Tuesday, July 31, 2007

رايس: ايران عامل بی ثباتی در منطقه است


کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا روز سه شنبه در کنفرانس خبری خود به همراه احمد ابو الغيط وزير امور خارجه مصر در شرم الشيخ، ايران را عامل ايجاد بی ثباتی در منطقه دانست.
کاندوليزا رايس و رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا در مرحله نخست سفر مشترک خود به خاورميانه، برای جلب مشارکت کشورهای عرب در روند برقراری ثبات و امنيت درعراق و مقابله با نفوذ ايران در منطقه، وارد مصر شده و در استراحتگاه شرم الشيخ با وزيران خارجه مصر، اردن، کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس و عربستان سعود ديدار کردند.
آمريکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که علاوه بر فروش ميلياردها دلار تسليحاتی نظامی به عربستان سعودی، طی ده سال آينده به مصر ۱۳ ميليارد دلار و به اسراييل ۳۰ ميليارد دلار کمک نظامی خواهد کرد.
خانم رايس با رد اينکه «کمک های نظامی آمريکا به کشورهای خاورميانه برای جلب مشارکت آنها در عراق است»، گفت :«اين يک عمل مقابله به مثل نيست. ما برای مبارزه با تندروها در حال همکاری با اين کشورها هستيم.»
وزير امورخارجه آمريکا از کشورهای عرب خواست در روند برقراری ثبات در عراق مشارکت بيشتری داشته باشند.
خانم رايس درباره ديدار خود با وزيران امورخارجه کشورهای عرب گفت ما در اين ديدار درباره حمايت از برقراری امنيت در عراق يکپارچه که مردم آن بتوانند در صلح و امنيت زندگی کنند، گفت وگو کرديم.
رابرت گیتس نیز در این کنفرانس خبری نسبت به پیامدهای خروج زود هنگام نیروهای نظامی آمریکا از عراق هشدار داد و گفت چنین اتفاقی می تواند سراسر منطقه را با بی ثباتی مواجه کند.
وزيران امورخارجه عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس که برای شرکت در کنفرانس کشورهای عضو اتحاديه عرب در قاهره بسر می بردند روز دوشنبه برای ديدار با وزيران امورخارجه و دفاع آمريکا وارد شرم الشيخ شدند.
وزيران امور خارجه و دفاع آمريکا پس از مصر به عربستان سفر می کنند و آنگاه به طور جداگانه از کشورها حاشيه خليج فارس و اسراييل ديدار خواهند کرد.
واکنش ايران به کمک های نظامی آمريکا به کشورهای منطقه
منوچهر متکی، وزير امورخارجه جمهوری اسلامی می گوید: سياست های تشنج زا و وارداتی از سوی قدرت های فرامنطقه‌ای هرگز نمی‌تواند پيوندهای مستحکم مردم منطقه را تضعيف کند.
منوچهر متکی، وزير امورخارجه جمهوری اسلامی درباره کمک های نظامی آمريکا به کشورهای همسايه ايران در بيانيه ای اعلام کرد:« هدف واشنگتن از اين اقدام ممانعت از ورشکستگی کمپانی های اسلحه ‌سازی آمريکايی است.»
آقای متکی افزود: «سياست های تشنج زا و وارداتی از سوی قدرت های فرامنطقه‌ای هرگز نمی‌تواند پيوندهای مستحکم مردم منطقه را تضعيف کند.»
در همين زمينه، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفته بود: «آمريکايی ها همواره يک سياست را در منطقه مورد توجه قرار داده اند و آن ايجاد ترس و نگرانی در کشورهای منطقه و تلاش برای مخدوش کردن مناسبات و روابط حسنه ميان آنها و همچنين تلاش برای ايجاد فرصت و زمينه ای جهت فروش تسليحات خود و اعمال صادرات آن به کشورهای منطقه است.»
آقای حسينی اضافه کرده بود: « اين يک هدف عمده و اساسی است و در اين راستا طرح اتهامات ساختگی را متوجه برخی کشورهای منطقه کرده اند. آنچه خليج فارس به آن نيازمند است صلح، ثبات، امنيت، حرکت به سوی شکوفايی و توسعه اقتصادی است. اين امری است که همواره مورد توجه کشورهای منطقه بوده و اصلی است که آمريکايی ها همواره به دنبال مخدوش کردن آن بوده اند.»
همچنين مصطفی نجار، وزير دفاع ايران، با اشاره به حق هر کشور برای تقويت بنيه نظامی خود گفته بود:« ايران هيچگونه نگرانی از تقويت بنيه دفاعی کشورهای مسلمان، دوست و برادر خود ندارد و افزايش توان دفاعی آنان را بخشی از توان دفاعی جهان اسلام ارزيابی می کند

No comments: