Tuesday, August 21, 2007

گزارش کريستين ساينس مانيتور از بغداد- فرار انگليسي ها؟

فرار انگليسي ها؟
گزارش کريستين ساينس مانيتور از بغداد - چهارشنبه 31 مرداد 1386 [2007.08.22]
تام پيتر
قاهره- قتل فرمانداراستان موتانا در عراق در روز دوشنبه که بيشتر جمعيت آن را شيعيان تشکيل مي دهند، اختلافات فزاينده ميان گروه هاي رقيب مذهبي را در اين کشور بيش از پيش آشکار کرد. همزمان با آغاز خروج نيروهاي انگليسي از مناطق بحراني جنوب عراق، نيروهاي شيعه احتمالا" با استفاده از زور در صدد کسب موقعيت بهتر براي انتخابات پيش رو هستند. در اين گير و دار، ناظران نگران آن هستند که دولت عراق سرنگون شود.
انفجار خودروي حامل محمد علي حسني در ساعت 9 صبح، کمي بعد از خروج او و همراهانش از خانه در راميتا و در مسيرش به سوي شهر سماوا، محل کار وي در مرکز استان و در230 مايلي جنوب بغداد، رخ داد.
در 11 آگوست هم فرماندار و رييس پليس يک استان ديگر به نام قادسيه در اثر انفجار يک بمب جاده اي به فتل رسيده بودند. خليل جليل حمزه، فرماندار، و خالد حسن، رييس پليس، پس از بازگشت از مراسم ختم يکي از شيوخ طوايف در مسير خود به سوي شهرمرکزي ديوانيه کشته شدند.
هر دو فرماندار از اعضاي بانفوذ مجلس اعلاي عراق، گروه تحت رهبري عبدالعزيز حکيم، سياستمدار شيعه بودند. همزمان با خروج تدريجي نيروهاي انگليسي از منطقه، نيروهاي وفادار به حکيم براي به دست آوردن کنترل مناطق نفت خيز جنوب عراق در حال مبارزه با نظاميان سپاه مهدي هستند.
اين گروه که قبلا" به عنوان مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق خوانده مي شد، از زمان برگزاري انتخاباتي که با حمايت آمريکا در عراق انجام شد در صحنه سياسي عراق به عنوان يک نيروي برتر حضور داشته است. آنها نيروي نظامي قدرتمندي براي خود دارند. اما سپاه مهدي به رهبري مقتدي صدر، روحاني جوان شيعه، همواره در صدد کشمکش با گروههاي شيعه قديمي تر و جا افتاده تر بوده است. رويتر گزارش داد انگيزه خشونتها احتمالا" تلاش گروه هاي شيعه براي کسب موقعيت در انتخاباتي است که براي سال آينده برنامه ريزي شده است.
يکي از مقامات ارشد شيعه که به خاطر حساسيت موضوع نخواست نامش فاش شود گفت: "اين قسمتي از امتيازگيري هاي قبل از انتخابات سال آينده است."
او به رويتر گفت: "فکر نمي کنم حمام خون براي شيعيان اتفاق بيفتد زيرا تصميم به خويشتنداري گرفته شده است. اما بروز يک سري کشتار انتظار مي رود."
او گفت حسني "نقش کليدي" در مقابله با کساني داشته که اسلحه در برابر دولت به دست گرفته بودند، و اين ظاهرا" بر مي گردد به اعضاي سرکش سپاه مهدي.
کنترل استان کويري موتانا که مرزهاي جنوبي عراق با عربستان سعودي را در بر مي گيرد، سال گذشته از سوي انگليسي ها به دولت عراق واگذار شد. در آن زمان ايالات متحده و انگلستان، اين رويداد را نشانه بهبود وضعيت امنيت و ثبات در نظر گرفتند.
شهر اصلي جنوب عراق بصره است؛ شهري که تنها بندر عراق را در خود جا داده و قسمت اعظم جريان صادرات نفت را بر عهده دارد. به گزارش مجله تايم از لندن، يکي از مشاوران ژنرال ديويد پتروس، فرمانده ارتش آمريکا در عراق، گفت خروج نيروهاي انگليسي، که دو سال گروه هاي خرابکار شيعه را مهار کردند، وقوع يک بحران را هشدار مي دهد.
بعضي افسران انگليسي معتقدند آنها با يک عقب نشيني تحقيرآميز به سمت کويت يا مرزهاي جنوبي عراق در بندر ام قصر روبرو هستند.
يک افسر ارشد گفت: "متاسفم که بگويم تجربه بصره در تاريخ نظامي يک اشتباه بزرگ بوده است. ستيزه جويان ما را دعوت به شليک گلوله مي کنند ... در بدترين حالت ممکن حتي ما را تا مرزهاي جنوبي عراق تعقيب خواهند کرد."
استفان بيدل، يک عضو برجسته شوراي روابط خارجي که افزايش نيروها در عراق را به بوش توصيه کرده بود، گفت ايران از نفوذ خود در سپاه شيعه مهدي استفاده مي کند تا از شرايط بهره برداري کند.
او گفت: "عقب نشيني سختي خواهد بود. آنها مي خواهند تصوير بريتانياي شکست خورده را ببينند... اين زشت و خجالت آور خواهد بود."
به گزارش آسوشيتد پرس، نوري المالکي نخست وزيرعراق، در حاليکه دولت ائتلافي وي تحت شديدترين فشارها است، روز دوشنبه براي اولين ديدار رسمي خود از سوريه وارد اين کشور شد. او در حالي مشغول گفتگوهاي امنيتي مشترک با آنهاست که ايالات متحده، سوريه را به ايفاي نقش در خشونت هاي عراق متهم کرده است. المالکي پس از آنکه در سال 1980 توسط صدام حسين به مرگ محکوم شده بود، به سوريه پناه برده بود.
المالکي به خبرنگاران همراهش در اين سفر گفت که اين ديدار در ادامه سياست تکيه بر روابط امنيتي، اقتصادي و سياسي با کشورهاي همسايه و تلاش بر گسترش اين روابط انجام مي شود.
المالکي گفت: "ما در مورد مسايل مهم امنيتي و چالش هاي مربوط به آن بحث خواهيم کرد. اين مسايل نه تنها موجب نگراني ما بلکه کل منطقه است. ما در مورد جامعه مهاجرعراقي در سوريه و راههاي خدمت رساني به آنها گفتگو مي کنيم."
جواد البلاني، وزير کشور عراق به آسوشيتد پرس گفت عراق و سوريه يادداشت تفاهمي براي مبادله اطلاعات امضاء کرده اند. ضمنا" سوريه 13 مظنون تحت تعقيب عراق را تسليم اين کشور کرده است، اما وي جزييات بيشتري را در اين مورد بيان نکرد.
المالکي نوميدانه در صدد جلوگيري از فرو ريختن دولت ائتلافي خود است اما اکثر سني هاي مجلس از اين ائتلاف چشم پوشي کرده اند. شرايط سياسي عراق به همان اندازه شرايط امنيتي آن بي ثبات است. مارک لينچ، متخصص امور سياسي از دانشگاه جرج واشنگتن در وب لاگ خود، ابو اردوارق، مي گويد که دولت عراق محکوم به فنا است.
نشريه العربيه گزارش مي دهد گرد همآيي اضطراري رهبران عراق حتي نتوانست يک توافق ضمني بوجود آورد. اين يک پيامد ناگوار براي دولت المالکي و آن دسته از آمريکايي هايي است که ادعاي بهبود وضعيت سياسي عراق را در گزارش کروکر- پتروس داشتند. ديگر راهي براي درست کردن اين وضعيت نيست. تثبيت سياسي به عنوان آخرين شانس در نظر گرفته شده بود و حالا آن هم بي نتيجه ماند.
من فکر مي کردم حداقل اين شانس باشد که آنها صرفنظر از نا اميدي هاي موجود، پيشنهادهايي را ارائه کنند تا گروه هاي سني را متقاعد به عقب نشيني از مواضعشان کنند. اما در عوض، طالباني اعلام تشکيل ائتلافي از چهار حزب جديد را داد که بدون وجود نماينده اي از سني ها تشکيل شود. يعني دولتي با جوهره شيعي و شامل دو حزب کرد و دو حزب اصلي شيعه به همراه دنيايي از مشکلات سياسي.
علاوي، نخست وزير پيشين عراق که دولت خود را بر پايه ائتلاف سني ها وشيعه ها شکل داده بود، در گفتگو با واشنگتن پست مي گويد نخست وزير فعلي يک ناکامي است. او گفت که مشغول تشکيل يک ائتلاف جديد است و اميدوار است نخست وزيري عراق را با "ابزار دموکراتيک" در دست بگيرد.
نوري المالکي در بهره گيري از خواست مردم عراق براي داشتن زندگي صلح آميز و سازنده و نيز تعهدات و پشتيباني هاي بي شمار ايالات متحده و ساير کشورها بازمانده است. پيش بيني جلسه سران براي بررسي بحران در بغداد هم دليل ديگري بر سرنگوني قريب الوقوع دولت است. شايد تنها دستاورد اين اجلاس، برقراري تلاشها و يا تعهدات مجدد براي مشارکت در انجام همگاني امور باشد که خود مي تواند چند هفته يا چند ماه عمردولت فعلي را طولاني تر کند. اما هيچ توافق سياسي پايداري تحت رژيم شيعه المالکي در کار نخواهد بود.
زمان براي تعويض رييس دولت عراق رسيده است. بدون اين اقدام، هيچ استراتژي نظامي آمريکا و يا خروج متوالي نيروها به موفقيت دست پيدا نخواهد کرد و دولت عراق و منطقه در بحران رها خواهد شد.
آندرو ساليوان، نويسنده ماهنامه آتلانتيک که خود زماني حامي حمله به عراق بوده و حالا به يک منتقد تبديل شده است، در مورد علاوي مي گويد که او يک مرد قوي و سکولار است که آمريکا اميدوار بود در انتخابات عراق بتواند امور را در دست بگيرد. علاوي از بوش خواسته است با کودتا او را بر مصدر امور در آنچه از عراق باقي مانده بنشاند. علاوي با تعهد به خروج نيروهاي آمريکايي ظرف دو سال، موقعيتش را براي دموکرات هاي آمريکا نيز جذاب تر کرده است.
منبع: کريستين ساينس مانيتور- 21 آگوست

No comments: