Tuesday, July 31, 2007

هاشمي رفسنجاني: شرايط ويژه است

وزير دفاع: نگراني نداريم - چهارشنبه 10 مرداد 1386 [2007.08.01]
شيرين کريمي
به دنبال اعلام معامله تسليحاتي 20 ميليارد دلاري آمريکا و عربستان، هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت ضمن سخناني در جمع دانشگاهيان "تشديد تحريم ها" و "تقويت کشورهاي منطقه در مقابل ايران" را مورد تحليل قرار داد و نتيجه گرفت که: "شرايط کشور ويژه است".
رفسنجاني در شرايطي از ويژه بودن اوضاع سخن مي گويد که منوچهر متکي، وزير امورخارجه، اين معامله تسليحاتي و ديگر برنامه هاي آمريکا در منطقه را "سناريوهايي بي ‌پايه و خيالپردازانه" مي داند که "کمکي به صلح و ثبات منطقه نخواهد کرد و نمي ‌تواند بر روابط حسنه و علائق متين ملتها و کشورهاي منطقه اثر سوئي بگذارد".
در همين راستا سردار نجار، وزير دفاع جمهوري اسلامي هم با تاکيد بر اينکه "ايران هيچ نگراني از تقويت بنيه دفاعي كشورهاي مسلمان و دوست خود ندارد" افزايش توان دفاعي اين کشورها را "بخشي از توان دفاعي جهان اسلام" ارزيابي کرد.
وي افزود: "رژيم هايي بايد نگران باشند و هستند كه همچنان روياي نيل تا فرات را در سرمي پرورانند و كيان كشورهاي اسلامي را مورد تجاوز قرار داده و مي دهند."
سردار نجار اين معاملات را طرح هايي براي تقويت اقتصاد آمريکا دانست و اظهار داشت: "آنان سعي دارند تا با ايجاد رقابت تسليحاتي كاذب و فروش سلاح، كمپاني هاي بزرگ تسليحاتي خود را سرپا نگه داشته، از خطر ورشكستگي دور نگه دارند."
نظري که منوچهر متکي نيز با آن موافق است. او هم اين معامله را راه حلي براي "ممانعت از ورشکستگي کمپاني هاي اسلحه سازي آمريکا" مي داند و مي گويد: "دولتمردان کاخ سفيد که برخي از آنها از سهامداران عمده شرکتهاي بزرگ تسليحاتي اند درصددند در اواخر دوره صدارت با سوء استفاده از موقعيت خود و ايجاد جو رواني و واهي، سود و منافع سرشار نصيب صاحبان بنگاههاي وابسته کرده و پيامدهاي آن را براي ثبات و امنيت منطقه به ارمغان آورند".
منافع فروش اين تسليحات به کشورهاي عرب خليج فارس اما بيشتر از اين حرف هاست. بر اساس توافقات نشست وزيران خارجه و دفاع آمريکا با وزيران خارجه مصر، اردن، عربستان سعودي، کويت، امارات متحده عربي، قطر، بحرين و عمان که در استراحتگاه ساحلي شرم الشيخ در مصر برگزار شد قرار است اين کشورها آمريکا طي ده سال آينده 33 ميليارد دلار تسليحات و تجهيزات نظامي از آمريکا خريداري کنند. از اين ميزان سيزده ميليارد دلار آن نصيب مصر مي شود و بيست ميليارد دلار بقيه به دولتهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس مي رسد. همچنين قرار است در کنار اين قرارداد به اسرائيل نيز به ميزان سي ميليارد دلار سلاح فروخته شود تا حمايت تسليحاتي آمريکا از اسرائيل 25 درصد افزايش يابد.
معامله اي که کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا هدف آن را "تقويت بنيه دفاعي متحدان آمريکا در منطقه در مقابل نفوذ منفي القاعده، حزب الله لبنان، سوريه و ايران" دانسته است.
بر اساس اين حجم گسترده تجهيز تسليحاتي است که هاشمي رفسنجاني به تاکيد مي گويد "آمريكا مي‌خواهد اين كشورها را عليه ما تحريك كند" در حاليکه "بجز اسراييل آنها از براداران ما هستند."
او در برابر اين "تحريک" پيشنهاد "سياست مدبرانه" دارد: "بايد سعي كنيم با كشورهاي منطقه با هم باشيم. نبايد خواست‌هاي باندي و جناحي در داخل، نيروهاي اصيل را از هم جدا كند. بايد به صورت يكپارچه و با مشاركت كشورهاي مسلمان همسايه روابط دوستانه خود را با اين كشورها تقويت كنيم تا دشمنان نتوانند به دست همسايگان ما را تضعيف كنند."
هر چند منوچهر متکي در اين مورد با وي همداستان نيست، زيرا: "طرح سناريوهاي بي ‌پايه و خيالپردازانه براي کشورهاي منطقه کمکي به صلح و ثبات منطقه نخواهد کرد و نمي ‌تواند بر روابط حسنه و علائق متين ملتها و کشورهاي منطقه اثر سوئي بگذارد".
وسردار نجار، وزير دفاع دولت نهم نيز مي گويد: "ايران هيچ نگراني از تقويت بنيه دفاعي كشورهاي مسلمان و دوست خود ندارد. هر كشوري حق دارد براي تقويت توان دفاعي خود تسليحات موردنياز خود را توليد و يا خريداري
كند
."

No comments: