Tuesday, July 24, 2007

امروز مقامات ايراني و آمريکايي در بغداد درباره امنيت عراق بحث مي کنند، - اينديپندنت

نصف بمب گذاران عراق، عربستاني هستند
گزارش اينديپندنت:
- چهارشنبه 3 مرداد 1386 [2007.07.25]
پاتريک کاکبرن در اربيل و آن پتکت در تهران
امروز مقامات ايراني و آمريکايي در بغداد درباره امنيت عراق بحث مي کنند، اما به نظر مي رسد که اختلافات بيش از حد مانع از گفتگوي واقعي است که ممکن است براي پايان دادن به جنگ در عراق موثر واقع شود.
دولت عراق با تکيه بر اين نکته که هم ايران و هم آمريکا از دولت شيعه- کرد عراق حمايت مي کنند، سعي دارد تا اين دو کشور را به پاي ميز مذاکره بکشاند. عربستان سعودي و ساير کشور هاي سني، بشدت با اين مذاکرات مخالفت مي کنند.
گفتگو ها در سطح سفير انجام مي شود، اما روابط دو کشور از 10 ژانويه که جورج بوش اعلام کرد ايران و سوريه بزرگترين مخالفان خارجي آمريکا هستند، بيش از گذشته به سردي گراييده است.
تهران چهار استاد دانشگاه ايراني – آمريکايي را به جرم اقدام عليه امنيت ملي، بازداشت کرده است. آمريکا هم مدام شکايت مي کند از اينکه ايران به افراد مسلح در عراق سلاح مي دهد و آنها را از لحاظ مادي، حمايت مي کند، اما شواهد زيادي در اختياز ندارد. چهل و پنج در صد بمب گذاران انتحاري که عراق را به سمت جنگ داخلي کشانده اند، اهل عربستان سعودي هستند.
هشيار زيباري، وزير امور خارجه عراق، مي گويد که چه بخواهيم و چه نخواهيم، ايران يکي از بازي گردانان عراق است و بايد در گفتگو ها شرکت کند. او همچنين خواستار آزادي پنج ايراني شد که روز 11 ژانويه در حمله هليکوپتر هاي آمريکا و اشغال دفتر ايران در اربيل دستگير شدند. از سال 2003، يکي از ابتدايي ترين تمايلات آمريکا در عراق اين بوده است که کاري کند که ايران نتواند از عراق بعد از سقوط صدام حسين، بهره برداري کند.
روز گذشته سه بمب که يکي از آنها در 200 ياردي منطقه سبز که در کنترل نيروهاي آمريکايي است بود، در بغداد منفجر شد و منجر به کشته شدن 12 غير نظامي شد. دو انفجار ديگر در منطقه شيعه نشين کراده در جنوب شرقي بغداد صورت گرفت. اين منطقه از پنج ماه پيش که نيروهاي آمريکايي با هدف کنترل امنيت بغداد عمليات نظامي انجام دادند، بارها مورد هدف قرار گرفته است.
دو قتل سياسي در هفته جاري باعث شد که تحمل همه شخصيت ها در عراق از قتل ها و بمب هاي انتحاري، تمام شود.
نخست: قبيله طرفدار دولت در شهر سني نشين تاجي در شمال بغداد براي حمايت از نيروهاي آمريکايي در مقابل بمب گذاري هاي انتحاري جلسه اي تشکيل داده بودند که يک بمب گذار توانست به اين جلسه راه پيدا کند و خود را منفجر کند. اين انفجار باعث مرگ پنج نفر و زخمي شدن 12 نفر ديگر شد.
ديگر: آخر هفته گذشته نيز در شهر شيعه نشين نجف، قاتلاني از حلقه امنيتي خانه آيت الله علي سيستاني که مرجع ميليون ها شيعه عراقي است، عبور کردند. آنها شيخ عبدالله فلک، يکي از نمايندگان آيت الله سيستاني را در پنجاه متري خانه آيت الله، به ضرب چاقوبه قتل رساندند. اگر آيت الله سيستاني به دست فردي سني کشته مي شد، موجي از خشونت کشور را فرا مي گرفت.
آمريکا از حضور سني ها در انتخابات محلي بشدت حمايت مي کند. سني ها انتخابات سال 2005 را تحريم کردند و تعداد نمايندگانشان پايين تر از حد نصاب است. انتخابات جديدي تا سال 2009 برگزار نمي شود. رئيس جمهور جلال طالباني و نخست وزير نوري المالکي در تلاشند تا اتحادي ميانه رو از کرد ها و سني ها و شيعيان بوجود بياورند. چنين دولتي دست پيروان مقتدي صدر،روحاني ملي گرا، را که خودشان را از آقاي مالکي دور کرده اند کوتاه مي کند، اما مي تواند پيروان صدر را تضعيف کند.
منبع: اينديپندنت 24 ژوئيه 2007

No comments: