Tuesday, July 24, 2007

بحث شديد" ايران و آمريکا در بغداد يو اس اي تودي:


يو اس اي تودي: -
چهارشنبه 3 مرداد 1386 [2007.07.25]
روز سه شنبه سفراي آمريکا و ايران در عراق در نشستي در بغداد راه هاي استفاده از نفوذ خود در ايجاد ثبات در عراق را بررسي کردند. ايرن دومين دور از مذاکرات دو کشور طي دو ماه گذشته است.
نوري الملکي با افتتاح اين نشست به طرفين خوشامد گفت و اضافه کرد: "تروريسم تمامي جمعيت عراق را تهديد مي کند و هيچ استثتايي در کار نيست."
نوري الملکي همراه با هوشيار زيباري وزير خارجه عراق و هيئت آمريکايي به رياست رايان کراکر سفير آمريکا در عراق و هيئت ايراني به رياست حسن کاظمي قمي در اين مذاکرات شرکت دارند.
به گفته ناظران کراکر و قمي در سالن جلسه مشغول بحث هاي شديدي بوده اند. به گفته فردي که خواست اسمش فاش نشود کراکرايران را متهم به حمايت از شبه نظاميان شيعه و ارسال اسلحه براي آن ها کرده است. قمي اين اتهامات رد کرده و گفت آمريکا مدرکي براي اين مطلب ندارد.
روابط ايران و آمريکا با دستگيري 4 ايراني آمريکايي در ايران دچار تنش بيشتري شده است. اين روابط قبلا هم به دليل برنامه هسته اي ايران و نيز حمايت ايران از حزب الله لبنان و حماس داراي تنش بود.
مک کورمک سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت موضوع اين مذاکرات صرفا مساله عراق است.
وي گفت: "اين فرصتي است که طرفين در مورد مساله امنيت عراق صحبت کنند. ما در اين مذاکرات از ايران خواهيم خواست که عمل و حرف خود را يکي کند، اگر به دنبال امنيت عراق است."
مک کورميک گفت ايران هيج قدمي براي امنيت عراق بر نداشته است، در حاليکه خود را از اين نظر هم فکر آمريکا مي داند. وي گفت : "حال خواهيم ديد با اين مذاکرات آيا اين رفتار تغيير خواهد کرد يا نه."
ايران گفته بود اين مذاکرات ماه پيش انجام خواهد شد ولي کوندليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا و مقامات اين کشور اين مذاکره را به تاخير انداخته بودند چرا که بنا بر ادعاي آمريکا ايران کوششي در مورد کاهش حملات شبه نظاميان به سربازان آمريکايي نکرده بود.
يک مقام عراقي نيز گفت: "هدف ما اعتماد سازي بين طرفين است."
مک کورميک گفت آمريکا انتظار دارد که ايران مساله پنج ايراني که در بازداشت آمريکاييان به سر مي برند را مطرح کند. وي افزود آمريکا مساله چهار ايراني آمريکايي را مطرح نخواهد ساخت. وي در اين زمينه گفت: "ما از طريق سويس در مورد هاله اسفندياري و ساير ايراني-آمريکايي هاي در بازداشت با ايران تماس داشته ايم. اين موضوع از مجراي ديگري دنبال مي شود."
ابوي، يک مقام وزارت خارجه عراق گفت بغداد مايل نيست مساله دستگير شدگان به موضوع اصلي مذاکرات تبديل شود و "مساله مهم در اين بين کمک به سرنوشت عراق است."
منبع : يو اس اي تودي - 24 ژوئيه 2007

No comments: