Monday, August 06, 2007

سلاح های بيش تر برای خاورميانه - تحليل بوستون گلوب

سلاح های بيش تر برای خاورميانه
تحليل بوستون گلوب - دوشنبه 15 مرداد 1386 [2007.08.06]
آخرين چيزی که منطقه خاورميانه به آن احتياج دارد فروش دور تازه ای از جنگ افزارهاست. معذلک اين چيزی است که دستگاه ديپلماسی بوش خواستار تصويب آن از سوی کنگره است تا ايران را از برتری در منطقه باز دارد. تهران با رهبران فعلی اش برای منطقه يک تهديد محسوب می شود. اما اين تهديد را می توان به کمک ديپلماسی مهار کرد و یک بار برای همیشه روشن ساخت که صرفنظر از هر آنچه در عراق اتفاق بيفتد، نيروهای ايالات متحده به طور يکجا از این کشورخارج نخواهند شد.
آمريکا پيشنهاد فروش بيش از 20 ميليارد سلاح به عربستان سعودی و ساير کشورهای منطقه خليج فارس کرده است. ايران نمونه های فراوانی دارد که نشان می دهد چنین معامله سلاح در منطقه شکننده خاور ميانه چقدر می تواند نامناسب و اشتباه باشد. در دوره سلطنت محمد رضا شاه پهلوی، تهران مقدار زیادی جنگ افزار خريداری نمود که بعد از سرنگونی شاه در انقلاب سال 1979 اکنون در اختيار آيت الله ها قرار گرفته است.
اگر ايالات متحده رژيم بعث عراق را به عنوان وزنه طبيعی مقابل ايران از سر راه بر نمی داشت، ايران نمی توانست اکنون چنين قدرتمند ظاهر شود. اين اتفاق منجر به قدرت يافتن اکثريت شيعه عراق شده که بسياری از آنها تحت نفوذ رهبران شيعه ايران هستند.عربستان سعودی هم به دليل داشتن اقليتی از شيعيان ازاقدامات ايران نگران است. معذلک درگیری با ايران بسيار غير محتمل به نظر می آيد ، بخصوص تا زمانيکه همه کشورهای منطقه، ايالات متحده را در ديپلماسی بيکر- هاميلتون برای ثبات درعراق ، همراهی می کنند.
متاسفانه نقش عربستان سعودی در عراق اصلا کمکی به موضوع نکرده است. عربستان حامی نوعی بنیاد گرایی سنی است که باعث شده این کشور به منبع تامين اکثر بمب گذارهای انتحاری نظير اغلب مسببين حادثه يازدهم سپتامبر تبدیل شود. هفته گذشته سفير ايالات متحده در سازمان ملل، زلمای خليلزاد، عربستان را به عنوان تخريب کننده پنهانی موقعيت آمريکا در عراق متهم کرد. عربستان سعودی اين هفته از خروج بزرگترين گروه سنی از دولت عراق، که سبب تضعيف بيشتر اعتبار این دولت می شود، حمايت کرد.
عربستان سعودی همچنين از پيوستن به کنفرانس صلح که از سوی دستگاه ديپلماسی بوش برای بررسی مناقشه اسراييل – فلسطين در پاييز در نظر گرفته شده، خودداری می کند. در این وضعیت جايزه دادن به عربستان با فروش ميلياردها دلار سلاح به این کشور باعث تشويق ساير کشورها دردنبال کردن منافع خود و ناديده گرفتن منافع آمريکا می گردد.
نخستین هدف ايالات متحده در خاورميانه، ترغيب کشورهای باثبات و دموکراتيک در منطقه است که بتوانند با مسالمت در کنار اسراييل زندگی کنند. این هدف از طريق گفتگو با این کشور ها و ارائه تعهدات درازمدت ايالات متحده با پشتيبانی هر دو حزب سياسی آمريکا برای حضور نظامی در منطقه به بهترين شکل قابل دستيابی است. در منطقه ای از دنيا که هنوز برای اجرای قانون دست و پا می زند، نظامی گری فقط دعوتی است برای بروز پيامدهای ناخواسته.
منبع : بوستون گلوب - 5 آگوست 2007

No comments: