Tuesday, July 17, 2007

آخرين اخبار از وضعيت اسانلو و محمود صالحی
دويچه وله : در پی تشدید فشار بر فعالان دانشجویی و صدور احکام سنگین قضایی برای فعالان زنان در ایران، هفته گذشته خبر رسید که منصور اسانلو، رئیس هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران توسط افراد ناشناسی ربوده شده‌است.
همچنین طبق اخبار منتشرشده، محمود صالحی، نماینده کارگران نانوای شهر سقز که در زندان سنندج به سر می‌برد، در پی وخامت حال جسمی‌اش به بیمارستان توحید سنندج اعزام شده و دوباره به زندان بازگردانده شده است. وی در حال حاضر منتظر دستور دادستانی برای اعزام به یک بیمارستان مجهز در بهداری زندان به سر می‌برد.منصور اسانلو
شامگاه سه‌شنبه گذشته، منصور اسانلو، رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در حالی که عازم منزلش بود، توسط افرادی ناشناس با لباس شخصی ربوده شده و با یک خودروی پراید به محل نامعلومی منتقل شد.
تا روز جمعه گذشته نه افراد خانواده این فعال کارگری از محل نگهداری او اطلاعی داشتند ، نه وکیل او و نه هیچ یک از سازمانهای فعال در زمینه حقوق کارگران. تا اینکه شامگاه جمعه، اسانلو طی یک تماس کوتاه تلفنی با منزلش به همسر خود اطلاع داد که در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود و حال جسمی‌اش خوب است.
صبح روز دوشنبه ۲۵ تیر برای چندمین روز متوالی پروانه اسانلو، همسر این فعال کارگری به همراه پدر و مادر اسانلو برای پیگیری وضعیت پرونده او به معاونت امنیت دادسرای تهران مراجعه کردند ولی هیچ پاسخی دریافت نکردند.
پروانه اسانلو در این مورد می‌گوید: «بله. من به اتفاق خانواده‌ی آقای اسانلو امروز صبح به دادسرای عمومی تهران، معاونت امنیت،‌ مراجعه کردم که هرچقدر اصرار کردیم، متاسفانه ما را راه ندادند به بالا و اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند که ما الان از وضعیت آقای اسانلو اطلاعی نداریم و نمی‌دانیم. من می‌خواستم با آقای حداد صحبت کنم که گفتند، نیستند. برای ملاقات پیگیری کردم گفتم، داروی آقای اسانلو را آوردم که به ایشان برسانید. دیروز عمل داشته و باید می‌بردنش به بیمارستان، عمل چشم داشته و باید جراحی می‌شده، چرا وی را به بیمارستان نیاوردند و چرا ممنوع‌الملاقات است: این سؤالهایی بود که من از رییس دفتر آقای حداد می‌کردم که ایشان هم گفتند، آقای حداد نیست و شما نمی‌توانید بیایید، برای ملاقات هم گفتند شما باید بروید و دوباره بیایید. الان من نمی‌توانم به شما جواب بدهم. به دفتر آقای مرتضوی زنگ زدم. آنجا هم متاسفانه جوابی نشنیدم و همینجور سرگردان، تا اینکه رفتم به دفتر قوه قضاییه شکایت کردم، به ستاد پیگیری حقوق شهروندی شکایت کردم و از آنجا هم دیگر همینجور بقول معروف بی‌جواب آمدم».
پروانه اسانلو می‌گوید مسئولان دادسرای تهران به وکلای منصور اسانلو گفته‌اند که دستوری برای بازداشت وی صادر نکرده‌اند، در حالی که مأموران زندان اوین می‌گویند دستور بازداشت اسانلو را معاونت امنیتی دادستان تهران صادر کرده‌است.
همسر اسانلو می‌پرسد: اگر منصور اسانلو جرمی مرتکب شده چرا باید توسط افراد لباس شخصی بازداشت شود و چرا ما باید چهار روز از او بی‌اطلاع باشیم و حالا که معلوم شده در کجا نگهداری می‌شود چرا اجازه ملاقات با او و رساندن داروهایش را به ما نمی‌دهند.
منصور اسانلو دوسال پیش در پی اعتراضات صنفی کارکنان شرکت واحد بازداشت شد و پس از هفت ماه با سپردن وثیقه آزاد شد اما پرونده وی همچنان در دادگاه باز و در حال رسیدگی است.
بازداشت این فعال کارگری که برای چندمین بار صورت می‌گیرد، اعتراض فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل را در پی داشته است. منصور اسانلو چند روز قبل از بازداشتش برای شرکت در اجلاس این فدراسیون به لندن سفر کرده‌بود. محمود صالحی
از سوی دیگر در خبرها آمده‌ که محمود صالحی، نماینده کارگران نانوای شهر سقز که در زندان سنندج به سر می‌برد با وخیم شدن حالش به بیمارستان منتقل شده است.
همسر این فعال کارگری در مورد این خبر می‌گوید: «محمود روز پنج‌شنبه ساعت ۶ عصر حالش خیلی بد می‌شود تا ساعت ۳ شب در درمانگاه زندان بستری‌اش می‌کنند. متاسفانه چون اصلا حالشان خوب نمی‌شود، مجبور می‌شوند ایشان را به بیمارستان «توحید» سنندج انتقال بدهند. در آنجا محمود با من تماس گرفت و گفت که احساس می‌کنم فقط یک گوشم می‌شنود و تمام بدنم، تمام سیستم بدنم از کا ر افتاده بود و اصلا هیچ احساسی نمی‌کردم. وقتی من را بردند به بیمارستان شنیدم که دکتر گفت که اگر نیمساعت دیرتر ایشان را می‌آوردید به بیمارستان، ایشان تلف می‌شدند، می‌مردند. فشارش رفته بود روی ۲۴. ایشان را بستری می‌کنند توی بیمارستان و بعد از چندساعت که فشارش پایین می‌آید و کمی حالشان خوب می‌شود، مسئولین زندان با اجازه‌ی خودشان محمود را می‌آورند به زندان و همانجا داخل درمانگاه زندان ایشان را تحت نظر دارند».
محمود صالحی که سالهاست با یک کلیه زندگی می‌کند هم اکنون در بهداری زندان اوین منتظر دستور دادستانی است تا او را به یک بیمارستان مجهز منتقل کنند. به گفته همسرش تنها کلیه او که تا ۲۰ درصد فعالیت داشته هم‌اکنون تقریبا از کار افتاده است.
محمد شریف وکیل مدافع محمود صالحی که برای پیگیری موضوع بیماری موکلش چندین بار از تهران به سنندج رفته، از مقامات دادستانی سنندج پاسخ شنیده که وکالت او دیگر اعتبار ندارد: «متاسفانه دادستان سنندج به بنده اظهار داشتند که نقش وکیل مرتبط با مرحله دفاع است و موقعی که شخص محکوم می‌شود و در حال سپری کردن دوره محکومیتش هست وکیل در پرونده جایگاهی ندارد. این اظهار نظر تعجب‌آور است از این حیث که تا به حال بنده دهها موکل داشتم که با همان وکالتی که در دوره دفاع داشتم، در کل سپری کردن دوره محکومیت و حبس هم با همان وکالت من با موکلم ملاقات داشتم چه در تهران چه در زندان اوین و چه در سایر شهرستانها».
محمود صالحی سال گذشته در پی شرکت در مراسم روز جهانی کارگر در سقز دستگیر شد و پس از طی مراحل بازجویی و دادگاه به یکسال حبس قطعی و ۳سال حبس تعلیقی محکوم شد. وی در حال حاضر در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان سنندج به سر می‌برد که البته محل نگهداری او نیز مورد اعتراض وکیل و خانواده او قرار گرفته چرا که وی در سقز زندگی می‌کند و محل وقوع جرم انتسابی نیز سقز بوده، قاعدتا باید در همین شهر دوران محکومیتش را طی کند.
کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری که صالحی سخنگوی آن بوده اعلام کرده‌است که به مناسبت صدمین روز زندانی شدن وی و بی‌توجهی مسئولان نسبت به بیماری این فعال کارگری دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
بنا به گفته بهزاد سهرابی از اعضای کمیته هماهنگی ایجاد تشکل‌های کارگری، اتحادیه کارگران کشور فنلاند نیز از این اعتصاب حمایت کرده است.

No comments: