Wednesday, July 25, 2007

بیست و هشت تلاش برای کنترل لباس ایرانیان - لس آنجلس تایمز

28 سال تلاش براي کنترل لباس ايرانيان
لوس آنجلس تايمز - پنجشنبه 4 مرداد 1386 [2007.07.26]
برزو درگاهي - رامين مستقيمي
تهران - دختري با کت بنفش رنگ در حاليکه از ايستگاه متروي مير داماد مي گذشت نگاه هاي بسياري را به سمت خود جذب مي کرد، از جمله نگاه مرد جواني که ريش داشت و او را صدا زد و گفت: "خانم! من بدن شما را در حال حرکت ديدم". دختر تعجب زده شد و گفت: "اين مشکل شماست که زير لباس مرا مي بينيد. شايد اشعه ايکس داريد."
مرد جوان بي تفاوت دختر را براي بازجويي به سمت مرکز حفاطت ايستگاه مترو هدايت کرد.
اين هفته هجوم همه جانبه در تمام شهر هاي ايران عليه لباس هايي که غير اسلامي تشخيص داده مي شود شروع شده است. پليس مبارزه با مفاسد با ايجاد پاسگاه هايي در سطح شهر زناني را که چه پياده و چه سوار در اتوموبيل هستند و بخشي از موي آن ها پيداست و يا پسراني را که تي شرت هاي تنگ پوشيده اند و مدل خاصي به مو هاي خود داده اند متوقف مي کند.
احمد رضا رادان رئيس نيروي انتظامي در تلويزيون گفت: "پليس با آن هايي که شلوار تنگ مي پوشند و کت هاي کوتاه و تنگ به شيوه غربي بر تن مي کنند و مدل غربي به مو هاي خود مي دهند برخورد خواهدکرد." وي گفت: "از آن ها سئوال مي شود لباس خود را از کجا خريده اند و مغازه هاي مربوطه نيز تعطيل خواهند شد." وي به خبر گزاري ايسنا گفت: " بعضي ها دانسته و ندانسته در راه رفتن خود، انحرافات جنسي غرب و فرهنگ شيطاني آن هارا تبليغ مي کنند."
روحانيون شيعه با روي کار آمدن در انقلاب 28 سال پيش ايران، همواره خواسته اند نحوه لباس پوشيدن مردم را با اصول اسلامي سازگار کنند. در سال هاي اخير جوانان اين قوانين را کمتر رعايت کرده اند و نيرو هاي دولتي هر از چند گاه براي تحکيم اين مطلب در خيابان ها و مکان هاي عمومي به دستگيري افراد بد حجاب مي پردازند.
نيرو هاي انتظامي در اين موارد فهرستي از مواردي را که با آن برخورد خواهد شد منتشر مي کنند. شلوار هاي جين تنگ، رنگ هاي تند، معلوم بودن موي زنان در جلوي پيشاني، آرايش غليظ و امثال آن نمونه هايي از اين موارد هستند.
آن ها که در مقابل تذکرات نيروهاي پليس مقاومت مي کنند با ميني بوس به بازداشتگاه و زندان برده مي شوند و محاکمه و جريمه مي شوند. معمولا افراد سندي را امضا مي کنند و قول مي دهند لباس پوشيدن خود را اصلاح کنند و در صورتي که بار دوم دستگير شوند به زندان خواهند افتاد.
دستگير کنندگان، هم سن و سال جواناني هستند که دستگير مي شوند. گروهي اين تهاجم ها را نوعي ستيز فرهنگي ميان طبقات اجتماعي به حساب مي آورند. افراد مومن معمولا جزو سربازان جمهوري اسلامي به شمار مي آيند. اين گروه، از طبقه مرفه ترجامعه که با فرهنگ جهاني بار آمده است و پيش از انقلاب 1979 بر کشور تسلط داشت، خشمگين است.
علي کدخدازاده، يک جامعه شناس ايراني مي گويد "جالب است که با شروع تهاجمات همه از آن تبعيت مي کنند ولي به محض کم شدن فشار دوباره تي شرت ها و لباس هاي مد، حتي در مقياس وسيع تري ديده مي شوند."
منبع لوس آنجلس تايمز - 25 ژوئيه 2007

No comments: