Sunday, July 22, 2007

اقدامات ایرانی- آمریکایی ها برای تغییر حکومت بود»

«
سخنگویان دولت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه در سخنانی، رسما اظهارات و اقدامات گذشته هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش را «مجرمانه» و در راستای «تغییر حکومت» اعلام کردند.
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت در گفت وگو با خبرنگاران، آمریکا را متهم به دخالت در امور ایران کرد و گفت که «دشمنان برای براندازی نرم تلاش می کنند و آمریکا از جنگ روانی علیه ایران استفاده می کند.»
آنها {اسفندیاری و تاجبخش}اقدام مجرمانه انجام داده اند، اقدام عليه امنيت ملی با روش هایی كه در پيش گرفته اند. آنها با اقدامات خود در صدد تغيير ساختار و نفوذ در درون بوده اند و دستگاههای امنيتی نيز با مجوز دستگاه قضایی وارد شده اند.
سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد
این مقام جمهوری اسلامی افزود: «آنها از چهره های شناخته شده خود برای نفوذ در داخل حوزه های فکری و فرهنگی جامعه استفاده کردند که به فضل خدا ناکام ماندند».
به گزارش خبرگزاری های ایران، آقای الهام با اشاره پخش اظهارات هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش گفت که «آنها اقدام مجرمانه انجام داده اند، اقدام عليه امنيت ملی با روش هایی كه در پيش گرفته اند. آنها با اقدامات خود در صدد تغيير ساختار و نفوذ در درون بوده اند و دستگاه های امنيتی نيز با مجوز دستگاه قضایی وارد شده اند.»
تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه «اعترافات» هاله اسفندیاری، کیان تاجبخش، پژوهشگران ایرانی- آمریکایی را تحت عنوان «به اسم دمکراسی» پخش کرد که در آن این افراد، به شرح فعالیت های علمی خود، برگزاری سخنرانی ها و ارتباط با محققان ایرانی پرداختند.
وزارت اطلاعات ایران افراد یاد شده را متهم به «اقدام علیه امنیت ملی» کرده و می گوید که آنها از طریق برنامه های علمی و فرهنگی بدنبال «براندازی نرم» بوده اند.
پخش اعترافات ایرانی – آمریکایی ها انتقادهای زیادی از سوی آمریکا و سازمان های حقوق بشری برانگیخت که ایران را متهم به اعمال فشار علیه آنها کردند.
واشینگتن این «اعترافات» را غیر قانونی خوانده و از تهران خواسته است که هرچه سریعتر افراد بازداشتی را آزاد کند.
سخنگوی دولت ایران، در واکنش به انتقادهای خارجی گفته است: برخي به دنبال اين هستند كه قضايا را به گونه ديگر بيان و در اين ارتباط جنگ روانی ايجاد كنند و اين گونه شايع كنند كه دستگاه های امنيتی ما به حقوق افراد و متهمان تجاوز و آنها را شكنجه می كنند؛ در صورتی كه اين گونه نيست و اينها همه جنگ روانی است.
این اعترافات {هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش} حاکی از طرح بلندمدت آمریکاست و نشان دهنده تلاش های گسترده آنها در خصوص کشورهای مختلف منطقه است.
سخنگوی وزار امور خارجه ایران
غلامحسین الهام در پاسخ به این سوال که با توجه به این «اعترافات» آیا برنامه ای برای شکایت از آمریکا به جرم «دخالت در امور ایران» ندارید؟، گفت: «اگر مجامع بی طرف و منصف وجود داشته باشند، این حق ماست که خسارت خود را از این مداخله ها بگیریم و حتی اشخاصی هم که در اثر تبلیغات به نام دمکراسی متحمل خسارت می شوند می توانند از آمریکا ادعای خسارت کنند.»
جمهوری اسلامی هنوز اعلام نکرده است که رسیدگی به پرونده هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش چه مرحله ای را طی می کند و قرار است که چه زمانی به «اتهامات» آن رسیدگی شود.
هاله اسفندیاری، پژوهشگر موسسه وودرو ویلسون است که ریاست بخش خاورمیانه آن را به عهده دارد و کیان تاجبخش نیز از فعالان جامعه مدنی است که با بنیاد سوروس یا «جامعه باز» همکاری دارد.
از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران درباره پخش اظهارات ایرانی – آمریکایی های بازداشت شده گفت: «این اعترافات حاکی از طرح بلندمدت آمریکاست و نشان دهنده تلاش های گسترده آنها در خصوص کشورهای مختلف منطقه است».
محمد علی حسینی، در سخنان خود به مقامات آمریکایی توصیه کرد که از هر رویکردی که بی اعتمادی را افزایش می دهد، پرهیز کنند و رویکرد خود را اصلاح کنند
.

No comments: