Wednesday, August 22, 2007

دور جديد پاكسازي و اخراج استادان

دور جديد پاكسازي و اخراج استادان
در سکوت آغاز شد -

پنجشنبه 1 شهریور 1386 [2007.08.23]
كيان آشنا
در آستانه سال تحصيلي جديد و بازگشايي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي دور جديد پاكسازي و اخراج استادان دانشكده هاي مختلف آغاز شد.
مسئولان دانشگاه علامه طباطبائي و دانشگاه تهران، پيشگام آغاز تصفيه اساتيد دگرانديش و اصلاح طلب پيش از آغاز ترم پائيزهستند. پيش بيني مي شود اين سياست که از "بالا"طراحي و ابلاغ شده، تا پيش از شروع سال تحصيلي جديد، از سوي روساي ديگر مراكز آموزش عالي هم به مورد اجرا گذارده شود.
بر اساس احكام رسمي صادره براي اساتيد دانشگاه هاي علامه طباطبائي و تهران، يا ابلاغيه هاي رسمي و غيررسمي ارائه شده به اين گروه از اساتيد، آنان تصفيه و اخراج و يا با بازنشستگي پيش از موعد مواجه شده اند. گفته مي شود طي دو هفته گذشته 15 نفر از استادان باتجربه دانشكده هاي مختلف دانشگاه علامه طباطبايي، از جمله دكتر ميرجلال الدين كزازي استاد رشته ادبيات، كه مورد توجه دانشجويان بوده اند، از كار بركنار شده اند.
احكام اخراج جمعي از اساتيد دانشگاه تهران از جمله آقايان حسين بشيريه، سعيد شاهنده و هادي سمتي نيز اخيرا از جانب عميد زنجاني امضا و به آنان ابلاغ شده است. مبناي حكم صادره براي اين سه استاد دانشكده علوم سياسي، اتهام "غيبت غيرموجه" يك ساله بوده است. آن ها متهم هستند كه يك يا دو ترم بيش از فرصت مطالعاتي "يك ساله" خود، در دانشگاه هاي خارجي به مطالعه و تدريس اشتغال داشته اند. گفته مي شود فشارهايي بر برخي از ديگر اساتيد پاكسازي شده وارد آمده تا از علني كردن احكام خود بپرهيزند.
عميد زنجاني رئيس دانشگاه تهران سال گذشته در اقدامي مشابه حدود 50 تن از اساتيد دانشكده هاي مختلف را به بهانه هاي گوناگون، از جمله بازنشستگي پيش از موعد، از كادر آموزشي دانشگاه تهران كنار گذاشت.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس نيز در دو ترم تحصيلي گذشته تعدادي از روساي دانشكده ها، مسئولان گروه هاي آموزشي و استادان خوش سابقه و محبوب دانشكده هاي مختلف را بركنار و يا تصفيه كرد. از جمله اين موارد اخراج محسن كديور از دانشكده فلسفه دانشگاه تربيت مدرس بود كه پس از برخوردهاي چند مرحله اي اوليه، از جمله كنار گذارده شدن از مسئوليت دانشكده، گروه علمي و... صورت گرفت. با اساتيد اصلاح طلب و دگرانديش ديگري چون مسعود غفاري، هاشم آقاجري، حاتم قادري، سعيد حجاريان و...طي سال تحصيلي گذشته برخورد حذفي صورت گرفته است.
شنيده شده است كه واكنش هاي داخلي و خارجي گسترده در برابر تصميم ها و پاكسازي هاي سال گذشته موجب شده است كه رئيس جمهور و وزيرعلوم از روسا و مسئولان دانشگاه هاي مختلف بخواهند برنامه جديد خود را در سكوت كامل به گونه اي پيش ببرند كه حتي المكان افكار عمومي از آن مطلع نشوند. حدس زده مي شود كه آنان با توجه به در پيش بودن انتخابات هاي پيش رو، از جمله انتخابات مجلس هشتم در اسفندماه 86 نگرانند كه افشاي اين مسائل در سطح رسانه هاي همگاني، واكنش منفي افكار عمومي، به وي‍‍ژه دانشجويان را كه خود زير آماج حملات متعدد اقتدارگران قرار دارند، برانگيزد و بخت انتخاب نامزدهاي محافظه كار را هرچه بيشتر كاهش دهد.

No comments: