Wednesday, July 25, 2007

مبارزه ايران و آمريکا با "دشمن مشترک"لس آنجلس تايمز


لوس آنجلس تايمز - پنجشنبه 4 مرداد 1386 [2007.07.26]
الکساندر زاويس
رايان کراکر، سفير آمريکا در عراق، در بحثي پر حرارت به همتاي ايراني خود گفت تهران هنوز به تحريکات خود در عراق ادامه مي دهد و اين موضوع از ملاقات دو ماه پيش آن ها تفاوتي نکرده است.
وي همچنين گفت ايران، آمريکا و عراق موافقت کرده اند کميته امنيتي مشترکي براي کاهش و کنترل خشونت در عراق تشکيل دهند.
مقامات عراقي از اين اقدام تجليل کرده و گفتند اين اولين اقدام مشخصي است که از اين مذاکرات حاصل شده است. کراکر گفت آنچه مهم است نتايج عملي است.
وي اظهار داشت: "ما امروز به وضوح گفتيم که طي دو ماه گذشته عمليات شبه نظامياني که توسط ايران حمايت مي شوند کم نشده بلکه افزوده شده است." ايران گفته است اين اتهامات بي پايه بوده و کمکي به مذاکرات نخواهد کرد.
اين مذاکرات در حالي برگزار شد که بر اثر انفجار يک بمب در هيلاله در 60 کيلومتري جنوب بغداد حد اقل 25 نفر جان خود را از دست دادند. اين عده بخشي از 55 نفر کشته شدگان امروز در سراسر عراق هستند.
ايران اتهامات حمايت از شبه نظاميان را رد کرده و تاکيد دارد حضور نيرو هاي آمريکا درعراق مهمترين عامل تشديد خشونت ها در عراق است. کاظمي قمي ، سفير ايران در عراق به کراکر گفت که کشورش آمادگي دارد در کميته اي متشکل از متخصصين امنيتي نگراني هاي آمريکا را بررسي کند. اين پيشنهاد را ايران در ملاقات ماه مه نيز ارائه داده بود.
کراکر اظهار اميدواري کرد اين کميته هر چه سريع تر کار خود را شروع کند. زيباري گفت اين کميته سه جانبه ظرف چند روز آينده جزئيات مربوط به ترکيب و وظايف کميته را مشخص خواند کرد. وي گفت وظيفه اصلي آن به کنترل در آوردن عمليات شبه نظاميان، مبارزه با القاعده در عراق و ايمن کردن مرز عراق با ايران تعيين شده است.
کاظمي قمي به خبر نگاران گفت آزادي پنج ايراني بازداشت شده توسط آمريکا را خواستار شده است. زيباري نيز از اين خواسته حمايت کرده است. مقامات آمريکا گفته اند اين عده اعضاي سپاه قدس هستند ولي تهران مي گويد آن ها ديپلمات هستند. تهران از سوي ديگر چهار ايراني آمريکايي را به جرم کوشش براي براندازي رژيم ايران دستگير و زنداني کرده است.
نوري الملکي، نخست وزير عراق، در جلسه آغازين مذاکرات بغداد گفت نمي خواهد کشورش به صحنه جنگ و کشمکش نيرو هاي خارجي تبديل شود. وي افزود: "جو همکاري جديدي درمنطقه بوجود آمده است که بر اساس آن همه بايد با تروريسم که دشمن همه ماست مبارزه کنيم."
منبع لوس آنجلس تايمز - 25 ژوئيه 2007

No comments: