Sunday, July 22, 2007

شانزده نفر درایران اعدام شدند

۱۶ نفر در ایران اعدام شدند

يک خبرگزاری نزديک به محافظه کاران در ايران روز يکشنبه، ۳۱ تير، به نقل از دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد ۱۶ نفر از افرادی، که وی آنها را «اراذل و اوباش» ناميد، در تهران اعدام شده اند.
سعيد مرتضوی به خبرگزاری فارس گفت:«۱۶نفر از اراذل و اوباش دستگير شده مشهور تهران که مرتکب تجاوز به عنف، شرارت و آدم ربايی شده بودند، اعدام شدند.»
وی افزود:« ۱۲نفر از اين اشرار، سحرگاه روز ۳۱ تير در زندان اوين به دار مجازات آويخته شدند.»
سعيد مرتضوی اشاره کرد که حکم اعدام چهار نفر ديگر نيز هفته گذشته اجرا شده بود.
دادستان عمومی و انقلاب تهران، اتهام اعدام شدگان را که از آنها به عنوان اراذل و اوباش نام برد، شرارت ، زورگيری، تجاوز به عنف، قمه کشی و آدم ربايی توصيف کرد.
سعيد مرتضوی همچنين خبر داد که برای ۱۷ نفر ديگر نيز درخواست صدور حکم اعدام شده است.
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از اواخر اردیبهشت ماه گذشته طرحی را با افرادی که از آن به عنوان «مقابله با ارذل و اوباش» نام برده است به مرحه اجرا درآورد.
در این عملیات که با سر و صدای زیادی در رسانه های گروهی روبرو شد، گروه هایی از ماموران يگان ويژه که در تصاوير انتشار يافته لباس های سياه و نقاب هايی بر چهره داشتند به مناطق جنوبی و فقير نشين پايتخت هجوم برده و ده ها تن را که به گفته احمدرضا رادان، فرمانده نيروی انتظامی تهران، از«اراذل و اوباش اين محلات» بودند، بازداشت کردند.
افراد دستگير شده توسط ماموران با «آفتابه هايی بر گردن» در محلات چرخانده می شدند. در برخی تصاوير منتشره از اين عمليات، بر روی سر بازداشت شده ها نیز گونی کشيده شده بود.
روش های برخورد نیروی انتظامی با افراد موسوم به «اراذل و اوباش» انتقادهای زیادی را برانگیخت.
پيش از اين، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران، روز ۱۹ تير، از صدور ۲۰حکم اعدام برای کسانی که او «اراذل و اوباش و متجاوزين به نواميس مردم» ناميد، خبر داد.
عليرضا جمشيدی گفت: «حکم اعدام اين تعداد طی روزهای آينده اجرا خواهد شد.»
وی افزود:«کيفر خواست ۱۵ نفر از اراذل و اوباش نيز در حال آماده شدن است که برای اين تعداد نيز تقاضای حکم اعدام شده است.»
سخنگوی قوه قضاييه، علنی يا غير علنی اجرا شدن حکم اعدام را بستگی به تصميم دادستان تهران دانست.
او همچنين گفت:«در بعضی از شهرستان ها نيز درمورد اراذل و اوباش احکامی اعدام صادر شده که در مرحله رسيدگی نهايی است.»
سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به اين پرسش که آيا اين افراد کسانی هستند که در قالب اجرای طرح امنيت اجتماعی بازداشت شدند، گفت:«ما به مساله، اين گونه نگاه نمی کنيم. اينها کسانی هستند که اتهام شان همان هايی است که گفته ام و احکامشان نهايی شده و اجرا می شود.»
درگزارش خبرگزاری فارس، اشاره ای به نام اعدام شدگان نشده است.
بر اساس گزارش های موجود، در سال جاری تاکنون ۱۳۷ نفر در ايران اعدام شده اند. اکثر اعدام شدگان درملاء عام به دار آويخته شده اند.
این گزارش ها حاکیست که حداقل ۱۷۷ نفر نيز در سال گذشته اعدام شدند.
به طور معمول، اتهامات اعدام شدگان، قتل، تجاوز، شرارت، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر، فحشا و جاسوسی بوده است.
سازمان های حقوق بشری در ایران با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی به خاطر تعداد زیاد اعدام ها در کشور، از مقام های قضایی جمهوری اسلامی خواسته اند که این روند را متوقف کند.
ایران به همراه چین دارای بالاترین میزان اعدام در جهان است
.

No comments: