Sunday, July 22, 2007

الهام: شايعه شکنجه افراد جنگ رواني است


همزمان با محکوميت "به نام دموکراسي" توسط جبهه مشارکت -
دوشنبه 1 مرداد 1386 [2007.07.23]
فشاربرروي دولت ودستگاه هاي امنيتي درباره پخش برنامه "به نام دموکراسي" و درخصوص اينکه اين افراد تحت فشاررواني وروحي بوده اند، واکنش سخنگوي دولت را به همراه داشته است. دراين برنامه تلويزيوني مجموعه اي از اظهارات دو محقق ايراني- آمريکايي که طي ماه هاي گذشته هيچ دسترسي به وکلاي خود نداشته اند پخش شد که مانند ديگر برنامه هاي تلويزويوني موسوم به "اعتراف گيري" بود.
الهام تصريح کرده است که صحبت هايي درمورد شکنجه افراد توسط دستگاه هاي امنيتي مطرح بوده اما به گفته او چنين سخن هايي شايعه است. غلامحسين الهام درگفت وگوي هفتگي خود با خبرنگاران گفته است: " برخي به دنبال اين هستند كه قضايا را به گونه‌ي ديگر بيان و در اين ارتباط جنگ رواني ايجاد كنند و اين گونه شايع كنند كه دستگاه‌هاي امنيتي ما به حقوق افراد و متهمان تجاوز و آنها را شكنجه مي‌كنند؛ در صورتي كه اين گونه نيست و اينها همه جنگ روانيست. شما نمونه‌ي اخير آن را نيز ديديد و نحوه‌ي برخورد ما با تفنگداران انگليسي را مشاهده كرديد." خبرنگاران انگليسي اگرچه پس از ورود به انگلستان گفتند که تحت نگراني وهراس وفشارهاي روحي مجبور به گفتن آنچه درتلويزيون گفته اند، شده اند.
يکي ازخبرنگاران خارجي ازالهام پرسيده: "نظردولت ايران درباره برنامه به اسم دموکراسي که با اجازه دولت پخش شده است چيست؟" اين خبرنگار به الهام خاطر نشان کرده که "هم‌چنين مردم ايران برداشت مناسبي از اين برنامه نداشته و نمي‌دانستند اينها جاسوس هستند يا پژوهشگر و كارشناس؟ چرا كه در يك اتاق تر و تميز كه در آن يخچال و ميوه بود حضور داشتند، همچنين وزير اطلاعات ايران نيز اعلام كرد كه اين برنامه بار حقوقي ندارد."
الهام درپاسخ گفته: "اولا ما بناي خشونت با دشمنان و مخالفان‌مان را نداريم و بحث سخت‌گيري به متهمان و فشار به آنها در قوانين ما نبوده است، شما ديديد در هفته‌ي قوه‌ي قضاييه اين قوه همايشي را برگزار كرد با عنوان حقوق شهروندي كه بيشتر به حقوق شهروندي و نوع رفتار با زندانيان در زندان‌ها و نحوه‌ي نگهداري آنها معطوف بود. برخي نحوه‌ي رفتار ما با متهمان را نمي‌پذيرند؛ در صورتي كه ما در چارچوب قانون عمل مي‌كنيم و اين سياست نظام اسلامي و اخلاقي ماست."
درحالي که متهمان ياد شده هيچ فرصتي براي دفاع ازخود نداشته اند، سخنگوي دولت تاکيد کرده است که "آنها اقدام مجرمانه انجام داده اند: "مساله جاسوس بودن آنها و اتهامشان مربوط به قضا و قوه‌ي قضاييه است، ولي آنها اقدام مجرمانه انجام داده‌اند، اقدام عليه امنيت ملي با روش‌هايي كه در پيش گرفته‌اند. آنها با اقدامات خود درصدد تغيير ساختار و نفوذ در درون بوده‌اند و دستگاه‌هاي امنيتي نيز با مجوز دستگاه قضايي وارد شده‌اند. بحث مجرمانه بودن عمل آنها باقي است."
واکنش مشارکت
در واکنش به اعتراف گيري هاي اخير، جبهه مشارکت با انتشار بيانيه پخش برنامه هايي ازاين دست را محکوم کرده است. شاخه سياسي حزب مشارکت دربيانيه خود "با تاكيد بر اين كه سياست هاي ايالات متحده امريكا در قبال جمهوري اسلامي غالبا دوستانه و سازنده نبوده است، در عين حال پخش چنين برنامه هايي را در جهت روشنگري تحركات ضد ايراني مقامات امريكا بي‌فايده ارزيابي كرده و اين نوع برنامه‌ها را بيش از هر چيز داراي مصرف داخلي در جهت سياست‌هاي محدودكننده و اقتدارگرايانه جريان حاكم در آستانه انتخابات مجلس ارزيابي كردند."
به گزارش سايت نوروزنيوز، "اعضاي دفتر سياسي جبهه مشارکت با هشدار نسبت به زمينه‌سازي‌هايي كه در سايه چنين سناريو‌ها و نمايش هايي براي اعمال فشار بر جامعه‌سياسي كشور صورت مي‌گيرد، تأكيد كردند كه مردمسالاري و دموكراسي از مطالبات معوق ملت ايران در جريان جنبش‌هاي اجتماعي سياسي صد سال گذشته به ويژه انقلاب اسلامي بوده است و صورت نو شده اين مطالبات در شعارها و برنامه‌هاي اصلاح‌طلبانه مردم در ده سال گذشته تجلي يافته است و لذا به هيچ بهانه اي نمي توان اصل شعارها و اهداف اصلاحات چون حق حاكميت مردم، دموكراسي، حقوق بشر، توسعه، جامعه مدني، آزادي بيان، برابري حقوقي و ساير شعارهاي اصلاحات را زير سوال برد و به بيگانگاني كه با شاغول منافع خود گاه از دموكراسي و گاه از ديكتاتوري حمايت مي‌كنند نسبت داد، تاكيد كردند كه با پخش چنين برنامه هايي نمي توان افكار عمومي را نسبت به مشكلات فراوان و ناكارآمدي‌هاي حاصل از شيوه‌ عمل دولت نهم و جريان حاكم منحرف كرد."

No comments: