Tuesday, August 21, 2007

يك نظامي ديگر در راه دولت

يك نظامي ديگر در راه دولت
سردار افشار هم به وزارت كشور مي‌رود؟ - چهارشنبه 31 مرداد 1386 [2007.08.22]
محبوبه نيك نهاد
در حالي كه در روزهاي اخير تحركات تعدادي از مقام‌هاي نظامي در دفاع از دولت احمدي نژاد و عليه منتقدان دولت گسترش يافته است، موسي‌پور رييس شوراي اطلاع رساني وزارت كشور از احتمال انتصاب سردار عليرضا افشار به عنوان معاون سياسي وزير كشور خبر داد.
افشار كه پيش از اين فرمانده نيروي مقاومت بسيج بود، در حال حاضر معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح را برعهده دارد. در صورت انتصاب به عنوان معاون سياسي پورمحمدي، وي جانشين مجتبي ثمره هاشمي مي‌شود كه سال گذشته به اين سمت منصوب شده بود.
ثمره هاشمي كه از اولين روزهاي راه يافتن احمدي نژاد به كاخ رياست جمهوري همراه او بود و به سرعت به عنوان مشاور ارشد وي منصوب شد، سال گذشته تنها گزينه احمدي نژاد براي جايگزين علي جنتي معاون سياسي بود. بدين ترتيب او كه دست راست احمدي نژاد محسوب مي‌شد، ناچار شد به عنوان معاون وزير به زيرمجموعه پورمحمدي منتقل شود تا علي جنتي كه در ميان دولتيان به حمايت از هاشمي رفسنجاني شهره بود، سه ماه پيش از آنكه انتخابات شوراها برگزار شود، از معاونت سياسي وزارت كشور كنار گذاشته شود. ثمره هاشمي در همين زمان از سوي احمدي نژاد به عنوان رئيس ستاد انتخابات كشور نيز منصوب شد تا مشخص شود كه اين جابجايي با انگيزه سياسي صورت گرفته است.
اما اكنون با توجه به تحليل ناظران از محدود شدن حمايت‌ها و گسترش انتقادها از احمدي نژاد كه حتي به درون دولت او نيز راه يافته است، به نظر مي‌رسد احمدي نژاد ناچار است حلقه انگشت‌شمار معتمدان و نزديكان خود را از مسئوليت‌هاي ديگر فارغ كند تا بتوانند او را در وضعيت بحراني كنوني ياري كنند. شايد از اين روست كه رئيس شوراي اطلاع رساني وزارت كشور از "درخواست و تاكيد آقاي سيدمجتبي ثمره هاشمي" براي كناره‌گيري از معاونت سياسي پورمحمدي و تمركز فعاليت‌ها در رياست‌جمهوري سخن مي‌گويد.
وي با توجه به تاكيد ثمره هاشمي بر كناره‌گيري، از "احتمال تغيير وي و جايگزيني فرد ديگري در اين معاونت" صحبت مي‌كند و بي‌وقفه فرد جانشين را نيز معرفي مي‌كند : "آقاي عليرضا افشار (معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح) از جمله اين گزينه‌هاست."
اگر اين امر به تحقق بپيوندد، افشار پس از ذوالقدر دومين فرد نظامي در جمع معاونان وزير كشور دولت احمدي نژاد خواهد بود. جالب اينجاست كه در كنار اين دو نظامي، دو فرد روحاني نيز در جمع معاونان وزارت كشور به همكاري با اين وزير روحاني دولت نهم مي‌پردازند.
سابقه حضور نظاميان در دولت نهم به روزهاي اول بازمي‌گردد. در واقع از روزي كه احمدي نژاد به معرفي كابينه پرداخت، گرايش دولت نهم به استفاده از نيروهاي نظامي و به خصوص سرداران سپاه براي تصدي پست‌هاي اجرايي كاملا آشكار بود. به طوري كه در برگه‌هاي معرفي تعدادي از اعضاي كابينه، به سابقه نظامي و امنيتي ايشان اشاره شده بود و حتي وزير پيشنهاد رفاه نيز كه خود سابقه حضور در جبهه نداشت نيز سابقه فرمانده سپاهي برادر شهيدش را در زمان معرفي خود به عنوان يك امتياز مثبت ذكر كرد.
اين گرايش البته در ماه‌هاي بعد در انتصاب استانداران، معاونان وزيران و ديگر مقام‌هاي رده پايين‌تر اين دولت نيز به چشم مي‌خورد، به طوري كه به عقيده ناظران، در دو سال اخير در فرايند حضور افراد در دولت احمدي نژاد، داشتن سابقه حضور در سپاه خصوصا در سالهاي پس از جنگ بسيار تاثيرگذار بوده است و خلأ ناشي از تصفيه بدنه مديريتي دولت‌هاي قبلي را نيروهاي سپاهي پر كرده‌اند. از همين روست كه بسياري از ناظران سياسي يكي از خاستگاه‌هاي مديران نوپاي اين دولت را سپاه و كادرهاي تربيت شده در آن مي‌دانند
.

No comments: