Tuesday, August 21, 2007

- بحران در فدراسيون قايقراني ايرانفرار زنان قايقران به آمريکا


فرار زنان قايقران به آمريکا
بحران در فدراسيون قايقراني ايران - چهارشنبه 31 مرداد 1386 [2007.08.22]
فريدون شيبانيf.sheybani@gmail.com
در پي پناهندگي يک قايقران تيم ملي ايران در آلمان و سفر بي بازگشت دو قايقران زن و مربي آنان به آمريکا، فدراسيون قايقراني ايران بار ديگر با بحران پناهندگي قايقرانان به غرب رو به رو شد. سه سال پيش نيز مردان تيم قايقراني ايران در آلمان ناپديد شدند و سپس درخواست پناهندگي کردند. آن ماجرا به برکناري رييس فدراسيون قايقراني منجر شد.
پس از جلوگيري از حضور قايقرانان ايراني در رقابتهاي جام جهاني در آلمان توسط فدراسيون بين المللي قايقراني به دليل نپرداختن حق عضويت، فدراسيون قايقراني ايران اعلام کرد چون حاضر نيست پول زور پرداخت کند، قايقرانان به ايران بازگشته اند. اما بعد از چندي با خبرهايي که در سايت هاي مختلف انتشار يافت، صحبت از پناهندگي امين محمديان، عضو تيم ملي به ميان آمد که ديروزحسن تيمورتاش، دبير فدراسيون قايقراني، در گفت و گو با خبرگزاري دولتي جمهوري اسلامي آن راتاييد کرد. تيمورتاش البته گفت: "يك فقره چك به مبلغ ‪ بيست ‬ميليون تومان در وجه فدراسيون و يك سند شش دانگ در اختيار فدراسيون قرار دارد كه در صورت عدم بازگشت اين ورزشكار به اجرا گذاشته مي‌شود."
نخستين فرار زنان
در همين روز خبرگزاري ايسنا از قول آقاي تيمورتاش نوشت زنان پاروزن ملي پوش ايران در آمريکا از تيم ملي اخراج شده اند.
او درمورد سفر چهار قايقران زن ايران به آمريكا گفت: "فدراسيون قايقراني آمريكا از ايران درخواست كرده بود كه در تورنمنتي در اين كشور شركت كنيم. اين درخواست را با محمد علي آبادي، رييس سازمان تربيت بدني جمهوري اسلامي مطرح كرديم. او پاسخ داد كه «اگر از ورزشكاران ما انگشت نگاري نمي ‌كنند، شركت كنيد.» اين پاسخ را به فدراسيون آمريكا ارسال كرديم كه آنها گفتند اين مساله به اداره گذرنامه مربوط مي ‌شود و ما نمي ‌توانيم نظري بدهيم. از نظر ما اعزام اين تيم منتفي بود، اما يكي از مربيان تيم ملي بانوان ايران، كه از ابتدا مكاتباتي هم با فدراسيون قايقراني آمريكا داشت، شخصا اقدام كرد و دو قايقران زن و دختر خود را به آمريکا برد. اين اقدام از ديد فدراسيون ايران خلاف است، به همين دليل قايقرانان از تيم ملي اخراج شدند."
در اين مورد هم مانند ماجراي فرار دوچرخه سواران به جمهوري ايرلند، هيچ اشاره اي به تشريفات سفرهاي برون مرزي که بايد به تاييد حراست و کميته برون مرزي تربيت بدني برسد و همچنين نامه هاي رسمي که بايد از طريق فدراسيون با همتاي مقابل رد و بدل شود، نشده است. ماجراهاي مربوط به قايقراني در حالي مطرح مي شود که ديروز خبرگزاري فارس در گزارشي از" برگزاري همايش بررسي شيوه‌هاي توسعه با رويكرد ارتقاي جايگاه بانوان در ورزش قايقراني" در روز دوم شهريور با حضور رييس کميته ملي المپيک، خبر داد

No comments: