Sunday, July 29, 2007

واشنگتن درحال محاصره ايران است

گزارش لاليبر: - دوشنبه 8 مرداد 1386 [2007.07.30]
ايالات متحده اعلام کرد قراردادهايي تسليحاتي به ارزش حداقل 20 ميليارد دلار با عربستان سعودي و 5 کشور ديگر خليج فارس منعقد خواهد کرد تا در مقابله با تأثير روزافزون ايران در منطقه از آمادگي لازم برخوردار باشند.
به نقل از واشنگتن پست و نيويورک تايمز که روز شنبه به چاپ رسيد، دولت امريکا همچنين قراردادهاي ديگري با 5 کشور خليج فارس [امارات متحده عربي، کويت، قطر، بحرين، عمان] که در کل به ارزش 20 ميليارد دلار است منعقد خواهد کرد.
اين دو روزنامه به نقل از ديگر مسؤولين امريکايي مي افزايند واشنگتن همچنين يک قرارداد 13 ميليارد دلاري با کشور مصر و يک قرارداد 10 ساله در زمينه کمک هاي نظامي به اسراييل [به ارزش 30.4 ميليارد دلار] در دستور کار خود دارد تا آن را با قراردادي که در سال جاري منقضي مي شود جايگزين کند. اين قراردادهابه خوبي افزايش کمک امريکا به اين دو کشور را نشان مي دهد. در مورد اسراييل مبلغ قرارداد به ميزان 9 ميليارد دلار افزايش يافته است.
به نوشته واشنگتن پست، اين قراردادهاي تسليحاتي از مهم ترين قراردادهايي هستند که در دوره رياست جمهوري جرج بوش منعقد شده اند و هدف آنها تقويت متحدان واشنگتن در منطقه خاورنزديک است تا بتوانند با تأثير روزافزون ايران در اين منطقه مقابله کنند.
يکي از مسؤولين عالي رتبه امريکايي مي گويد: "ما به خوبي از احتياجات متحدان خود آگاهيم و مي دانيم که هر يک از آنها مايل است تا در برابر يک ايران مهاجم قد علم کند. يکي از شيوه هايي که در روبرو شدن با اين مسأله مفيد خواهد بود اين است که متحدان و دوستانمان را تقويت کنيم."
قرارداد منعقد شده با عربستان به ويژه موشک هاي هوا به هوا JDAM [هدايت شونده از طريق ماهواره] را شامل مي شود که درواقع تبديل بمب هاي کلاسيک به تسليحات هدايت شونده دقيق است. اين درحالي است که نيويورک تايمز در ماه آوريل نوشته بود مذاکرات در اين زمينه به دليل نگراني مقامات اسراييلي از فروش تسليحات هدايت شونده دقيق به سعودي ها به تعويق افتاده.
به نوشته اين روزنامه، پنتاگون به منظور کاهش نگراني اسراييلي ها از سعودي ها خواسته است تا برخي محدوديت ها، مانند اندازه اين سلاح ها و محل نصب آنها را بپذيرند.
در ماه هاي اخير، مذاکرات بين امريکا و عربستان، عليرغم تنش هاي به وجود آمده بين رياض و واشنگتن به دليل عدم حمايت عربستان از دولت عراق، دنبال شده است.
اين قراردادهاي تسليحاتي بايد روز دوشنبه قبل از سفر کاندوليزا رايس و رابرت گيتس [وزير دفاع امريکا] به خاورنزديک اعلام شوند.
ازطرف ديگر، دولت بوش بايد توافق کنگره را براي نهايي کردن اين قراردادها به دست آورد که در اين مورد هم مذاکرات با اعضاي پارلمان آغاز شده است. دولت امريکا اميدوار است حتي در صورت وجود تنش در رابطه با رياض بتواند اين موافقت را در پاييز سال جاري کسب کند. يک مسؤول عالي رتبه امريکايي اظهار مي دارد: "ما از سال ها پيش به اعراب خليج فارس کمک کرده ايم و اين مسأله بايد ادامه پيدا کند."
اين مقام عالي رتبه پنتاگون همچنين مي افزايد متحدين امريکا در خليج فارس "نسبت به مداخله ما در منطقه و خروج احتمالي از عراق نگرانند". درحقيقت، نگراني حکومت هاي سني خليج فارس از زمان انتخاب دولت شيعه طرفدار ايران در عراق بسيار افزايش يافته است.
رابرت گيتس نيز در پاسخ به اين کشورها اظهار مي دارد: "هر آنچه در کوتاه مدت در عراق روي دهد، تعهد و مداخله ما در منطقه بي چون و چرا و قاطع خواهد بود. ما در واقع مصمم هستيم که حتي آن را تقويت و گسترش دهيم."
منبع: لاليبر، 28 ژوئيه 2007
مترجم: علي جواهري

No comments: