Sunday, July 15, 2007

بايد مجلس ختم استبداد را بگيرند

مراسم اعتراض به بازداشت دانشجويان - دوشنبه 25 تیر 1386 [2007.07.16]
هومن عزيزي
سعيد حجاريان در مراسمي که از سوي شاخه جوانان حزب مشاركت و سازمان ادوار تحكيم وحدت در اعتراض به دستگيري دانشجويان در روز 18 تير برگزار شد، تاکيد کرد "ظاهراً قرار است معامله‌اي صورت بگيرد كه در آن همه چيز معلوم است و بيعانه اين معامله دانشجويان هستند. " او افزود: "ترس من اين است كه معاملات بزرگتري در راه باشد و حكومت بخواهد بيعانه بيشتري پرداخت كند؛ بنابراين، بايد از دانشجويان دفاع كرد".
در اين نشست اعتراضي که تحت عنوان "دانشگاه و چشم اندازآينده" برگزار شد بسياري از دانشجويان و شخصيت هاي سياسي و دانشجويي حضور داشتند. در واقع طي دو سال گذشته اين براي اولين بار بود كه مراسمي با اين تعداد شركت كننده در مشاركت برگزار مي شد؛ و آنهم به اين علت بود كه اعضاي كمپين زنان و جنبش دانشجويي تحريم ارتباط با حزب مشاركت را جهت تلاش براي آزادي دوستانشان كنار گذاشته بودند.
در اين مراسم که حدود 800 نفر در آن شرکت داشتند اظهارات علي شكوري راد اعتراضات بي شمار دانشجويان شركت كننده در مراسم را برانگيخت.
علي شكوري ‌راد عضو شوراي مرکزي حزب مشارکت كه اظهارات چند ماه اخير او در مورد دانشجويان و جنبش دانشجويي اعتراضات و نقد هاي زيادي را به دنبال داشته و او دانشجويان را به قشري نگري، سطحي بودن و فساد متهم كرده، در اين مراسم طي سخناني گفت: "يکي از پيام‌هاي دوم خرداد اين بود که در حاشيه جامعه کساني هستند که حق حيات سياسي دارند و به قدرتمندان گوشزد کردند که به حقوق آنها احترام بگذارند".
وي در ادامه افزود: "کساني که هر نه روز براي دولت خاتمي بحران ايجاد مي‌کردند، حالا بر مسند قدرت هستند. 18 تير روز سياهي در تاريخ ايران است، که آن راهمين حاكمان كنوني خلق کردند تا نظام ايران شرمنده تاريخ باشد و امسال در سالگرد 18 تير شاهد اينگونه برخوردها هستيم".
اين عضو شوراي مرکزي حزب مشارکت سپس گفت: "متاسفم که امنيت ملي ما با تحصن عده‌اي در جلوي دانشگاه خدشه‌دار مي‌شود. من به نوبه خود خواستار آزادي اين دانشجويان و همه دانشجويان و حق‌طلبان دربند هستم و در ضمن حق انتقاد را هم براي خود قائلم. شايد حضور من در اينجا غيرمنتظره باشد. اما من خواستار آزادي کساني هستم که خود منتقد آنها هستم".
اين اظهارات اما انتقاد بسياري از اعضاي دفتر تحكيم وحدت و سازمان ادوار تحكيم وحدت را برانگيخت. معترضين كه حدود يكصد نفر مي شدند خواستار توضيح حزب مشاركت در مورد حضور علي شكوري راد در اين مراسم شدند.
يكي از اين معترضين گفت: "با توجه به انتقادهاي نابجايي كه تاكنون آقاي شكوري راد از دانشجويان داشته اند حضور ايشان در مراسم امروز به نظر ما دهن كجي به جنبش دانشجويي است".
سپس بهنام سپهروند، عضو دفتر تحكيم وحدت به نمايندگي از اين تشكل دانشجويي به سخنراني پرداخت.
وي طي سخناني به ارائه گزارشي در مورد وضعيت تحكيم پرداخت و گفت: "در غياب شوراي مركزي، شوراي تهران دفتر تحكيم وحدت تشكيل جلسه داده و اعضاي شوراي مركزي شوراي تهران را انتخاب كرد كه در زمان غيبت اعضاي شوراي مركزي كه اكنون در بازداشت هستند به اداره امور خواهند پرداخت".
وي اعضاي اين شورا را پنج نفر به نام هاي آرمين صداقتي از دانشگاه امير كبير، نرگس رحيمي از دانشگاه الزهرا، ميلاد اسدي از دانشگاه خواجه نصير، شجتعي از دانشگاه علامه و بهنام سپهر وند از دانشگاه تهران اعلام كرد.
وي همچنين اعلام كرد اين شوراي براي آزادي دستگيرشدگان و ارتباط با مجموعه هاي تحكيم برنامه ريزي مي کند.
"سعيد حجاريان" عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ديگر سخنران اين مراسم با طرح اين پرسش كه "قصه بازداشت دانشجويان چرا اتفاق افتاد؟" اظهار داشت: "ظاهراً قرار است معامله‌اي صورت بگيرد كه در آن همه چيز معلوم است و بيعانه اين معامله، دانشجويان هستند و به عبارتي دانشجويان وجه المصالحه قرار گرفته اند. ترس من اين است كه معاملات بزرگتري در راه باشد و حكومت بخواهد بيعانه بيشتري پرداخت كند و بنابراين، بايد از دانشجويان دفاع كرد".
حجاريان افزود: "معامله آنها يعني حل مسائل بين آژانس اتمي و چگونگي حل مسائل باقيمانده؛ و در اين قصه به نظر مي رسد دانشجويان بازداشته شده بيعانه آنها براي حل مسائلشان است. براي هر معامله هم وجه‌المصالحه‌اي داده مي‌شود که وجه‌المصالحه آنها دانشجويان بازداشت شده است".
در ادامه اين نشست "علي‌اكبر موسوي خوئيني" دبيركل سازمان ادوار تحكيم وحدت كه آخرين سخنراني‌اش را قبل از دستگيري در همين سالن انجام داده و اولين سخنراني‌اش پس از آزادي نيز در همين مکان بود، صحبت كرد.
او با ارائه گزارشي از آخرين وضعيت بازداشت‌شدگان گفت: "پيرو آزادي آقاي قلندري(عضو سازمان ادوار)، مطلع شديم تمامي دوستاني که در ساختمان ادوارتحكيم دستگير شده‌اند، حکم بازداشت دريافت کرده‌اند و مشخص است سناريويي در حال اجراست که مي‌خواهد تابستان دانشجويان را مشمول بازي خود قرار دهد". وي در تحليل دلايل اين برخوردها گفت: "شاهديم که دولت نهم در ايجاد رضايتمندي مردم ناکام مانده و در عرصه جهاني نيز با چالش روبه‌روست و به همين خاطر، حکومت حتي ابايي از بخشيدن قسمتي از خاک ايران براي رفع مشکلات جهاني‌اش ندارد".
مهندس موسوي با بيان اينكه "حکومت دارد تعادل رواني اش را از دست مي‌دهد و رفتارش با رفتار حکومتي مقتدر متناقض است"، گفت: "ما بايد هوشيار باشيم و در دام اين طرح حکومت نيافتيم. چرا كه به نظر من دستگيري غيرقانوني دانشجويان، يورش بي‌سابقه به تشکلي قانوني و ضرب و شتم اعضاي آن و پلمپ ساختمان آن سه بحث كاملا غير قانوني است".
دبيركل سازمان ادوار تحكيم وحدت با اشاره به بي‌سابقه بودن چنين برخوردي با يك تشكل قانوني از ساير احزاب وتشکلها درخواست كرد که در برابر اين حرکات ساکت ننشينند زيرا اين برخوردها به زودي به تشکلهاي ديگر نيز تسري خواهد يافت.
موسوي خوئيني در ادامه افزود: "از سازمانها، شخصيتها و حتي مراجع تقليد مي‌خواهيم در برابر اين موضوع موضع‌گيري نمايند. همچنين از تمامي دانشجويان و دانش‌آموختگان خواهش دارم که مطالبات خود را از طريق قانوني و مدني پيگيري کنند و اجازه ندهند مشتي افراد ديکتاتورمآب و وطن‌فروش مطالبات آنها را سرکوب کنند و براي اين موجودات بحران‌زي، زمينه بحراني نسازند. روزي مطرح مي‌شد که زندان بايد دانشگاه باشد اما امروز در زندانها شاهد حضور خيل دانشجويان هستيم که اجازه علم‌آموزي به دانشجويان نمي‌دهند. انگار امروز قرار است اوين از دانشجويان پر شود. به قدري تراکم زنداني در اوين در بند 24 هستند که افراد را در اتاقهاي کوچک زنداني مي‌کنند".
وي در ادامه گفت: "نکات کليدي درباره حقوق شهروندي اين دوستان دربند بايد رعايت شود، طبق قانون که اجراي آن براي سپاه و اطلاعات الزامي است، حق ندارند احدي را در انفرادي نگه دارند و حق ندارند احدي را به زور وادار به اعتراف کنند يا به آنها چشم بند بزنند".
مصطفي تاج زاده نيز در اين مراسم با اشاره به توقيف روزنامه "هم ميهن"، فيلترينگ خبرگزاري ايلنا و برخوردهاي سنگين با دانشجويان، دفتر تحكيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت گفت: "در جوامعي که نهادهاي مدني در آنها ضعيف هستند، وقتي حکومت يکدست مي‌شود، در عرصه سياسي شاهد انسداد سياسي و در عرصه فرهنگي و ديني شاهد تحجر و عقبگرد و در سياست خارجي ماجراجويي و تسليم و در اقتصاد با مشکلات فراوان روبرو مي‌شويم".
تاج زاده ادامه داد: "وقتي آقاي مصباح هم از فساد در دانشگاهها مي گويد و سپس سريعا به سراغ معتبرترين و سالم‌ترين دانشجويان مي روند و آنها را بازداشت مي‌كنند، نشان از اين است كه مشكل آقايان با فعال بودن نيروهاي منتقد در هر عرصه‌اي است".
وي در ادامه چنين نتيجه گرفت: "اقتدارگرايان ابتدا حاکميت را يکدست کردند و تصميم دارند پس از يكصدا كردن جامعه، در نهايت جامعه را يکدست و حتي يك‌شكل کنند. چنانكه شاهد بوديم طرح لباس يك شكل كارمندان دولت و برخورد با زنان و دختران را به اجرا درآوردند".
تاج‌زاده در ادامه گزينه "انفعال" در شرايط كنوني را رد كرد و به طرفداران دمکراسي و حقوق بشر پيشنهاد کرد با کنار گذاشتن اختلاف سليقه‌ها همه با هم به نفع حفظ حقوق شهروندي خود و در برابر پيشروي اقتدارگرايان متحد شوند.
وي در پايان گفت: "اعلام مي‌کنم هيچگونه اعترافي در شرايط زندان صحت ندارد. امروز اعلام مي‌کنيم يک کلمه از آن سخناني که در شرايط خاص از فرد و بر ضد عقايد او گرفته مي‌شود، جنبه‌اي از واقعيت را همراه خود نخواهد داشت".
در ادامه اين نشست "بابك احمدي" گفت: "همه نيروهاي سياسي مدافع حقوق بشر و دموكراسي در ايران بايد اختلافات گذشته را كنار بگذارند تا خودمان و فرزندانمان در كشوري آزادتر زندگي كنيم".
بابك احمدي در ادامه از "عبدالله مؤمني" سخنگوي سازمان ادوار تحكيم وحدت و "بهاره هدايت" رييس كميسيون زنان دفتر تحكيم وحدت و ساير دانشجويان بازداشتي و نيز كساني كه در جريان كمپين يك ميليون امضا عليه تبعيض حقوق زنان فعال بوده اند به‌نيكي ياد كرد و گفت: "ما از آدم‌هاي راديكالي كه به حقوق‌بشر و دموكراسي اعتقادي ندارند خسته شده‌ايم. به‌همين خاطر، بايد كاري كنيم كه آنها مجلس ختم استبداد را بگيرند و عقلانيت به عرصه سياسي ايران بازگردد".
اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: "اكنون با نيروهايي در حاكميت مواجهيم كه از عقلانيت بي‌بهره‌اند. اگر وزير فرهنگ كشوري كه خود سابقه فعاليت روزنامه‌نگاري دارد از «كودتاي خزنده» مطبوعات عليه دولت خبر مي‌دهد، اين نشانه فقدان عقلانيت است. وقتي نايب رييس مجلس يك كشور براي پديده‌اي چون دوم خرداد كه طي آن 20 ميليون شهروند يك كشور به نامزدي راي داده‌اند، عنوان انحراف از انقلاب را به‌كار مي‌برد، يعني از عقلانيت به‌دور است".
وي در پايان افزود: "اينك با حريفي مواجهيم كه فرمان را كنده و تمام موازين حقوق‌بشر و دموكراسي را كنار گذاشته است و ما راهي نداريم جز آنكه اختلافات گذشته را كنار بگذاريم و در برابر اين جريان غيرعقلاني متحد شويم".
"هدي صابر" فعال ملي- مذهبي هم طي سخناني گفت: "اراده بخشي از حاكميت اين است كه دانشگاه غير سياسي و غيرزنده باشد. اما اين موجود 73 ساله دوباره به دوران جنيني خود بر نمي‌گردد. اكنون اراده حكومت يا سركوب دانشگاه است و يا به دنبال فراري دادن چهره‌هاي مؤثر آن به خارج از كشور هستند".
اين فعال ملي- مذهبي در پايان يادآوري كرد: "خداصبور است. ايران ما نيز، سرزمين جوانمردان است. مردانه مي ايستد و تاب ديدن فرزندان خود در زندان را ندارد. دست از سر دانشگاه برداريد".
در ادامه "عباس عبدي" فعال سياسي گفت: "حکومت ايران در شرايط كنوني، هل‌من‌مبارز مي‌طلبد و آمريکا را که سهل است، کل شرق و غرب را به مبارزه مي‌طلبد؛ اما وقتي 6 دانشجو را که جلوي دانشگاه نشسته‌اند به نام امنيت ملي مي‌گيرند، نشانه ضعف واقعي آنهاست. هيچ حکومتي در دنيا در برابر چنين اعتراض كوچكي با چنين رفتاري مقابله نمي‌کند. هرکسي تا به زندان نرفته باشد، نمي‌داند زندان و بخصوص انفرادي چيست. اما اينکه دانشجو را به انفرادي ببرند، يعني سيستم سياسي اعتماد به نفسش را از دست داده است".
عبدي افزود: "چندباري به ادوار تحکيم رفتم. جايي کوچک که يک حکومت قدرتمند مي‌تواند آن را به هيچ بگيرد؛ ولي وقتي با اسلحه آنجا را مي‌بندند نشان از دم خروسي حكومتي دارد که به ضعف گراييده است. كمااينكه وقتي يك فعال كارگري چون «منصور اسانلو» را که خودش با يک تلفن مي‌رود چنين مي‌گيرند، نشان از ضعف حکومت دارد. يک وقتي ممکن است بخشي از نظام اينگونه فکر کند، اما چرا در چنين شرايط خاصي که دانشگاهها تعطيل است چنين کرده‌اند، به نظرم آنها فکر مي‌کنند فضاي عمومي جهان براي سرکوب مهياست".
غلامعباس توسلي استاد دانشگاه و عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران هم گفت: "هر دسته و گروهي كه امكاناتي داشته باشد و آن را براي مقابله با تهديدها و فشارها به كار نگيرد گناه و تقصير بزرگي را مرتكب شده است".
وي افزود: "زماني كه قانون اساسي از طرف دولت و حاكمان و كساني كه خود را حامي آن مي‌دانند رعايت نمي‌شود، چطور مي‌توان انتظار داشت كه جوانان و دانشجويان و ديگر اقشار جامعه قانون را رعايت كنند؟اگر دولت شعارهاي دهان‌پركني مثل «اتحاد ملي» را مطرح مي‌كند به فرض صحت، بايد در عمل تجلي پيدا كند. نه آنكه ده نفر دانشجو نتوانند دور هم جمع شوند و اعتراض خود را مطرح سازند".
عضو شوراي مركزي نهضت آزادي در ادامه گفت: "از طرف خودم به عنوان استاد دانشگاه و هم از طرف نهضت آزادي برخورد با دانشجويان و دستگيري آنها را اقدامي نادرست تلقي مي‌كنم و اميدوارم با همت مردم و با استفاده از امكانات خود در انتخابات آينده حضوري فعال داشته باشيم و از حقوق حقه خود دفاع كنيم. در غير اينصورت، همين مقدار آزادي كه با انقلابي به آن عظمت به دست آمده است، از دست مي‌رود".
در ادامه اين مراسم "فاطمه راکعي" رييس كميسيون زنان حزب مشاركت طي سخناني گفت: "زنان و دانشجويان در اتفاقاتي که برايشان مي‌افتد، همدرد هستند. عليرغم تفاوتها در گرايش‌هاي سياسي و فكري، همه ايرانيان در انقلاب 57 معتقد بودند که طومار استبداد بايد براي هميشه در هم پيچيده شود ولي متاسفانه شاهد چنين اتفاقاتي هستيم".
فاطمه راكعي در خاتمه شعر "زني مي گذرد" را به بازداشت‌شدگان تقديم كرد.
بخشي از اين شعر در زير مي ايد:در ميدان بزرگ شهرزنجير بر دست‌وپايمي‌كشندش به جرمي سترگ... - بي‌سروپا! آراسته‌اي
مي‌گويد- انگل اجتماع!طبيبي- كثافت!رفتگري- پناه برخدا! وارسته‌اي"مادرت بميرد جوان!"- زني مي‌گذرد...

No comments: