Sunday, July 01, 2007

ايران در برابر "شورش هاي بنزيني از نگاه ليبراسيون

ايران در برابر "شورش هاي بنزيني"
از نگاه ليبراسيون: - دوشنبه 11 تیر 1386 [2007.07.02]
به نظر مي رسد پس از شورش هاي بي سابقه سه شنبه شب که به دنبال اعلام ناگهاني سهميه بندي بنزين به راه افتاد، فعلاً آرامش به تهران بازگشته است. در پايتخت ايران، صف هاي چند کيلومتري اتومبيل در برابر پمپ هاي بنزين نظم شهر را برهم ريخته بود.
چند ساعت پس از اعلام سهميه بندي، دوازده پمپ بنزين توسط رانندگان به آتش کشيده شد. براساس اين جيره بندي که قرار است به مدت 4 ماه اجرا شود، به طور ماهانه تنها 100 ليتر بنزين براي اتومبيل هاي شخصي و 800 ليتر بنزين براي تاکسي هاي رسمي درنظر گرفته شده است. ده ها نفر در ارتباط با شورش هاي سطح شهر توسط پليس دستگير شدند و اين مسأله در نظر حکومت بسيار جدي تلقي شد. در زمان شورش ها، مسؤولين همچنين شبکه ارسال پيام هاي کوتاه [SMS] را مسدود کردند تا بدين طريق از اشاعه اعتراضات جلوگيري کرده باشند. به علاوه، نشر اخبار و اطلاعات مربوط به اين رويدادها براي مطبوعات کشور "ممنوع" اعلام شد.
روزنامه کيهان که موضع آن به مواضع رييس جمهور احمدي نژاد بسيار نزديک است، "مافياي قاچاق بنزين" را محکوم کرد. به نوشته اين روزنامه، اين مافيا "حملات عليه پمپ هاي بنزين را سازماندهي کرده است". روزنامه ميانه روي کارگزاران نيز به نوبه خود اظهار تأسف کرد که چرا پليس "از تاريخ آغاز سهميه بندي مطلع نشده" و به همين دليل امکان کنترل کامل اين وضعيت را نداشته است. ازطرف ديگر، اسماعيل احمدي مقدم، رييس پليس تهران، خاطرنشان کرد: "قرار بود دولت 24 ساعت قبل از شروع طرح سهميه بندي، آن را به اطلاع مردم برساند."
ايران با وجود ذخاير عظيم هيدروکربن و به عنوان چهارمين توليد کننده نفت در جهان، داراي امکانات پالايشي محدودي است و 40 درصد از احتياجات خود را از بخش واردات تأمين مي کند. اين درحالي است که قطعنامه هاي سازمان ملل تأثير بسياري بر روند تأمين بنزين مورد نياز مردم خواهد گذاشت.
ازطرف ديگر بايد اذعان داشت که ايران تنها توليد کننده اي نيست که مشتقات نفتي را وارد مي کند. توليد کنندگان بزرگ ديگري نيز هستند که محصولات به دست آمده از نفت خام را وارد مي کنند: نيجريه، اولين توليد کننده نفتي قاره آفريقا، مجبور است نزديک به 100 درصد محصولات پالايشي را وارد کند، زيرا هيچ يک از چهار پالايشگاه اين کشور عملياتي نيست.
محمود احمدي نژاد که در سال 2005 به سمت رييس جمهور ايران انتخاب شد، وعده داده بود که "پول نفت را به سر سفره مردم خواهد آورد"؛ وعده اي که به مرحله اجرا نرسيد و در حد حرف باقي ماند. روز چهارشنبه رانندگان خودرو در تهران فرياد مي زدند: "احمدي نژاد بايد بميرد!" اين درحالي است که نمايندگان مجلس تقاضاي بررسي مجدد سهميه بندي بنزين را کرده اند.
منبع: ليبراسيون، 29 ژوئن 2007
مترجم: علي جواهر
ي

No comments: