Saturday, July 28, 2007

طرح آمريکا براي مقابله با جمهوري اسلامي


پرده سبز به دور ايران - یکشنبه 7 مرداد 1386 [2007.07.29]
فريبا صراف
آمريکا در حال يک معامله تسليحاتي بيست ميليارد دلاري با عربستان سعودي است. رهبر جمهوري اسلامي خبراز آن مي دهد که "ستمگران و صاحبان زر و زور با جمهوري اسلامي، سرناسازگاري و ستيزه گذاشته اند."محمود احمدي نژادمي گويد: "آنها اگر بتوانند ضربه بزنند، دريغ نمي‌كنند".... کوندوليزارايس وعلي لاريجاني هم حرف هاي تند و تيزي زده اند. همان فضايي که واشنگتن پست آن را چنين تصوير کرده:جنگ سرد. پايان اين جنگ چيست؟
در روزهايي که غربي ها در حال تکميل متن سومين قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران هستند، يکي از مقامات وزارت دفاع آمريکا اين خبر را که "ايالات متحده قرار است براي مقابله با آنچه خطر ايران در خاورميانه مي داند، معامله تسليحاتي گسترده اي با عربستان سعودي انجام دهد" تاييد کرد. به گفته مسئولان وزارت دفاع آمريکا "معامله گسترده نظامي ايالات متحده در برابر خطر احتمالي ايران، تنها عربستان سعودي را در بر نمي گيرد و قرار است به امارات متحده عربي نيز سلاحهاي جديد فروخته شود و کمکهاي نظامي و اقتصادي بيشتري در اختيار مصر گذاشته شود".
موضوع اين معامله تسليحاتي هم به نوشته بي بي سي "از جمله محورهاي سفر وزيران دفاع و خارجه آمريکا به عربستان سعودي است که قرار است در چند روز آينده انجام گيرد".در اين سفر، به نوشته واشنگتن پست، قرار است کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا و رابرت گيتس وزير دفاع اين کشور از رژيم هاي سني عرب که گفته مي شود از جنبش هاي تحت رهبري ايران شيعه در هراسند، بخواهند " يا از عراق بعنوان مانعي در برابر ايران حمايت کنند و يا تحت نفوذ روزافزون رژيم ايران باقي بمانند".
به همين دليل است که برخي از کارشناسان بين المللي معتقدند اجتناب آمريکا از بالا بردن سطح گفتگوها با ايران را بايد در جاي ديگر جست و جو کرد. در همين ارتباط شان مک کورمک، سخنگوي وزارت خارجه رسما اعلام کرده است که "واشنگتن در مرحله کنوني ارتقا سطح گفتگوهاي دو کشور را عملي نمي بيند."
آمريکايي ها همزمان سنگين ترين اتهامات را هم متوجه جمهوري اسلامي ايران کرده اند. فرمانده عملياتي ارتش آمريکا در عراق اعلام کرده است که "حملات شورشيان به منطقه امنيتي موسوم به کمربند سبز در بغداد ظرف سه ماه گذشته از دقت چشمگيري برخوردار شده."ز او اين "دقت" را به آنچه "آموزش شورشيان در ايران خوانده" نسبت داده است.کمربند سبز بخشي از مرکز شهر عراق است که دفاتر و اقامتگاههاي مقامات عراقي و همچنين محل سکونت کارکنان و نظاميان خارجي در آن قرار دارد و باشديد امنيتي از آن حفاظت مي شود.با اين حال به ادعاي آمريکايي ها، "آموزش شورشيان در ايران" باعث شده اين کمربند ضربه پذير شود.
بر همين اساس است که کوندوليزا رايس با اشاره به اينکه ايران "در جنوب عراق، از شورشياني که حضور نظامي ما را تهديد مي کنند حمايت کرده و آنها را تسليح مي کند" از خطرناک شدن "فزاينده" ايران سخن گفته است. او همچنين در گفتگو با شبکه سي ان ان ايران را متهم به حمايت از " تروريسم در سراسر جهان از جمله حزب الله لبنان و عناصر بسيار راديکال حماس در نوار غزه" کرد و به اين ترتيب اين زمينه را فراهم آورد که بار ديگرعلت "امکان استفاده از زور عليه ايران" رادر برابر افکار عمومي آمريکا قرار دهد.
در چنين شرايطي است که آيت الله سيد علي خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي از "ستمگران و صاحبان زر و زور"ي سخن مي گويد كه "با تبليغات مزورانه خود و به اسم دموكراسي و آزادي و حقوق بشر، به بشريت ظلم مي كنند" و سرناسازگاري و ستيزه با جمهوري اسلامي راگذاشته اند.
سخني که محمود احمدي نژاد نيز آن را تکرار مي کند: "كشورهاي اروپايي و آمريكا پس از پيروزي انقلاب اسلامي، حساب خودشان را از ايران جدا كردند."
همين دانسته هاست که موجب مي شود رهبر جمهوري اسلامي از لزوم "پايداري مردم و مسوولان در اين مسير" سخن بگويد و آن را "تنها راه تحقق آرمان‌ها و آرزوهاي بزرگ ملت ايران" به شمار آورد.و آقاي احمدي نژاد هم از "دور جديد ديپلماسي جمهوري اسلامي در سطوح منطقه اي و بين المللي در 3 تا 4 ماه آينده" خبر دهد و علي لاريجاني هم دنبال "سوراخ هاي دموكراسي ليبرال" براي حل مسائل بگردد.
شرايطي پيچيده که واشنگتن پست از آن به عنوان جنگ سرد ديگري ياد و به قلم رابين رايت آن را چنين باز خواني مي کند: "پس از سه دهه تنش شديد، ايران و آمريکا هم اکنون درگير يک جنگ سرد تمام عيار شده اند. در سال 1946 يعني زماني که اولين جنگ سرد بوقوع پيوست، وينستون چرچيل از يک پرده آهنين که به تقسيم اروپا منجر شد، سخن مي گفت. پس از گذشت نيم قرن، دومين جنگ سرد در حالي اتفاق مي افتد که دولت بوش تلاش مي کند با کشيدن پرده اي سبز، خاورميانه را به دوستان و دشمنان ايران تقسيم کند. رويارويي جديد ميان ايران و آمريکا پايدارترين ميراث ناآرامي هاي عراق است و نتيجه اين امر قطعا ً آينده خاورميانه را رقم خواهد زد".
اتحاد جماهير شوروي با "کمربند سبز"به جايي رسيد که امروز؛ "پرده سبز" در انبان خود چه چيزي براي ايران دارد؟

No comments: