Saturday, July 21, 2007

برای اخذ اعترافات اجباری - بازداشت شدگان 18 تیر تحت فشارند


بازداشت شدگان 18 تير زير فشارند
براي اخذ اعترافات اجباري - یکشنبه 31 تیر 1386 [2007.07.22]
نادر كرمي
در شرايطي كه دانشگاه‌هاي سراسر كشور مطابق روال چند ساله پس از حوادث 18 تير 78 امتحانات خود را چند روز قبل از سالروز حمله به كوي دانشگاه به پايان برده و دانشگاهها چندي است تعطيلات خود را آغاز كرده اند، و در حالي كه هر شش عضو شوراي مركزي گسترده ترين تشكيلات دانشجويي در كشور، دفتر تحكيم وحدت، و چند دانشجوي ديگر عضو اين تشكيلات در بازداشت به سر مي برند، برخوردهاي نهادهاي انضباطي درون دانشگاهي و مراجع قضايي با فعالان دانشجويي و تشكل‌هاي مستقل آنان همچنان ادامه دارد.
دانشجويان سياسي عضو تشكيلات دفتر تحكيم در سراسر كشور در واكنش به اين برخورد‌ها و در غياب اعضاي مركزيت خود اقدام به بازسازي اعضاي خود كرده و بويژه شوراي تهران اين تشكل دانشجويي با تشكيل هيات رييسه اي مسائل مربوط به بازداشت شدگان وساير برنامه هاي تشكيلات را پي گيري مي كند.
صدور احكام قضايي جديد
در ادامه برخوردهاي اخير با فعالان دانشجويي، در اصفهان نيز سه فعال دانشجويي با برخوردهاي قضايي مواجه شده اند. بهرام اسماعيل بيگي از اعضاي سابق انجمن اسلامي دانشگاه اصفهان به اتهام برگزاري تجمعات غيرقانوني، تبليغ عليه نظام و توهين به امام به دو سال حبس تعليقي محكوم شد و دو فعال دانشجويي ديگر به نام‌هاي حسن طالبي و ميثم گلستاني به دادگاه انقلاب اصفهان احضار شدند.
بهرام اسماعيل بيگي از اعضاي سازمان دانش آموختگان ايران است و گفته مي شود به همراه تعداد ديگري از فعالان سابق دانشجويي در اين استان امور مربوط به تاسيس شعبه اصفهان سازمان دانش‌اموختگان ايران را پي گيري مي كرده اند.
هشت بازداشت شده 18 تير در انفرادي 209
وضعيت نگران كننده روحي و جسمي عبدالله مومني سخنگوي بازداشت شده سازمان دانش آموختگان ايران و گفته هاي وي در جريان بازرسي و تفتيش ماوران امنيتي از منزل وي در حضور اعضاي خانواده‌اش، نگراني‌هاي گسترده اي را برانگيخته است. فرزند او در گفتگويي با راديو صداي آلمان از وجود كبودي‌هايي بر روي بدن پدرش گفته است و همسر او نيز در گفتگو با ادوارنيوز عبدالله مومني را آشفته و بسيار نحيف توصيف كرده است.
مهمترين خبر در مورد بازداشت شدگان 18 تيرماه 86 در اين روزها مراجعات پي در پي ماموران امنيتي به منزل ايشان است. به طوري كه تاكنون ماموران به منزل بهاره هدايت، عبدالله مومني، بهرام فياضي، محمد هاشمي و علي نيكو نسبتي مراجعه كرده كه البته در دو مورد اخير موفق به بازرسي از منزل نشده اند.
به جز اظهارات عبدالله مومني كه واكنش حجت شريفي رييس شوراي مركزي سازمان دانش آموختگان ايران را مبني بر نگراني از اخذ اعترافات اجباري را در پي داشت، بهرام فياضي نيز در جريان تفتيش از منزل شخصي‌اش اظهار داشته است كه او تنها در روزهاي اول بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، در حالي كه در مورد سايرين اينگونه نبوده است.
در خبر ديگري سايت خبري سازمان دانش آموختگان (ادوارنيوز) گزارش داده است كه از جمع بازداشت شدگان هشت تن از آنان در سلول‌هاي انفرادي به سر مي برند. عبدالله مومني، ‌مجتبي بيات، محمد هاشمي، بهاره هدايت، علي نيكو نسبتي، علي وفقي، مهدي عربشاهي و حنيف يزداني افرادي هستند كه در سلول‌هاي انفرادي بند 209 وزارت اطلاعات به سر مي برند.
از سوي ديگر محمد علي دادخواه روز گذشته به خبرگزاري ايسنا گفت كه به عنوان وكيل از حق ملاقات با دانشجويان بازداشت شده محروم است و پي گيري وي و خانواده بازداشت شدگان براي ديدار با آنها با پاسخ منفي مراجع قضايي مربوطه مواجه شده است.
كميته حقوق بشر ادوار تحكيم: اعترافات اجباري فاقد اعتبار است
در ادامه موج محكوميت بازداشت فعالان دانشجويي در روز 18 تيرماه و برخورد با سازمان دانش آموختگان ايران كميته حقوق بشر اين سازمان و همچنين انجمن اسلامي دانشگاه پلي تكنيك بيانيه هايي صادر كردند.
كميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران در بيانيه خود با اشاره به اينكه " طي 29 سال اخير حکومت اجازه برگزاري آرام حتي يک تجمع مسالمت آميز غير دولتي را به مردم و نهادهاي مدني نداده است. ضمن تشريح چگونگي بازداشت دانشجويان تحكيمي و هجوم مسلحانه به دفتر سازمان دانش آموختگان ايران آورده كه: "سازمان دانش آموختگان يک حزب داراي مجوز فعاليت قانوني است که به طور علني و با رعايت تمامي چارچوبهاي فعاليت مسالمت آميز و قانوني براي ارتقاي سطح حقوق بشر و دموکراسي در ايران تلاش مي کند، از اين رو برخورد خشن و غير قانوني صورت گرفته با سازمان به هيچ روي قابل قبول نبوده و حق شکايت از عاملان و آمران اين هجوم خشونت بار به دفتر سازمان محفوظ خواهد بود."
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: "انتظار مي رود مراجع قضايي براساس ماده 570 قانون مجازات اسلامي هرچه سريعتر متعديان به حقوق و آزادي هاي قانوني ملت را به اشد مجازات برسانند و به وظيفه ذاتي و قانوني خود عمل نمايند."
اين كميته همچنين خواستار برخورداري دستگيرشدگان از حق دسترسي به وكيل شده است و تاكيد كرده است "هر نوع اقرار و اعترافي كه از بازداشت شدگان در شرايط عدم دسترسي به وكيل و ملاقات با خانواده و در مدت بازداشت موقت فاقد اعتبار و قابليت استناد حقوقي است"
همچنين در بيانيه انجمن اسلامي دانشگاه پلي تكنيك كه شش تن از اعضاي آن در بازداشت به سر مي برند با يادآوري جريان چاپ نشريان جعلي در اين دانشگاه آمده است: "حاكمان... زماني که اين حربه ناجوانمردانه خود را در برابر مقاومت دانشجويان و شجاعت جمع چند نفره شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت کارساز نمي يابند و آنان به نمايندگي از پيکره زخم خورده جنبش دانشجويي ايران و در روزي که نماد مظلوميت دانشجويان و سمبل توحش و درندگي اقتدارگرايان است يعني ۱۸ تيرماه تحصني چند نفره و مسالمت آميز را در دفاع از برادران دربندشان برگزار مي کنند، چاره کار را در ربودن آنان مي يابند و روز روشن آنها را با ضرب و شتم به دانشگاه اوين! منتقل مي کنند و باز به همين هم اکتفا نمي کنند و مغول وار و کف به دهان آورده با گلوله و باتوم وشلاق به دفتر يک حزب قانوني يورش مي برند، به ضرب گلوله در مي شکنند و حرمت انسانيت مي درند و جمعي از بهترين فرزندان ايران زمين را راهي محبس مي کنند."
دانشجويان دانشگاه پلي تكنيك با اشاره به اينكه "روزگار نااميدي حساس ترين مقطع تاريخ هر جامعه اي است." تاكيد كرده اند كه "‌ما در کنار ساير ياران دبستانيمان و جامعه تحول خواه و پوياي ايران اجازه نخواهيم داد آنان که سوداي خام حقنه کردن سالهاي تلخ و تيره دهه ۶۰ به جامعه را در سر مي پرورند بار ديگر جامعه را بدان روزگار تلخ بازگردانند. "

No comments: