ايتاليا و گازپروم روسيه فرستاده است. در آسيا نيز اين نامه ها به شرکت ملي نفت چين، شرکت نفت و گاز طبيعي هند و شرکت اينپکس ژاپن ارسال شده اند.
در اين نامه ها که از ايران بعنوان "کشور حامي تروريسم " نامبرده شده، آمده است: "اين احتمال که وضعيت وخيم و تحريم هاي شديد اقتصادي تأثير منفي بر شرکت هايي داشته باشند که با ايران داد و ستد دارند، در حال افزايش است." در اين نامه ها از شرکت هاي مذکور خواسته شده است تا 31 ماه اوت در مورد طرح هايشان توضيح دهند.
در همين حال بسياري از ايالات و مجامع قانونگذار آمريکا بدنبال يافتن روش هايي براي ممنوعيت سرمايه گذاري هاي دولتي در کشورهايي مانند ايران و سودان هستند. اخيرا ً ايالت فلوريدا اولين لايحه در مورد اين قبيل اقدامات را به تصويب رساند و بدنبال آن ساير ايالات مانند کاليفرنيا و تکزاس نيز در حال بررسي اقدامات مشابه هستند.
بودجه مستمري معمولا ً با اين قبيل تلاش ها که مانع از سرمايه گذاري اين مبالغ است، مغايرت دارد. به علاوه، سرمايه گذاران بلندمدت بودجه مستمري به ندرت سرمايه گذاري هاي خود را از گردونه سرمايه گذاري خارج مي کنند. اين استراتژي علني يادآور مبارزه مشابه چند سال قبل است که طي آن سهامداران به شرکت هاي آمريکايي هاليبرتون، کونکو فيليپس و ژنرال الکتريک فشار آورند تا دفاتر خارجي وابسته به شرکت هاي خود را در ايران تعطيل کنند.
اين اقدام سهامداران براي شرکت هاي اروپايي که سهام خود را در بازارهاي آمريکا سرمايه گذاري کرده اند، ضربه اي ديگر به استراتژي خليج فارس آنهاست. دولت بوش اخيرا ً به شرکت هاي خارجي انرژي و برخي از دول خارجي هشدار داده است در صورتي که روابط تجاري خود را با ايران ادامه دهند، مشمول تنبيه خواهند شد. با توجه به تنش هاي اخير، تعدادي از شرکت هاي اروپايي طرح هاي خود را در خصوص سرمايه گذاري ميلياردها دلار در چند پروژه تعطيل کرده اند.
اگرچه ايران دارنده دومين ذخائر انبوه نفت و گاز طبيعي جهان است، اما شرکت هاي آمريکايي از داشتن روابط تجاري با اين کشور منع شده اند.البته کنث سيلوستر معاون مدير مالي سياست مستمري در دفتر امور مالي شهر نيويورک اين نکته را که سرمايه گذاري بودجه مستمري در شرکت هاي انرژي سرمايه گذار در ايران پاسخي در برابر فشار مجامع دولتي آمريکا است، تکذيب کرده است. سيلوستر گفته است: "ما تلاش مي کنيم اين شرکت ها را مجاب کنيم به خطراتي که متوجه آنها و سرمايه گذارانشان است، توجه داشته باشند. "
منبع: نيويورک تايمز، 25 ژوئيه، 2007

No comments: