Monday, July 30, 2007

سهميه بندي گازوئيل در راه است


وزير نفت خبر داد: - سه شنبه 9 مرداد 1386 [2007.07.31]
بهروز عطاردي
وزير نفت از تدارک براي سهميه بندي گازوئيل خبر داد. سيد کاظم وزيري هامانه افزود "به منظور جلوگيري از اتلاف و مصرف بي رويه گازوئيل، طرح سهميه‌بندي و توزيع اين سوخت با کارت هوشمند در دست تهيه است."از سوي ديگر علي‌رضا غريبي مديرعامل شركت توسعه و ساخت شركت‌ملي‌گاز نيز سهميه بندي گاز شهري در زمستان آينده را رد نکرد و گفت "مصرف گاز مديريت نشود، زمستان با كمبود مواجه خواهيم بود".
کارت هوشمند گازوئيل
کاظم وزيري هامانه وزير نفت ايران يک ماه پس از به اجرا گذاشتن سهميه بندي بنزين يک شنبه با اشاره به اينكه روند مصرف گازوئيل در كشور صعودي است،گفت: "به منظور جلوگيري از اتلاف و مصرف بي رويه گازوئيل، طرح سهميه‌بندي و توزيع اين سوخت با کارت هوشمند در دست تهيه است."
وي از برنامه هاي در دست اجرا براي توسعه پالايشگاه‌هاي كشور خبر داد ولي گفت که اين پالايشگاه تا 3 سال آينده ‌وارد چرخه توليد مي شود و از آن پس توليد گازوئيل در كشور 2 برابر خواهد شد و به 165 ميليون ليتر در روز خواهد رسيد و تا سه سال آينده توان توليد بنزين در كشور نيز 2 برابر مي‌شود و به 160ميليون ليتر خواهد رسيد.
اظهارات وزير نفت حاکي از آن است که سهميه بندي بنزين بدون ترديد اجرا مي شود و دسمک سهمي بندي بنزين و گازوئيل تا 3 سال و پس از آن نيز تداوم خواهد يافت.
وزيري‌هامانه گفت: "با بهره‌برداري از اين طرح‌ها، مشكل تأمين نياز داخلي برطرف مي‌شود اما سهميه‌بندي آن به دليل ضرورت جلوگيري از اتلاف آن، انجام خواهد شد."
وزير نفت گسترش پالايشگاه هاي بنزين و گازوئيل را به دريافت سالانه 2 ميليارد دلار از دولت مشروط کرد و گفت: "از دولت درخواست کرده ايم تا 3 سال آينده، هر سال 2 ميليارد دلار در اختيار وزارت نفت قرار دهد تا براي تکميل پالايشگاه‌هاي در دست احداث، هزينه شود."
هشدار براي زمينه سازي
پيش از اين مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي طي گزارشي که بهمن 85 انتشار يافت نسبت به پيشي گرفتن مصرف گازوئيل از ميزان توليد کشور هشدار داده بود.
اين مرکز خاطرنشان ساخت که مقايسه ارقام پيش بيني توليد و مصرف گازوئيل کشور نشان مي‌دهد که در سال 1385 مصرف از توليد بيشتر بود و بر اين اساس حجم واردات نفت گاز در سالهاي آتي افزايش خواهد يافت به گونه‌اي که بر اساس روند کنوني، در سال 1388 روزانه بايد.15.8 ميليون ليتر گازوئيل وارد کشور شود که اين ميزان در سال 1400 به 32.9 ميليون ليتر خواهد رسيد و به تبع آن در بودجه‌هاي سنوات آتي بايد ارقامي براي واردات اين فرآورده در نظر گرفته شود.
بر اساس اعلام مرکز پژوهشها، در سال 1383 بيش از 87 درصد کل گازوئيل مصرفي کشور در بخش حمل و نقل زميني بوده و از اين ميزان نيز 98 درصد توسط شبکة حمل و نقل جاده‌اي به مصرف رسيد.
گزارش مرکز پژوهش ها فعاليت 243 هزار خودروي سنگين در کشور را که از آنان با عنوان "خودرو فرسوده" نامبرد عامل مصرف 50 درصد گازوئيل معرفي کرد و لوکوموتيوهاي موجود در کشور را نيز پر مصرف معرفي کرد و افزود "ضريب بهره‌برداري از لوکوموتيوهاي موجود در کشور 55 درصد است که ارتقاي اين ضريب نيز مي‌تواند در کاهش يا بهينه نمودن مصرف نفت گاز در کشور موثر باشد."
کمال دانشيار رييس کميسيون انرژي مجلس ابتداي تيرماه سالجاري٬ميزان توليد روزانه گازوئيل در ايران را ‪ 80 ميليون ليتر و مصرف آن را ‪ 85 ‬ميليون ليتر در روز اعلام کرد.
گرچه مقامات دولتي طي 2 سال گذشته با انتشار اخباري قاچاق بنزين از ايران به خارج را يکي از دلايل اصلي سهميه بندي بنزين عنوان مي کردند ولي پس اجراي سهميه بندي بنزين اعلام کردند "80 درصد قاچاق سوخت در کشور مربوط به گازوئيل است."
انتشار اين خبرها و خبري که وزير نفت داد حاکي از اجراي سهميه بندي گازوئيل در آينده نزديک است.
سهميه بندي گاز رد نشد
سيد کاظم وزيري هامانه وزير نفت در اظهارات يکشنبه که از سوي واحد مرکزي خبر نيز انتشار يافت تنها گاز شهري را از سهميه بندي معاف کرد و افزود "امکان سهميه بندي گاز طبيعي وجود ندارد و دليلي هم براي اين کار نيست."
معافيت گاز شهري از سهميه بندي کمتر از 24 ساعت بعد از سوي علي‌رضا غريبي مديرعامل شركت توسعه و ساخت شركت‌ملي‌گاز منتفي شد.
وي در گفتگو با روزنامه همشهري کمبود گاز در زمستان آينده را نفي نکرد و گفت: "به هر حال مصرف بايد مديريت شود بحث بنزين را اين روز‌ها در جريان هستيد اگر مصرف گاز هم مديريت نشود كمبود داريم و با مشكل روبرو خواهيم شد."
اين در حالي است که ايران با توليد سالانه بيش از 103 ميليارد مترمكعب گاز طبيعي در رتبه چهارم جهان قرار دارد.
قبل از اين نيز مدير گازرساني شركت ملي گاز با اشاره به توليد روزانه 500 ميليون مترمكعب گاز و پيش‌بيني مصرف ۶۷۰ ميليون مترمكعب در زمستان امسال، از كسري روزانه 170 ميليون مترمكعب گاز طبيعي در زمستان ۸۶خبر داد.
اينکه مقامات دولتي گاز را نيز سهميه بندي مي کنند تا به امروز صراحتا تائيد نشده است ولي با اظهارات وزير نفت پيداست که پس از سهميه بندي بنزين، سهميه بندي گازوئيل نيز حتمي است.

No comments: