Sunday, July 22, 2007

وخامت حال سیمین دانشور، نویسنده سرشناس






سيمين دانشور، يکی از سرشناس ترين قصه نويسان زن ايران، به دليل بيماری حاد ريوی و آنچه که پزشکان او عوارض ناشی از کهولت خوانده اند، در بيمارستان پارس تهران بستری شد.
آن گونه که پزشک معالج وی به خبرگزاری ایسنا گفته است، خانم دانشور روز پنج شنبه، در حالی که در اغما به سر می برد به بیمارستان منتقل شد، اما اکنون از حالت کما خارج شده است.
سیمین دانشور، همسر جلال آل احمد نويسنده معترض و نامدار ايران در دهه های سی و چهل خورشيدی بود.
او نخستين زن ايرانی است که در سال ۱۳۲۷ مجموعه داستان خود را به تشويق فاطمه سياح و صادق هدايت به چاپ رساند، اما پس از چاپ و انتشار رمان سووشون بود که علاوه بر جامعه روشنفکری ايران، در ميان عامه مردم نيز به شهرت بسياری رسيد.
به گفته برخی از ناشران تهران، رمان معروف «سووشون» از جمله پرفروش ترين رمان های تاريخ رمان نويسی ايران بوده است.
سيمين دانشور اگرچه در کنار جلال آل احمد، پيش از وقوع انقلاب اسلامی در ايران، همواره يکی از ارکان کانون نويسندگان ايران شمرده می شد، اما پس از اتقلاب، از محافل روشنفکری در ايران کناره گرفت.
خانم دانشور در سال های پس از انقلاب بيشتر به تاليف آثاری در قالب رمان و مجموعه داستان پرداخت که مشهور ترين آنها «جزيره سرگردانی» و آخرين آنها «ساربان سرگردان» نام دارد.
اين نويسنده، رمان ديگری هم با عنوان «کوه سرگردان» تاليف کرده که هنوز منتشر نشده است.
از وی همچنین ترجمه های بسیاری از جمله «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف و «سرباز شکلاتی» اثر برنارد شاو منتشر شده است.
او که فارغ التحصيل مقطع دکترای ادبيات دانشگاه تهران و رشته زيبايی شناسی دانشگاه استنفورد در آمريکا است، سال ها در دانشگاه تهران به تدريس تاريخ هنر پرداخت و سرانجام در سال ۱۳۵۸ بازنشسته شد .
صبح روز شنبه، تعدادی از نويسندگان و شاعران ايرانی و تنی از اعضای هيات دبيران کانون نويسندگان از جمله سيمين بهبهانی و سيد علی صالحی، به ملاقات او که هم اکنون در بخش مراقبت های ويزه بستری است، رفتند
.

د

No comments: