Monday, July 30, 2007

موضع مشترک براون و بوش: گزينه نظامي منتفي نيست


يو اس اي تودي - سه شنبه 9 مرداد 1386 [2007.07.31]
آنتوني دلوين
گوردون براون نخست وزير جديد انگليس و بوش رئيس جمهور آمريکا از روز يک شنبه مذاکراتي را شروع کردند که جنبه شخصي دارد و هم جنبه جهاني.
اين اولين ملاقات رهبران دو کشور پس از نخست وزيري گوردون براون است. مذاکرات آن دو درمورد عراق، افغانستان، و ايران خواهد بود. همچنين مسائل سودان و دارفور و حملات تروريستي در لندن، گلاسکو و اسکاتلند مورد بحث دو رهبر خواهد بود.براون در آستانه سفر به آمريکا گفت: "مايل هستيم روابط دو کشور را از آنچه هست قوي تر کنيم."
در زير خلاصه اي از مسائل مورد علاقه دو کشور و موضع هر يک را مي خوانيد:
عراق:
براون خواهان کاهش نيروهاي انگليس در عراق تا پايان سال است. اگر نيرو هاي عراقس بتوانند امنيت جنوب را حفظ کنند انگليس مايل است کل نيرو هاي خود را خارج کند. بوش خواهان آن است که کنگره آمريکا قبل از تعيين زمان بندي خروج نيرو هاي آمريکا فرصت ديگري را به اين نيروها بدهد.
ايران:
بوش به سازمان ملل فشار مي آورد که تحريم هاي سخت تري را عليه ايران اعمال نمايد. هيچ يک از دو رهبر امکان توسل به زور و افدام نظامي را رد نکردند. تا کنون تهديد به تحريم هاي بيشتر ايران را از غني سازي اورانيوم باز نداشته است.
خاورميانه:
بوش خواهان تشکيل کنفرانسي با شرکت اسرائيل، فلسطين و کشور هاي همسايه است. براون از کوشش هاي بوش در اين زمينه استقبال و حمايت کرده است.
تغييرات آب و هوا:
انگليس در حال برداشتن قدم هاي مهمي در زمينه کاهش گاز هاي گلخانه اي است. براون گفته است که در اين زمينه با بوش کذاکره خواهد کرد تا به توافقي جهاني دست يابند. بوش طرفدار کاهش داوطلبانه گاز هاي گلخانه ايست . در نظر دارد با 15 کشور اول توليد کننده گازهاي مزبور به راه حل مشترکي برسد.
سازمان تجارت جهاني:
براون مي گويد آمريکا، اروپا، برزيل و هند بايد گروه هايي را با سازمان تجارت جهاني سازگار نيستند خارج کرده و توتفق نامه جديدي را پي ريزي کند. وي گفت نمي خواهد دنيا به دوران درب هاي بسته باز گردد.
کوزوو:
بوش به روسيه فشار مي آورد که استقلال اين بخش صربستان را به رسميت بشناسد و در اين زمينه از همکاري بين المللي هم بهره مي گيرد. براون نيز همين موضوع را از روسيه خواسته استت. راي استقلال کوزوو هم اکنون در شوراي امنيت سازمان ملل است و روسيه آن را وتو کرده است.
دارفور:
براون و بوش هردو از برنامه افزايش نيروهاي بين المللي سازمان ملل و اتحاديه افريقا در ناحيه جنگ زده سودان حمايت مي کنند.
منبع : يو اس اي تودي - 30 ژوئيه 2007

No comments: