Sunday, July 22, 2007

اعدام تا وقتي "اراذل و اوباش" باقي نمانند


عملياتي که با صلوات شروع شد -
دوشنبه 1 مرداد 1386 [2007.07.23]
فريبا صراف
خبرنگار "همشهري آن لاين" وقتي نوشت:" عمليات با صلواتي كه همه مي‌فرستند، شروع مي‌شود. اعضاي يگان ويژه كه تقريبا همه‌شان جوان هستند، سوار بنزها مي‌شوند. آنها يك دستگاه ون مشكي هم دارند كه قرار است اراذل را بريزند داخلش. در كنار يگان ويژه، بقيه ماموران نيروي انتظامي هم به سمت محل‌هاي تعيين‌شده حركت مي‌كنند"حتما نمي دانست تنها يک ماه بعد، سعيد مرتضوي، خبر ازاعدام 16 نفري خواهد داد که ظاهرا جزو دستگيرشدگان همان عمليات بودند. بي آنکه مشخص شود "چگونه ظرف مدت ۱ ماه از بازداشت اين افراد دادگاه اوليه و تجديدنظر برگزار شده و محکومان به چوبه دار سپرده شده اند."
البته فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ پيش از اين گفته بود که "نيروي انتظامي با اراذل و اوباش برخورد قاطع‌، سريع و مقتدرانه دارد" و همچنين اينکه:" ما در اين مرحله با گروهي از افراد شرور و مجرم روبه‌رو هستيم كه جز با زبان زور و اقتدار نمي‌توان با آنان سخن گفت. ما ضمن هماهنگي با مراجع محترم قضايي اين افراد را دستگير و آنها را به محاكم قضايي مي‌سپاريم تا به سزاي اعمال جنايتكارانه خويش برسند."
اما شايد او نيز فکر نمي کرد دستگاه قضايي به اين سرعت کار را به سامان برساند تا براي او "نيز به عنوان مجري كار بسيار خوشحال كننده" و "درس عبرت‌" باشد براي بقيه.آن هم در شرايطي که فارس مي پرسد: "مقابله با اشرار و اراذل و اوباش را تا كي ادامه مي‌دهيد؟" و او پاسخ مي دهد: "تا زماني كه حتي يك شرور در تهران باقي نماند".
سردار رادان البته "در اجراي مأموريت خود از هيچ‌گونه جوسازي رسانه‌هاي خارجي هراسي" ندارد زيرا مي داند "دادسراي تهران با وسواس بسيار زيادي اين گونه جرايم را تحت تعقيب قرار داده و در كوتاه‌ترين زمان ممكن پرونده‌ها را آماده محاكمه و ارسال به دادگاه صالحه جهت صدور راي نهايي مي‌كند."
جايي که سعيد مرتضوي هم حضور دارد تا بلافاصله "براي 17 نفر از متهماني كه اخيرا در طرح افزايش امنيت اجتماعي به اتهام آدم‌ربايي و تجاوز به عنف و شرارت دستگير شده‌اند، تقاضاي اعدام" كند و بلافاصله دادسرايش خبر دهد که: "سحرگاه يكشنبه 31 تيرماه 12 نفر از مجرماني كه متهم به تجاوز به عنف، آدم‌ربايي و شرارت بودند در تهران به دار مجازات آويخته شدند."
آن هم در حالي که پيش از آن "4 نفر از اين قبيل مجرمان اعدام" شده بودند.و آنها هم طبعا" پس از طي مراحل دادرسي به اعدام محكوم و با تاييد ديوان عالي كشور حكم صادره" در موردشان به مرحله‌ اجرا درآمده بود.اجرايي که توقف ندارد: "محمدعلي رحماني، رئيس سازمان عقيدتي و سياسي نيروي انتظامي ابعاد مختلف طرح ارتقاي امنيت اجتماعي و اخلاقي و لزوم اجرا و استمرار اين طرح را تشريح كرد.او افزود:طرح ارتقاي امنيت اجتماعي به هيچ وجه متوقف نخواهد شد و هرگز در اجراي آن تعديل نظري نخواهد بود."[ گفتگو با خبرگزاري فارس در سمنان]
اسامي اين به دار آويختگان ابتدا با حروف اول نام هايشان اعلام شد و ساعتي بعد "روابط عمومي دادسراي تهران اسامي مجرماني راكه سحرگاه يكشنبه به دار مجازات آويخته شدند و حكم قطعي اعدام در مورد آنها اجرا شد، اعلام كرد."
نکته قانوني اما اينکه نفر هفدهمي هم در کارست به نام "مجتبي. الف" که "با توجه به تعداد زياد آدم‌ربايي و تجاوز به نواميس مردم و شرارت و ساير اعمال مجرمانه مفسد في‌الارض تشخيص و با صدور قرار مجرميت و كيفرخواست اعدام، پرونده نامبرده جهت محاكمه و صدور راي نهايي به دادگاه انقلاب اسلامي تهران ارسال شده است."
و او تنها نيست: "سعيد مرتضوي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس، گفت: براي ۱۷ نفر ديگر از اراذل و اوباش نيز درخواست صدور حکم اعدام شده است".
دو هفته پيش از آقاي مرتضوي، "عليرضا جمشيدي، سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرده بود که بيست نفر از افرادي که تحت عنوان اراذل و اوباش در تهران بازداشت و محاکمه شده اند، اعدام خواهند شد".
به اين ترتيب ايران که در حال حاضر نيز يکي از بالاترين آمار اعدام در ميان کشورهاي جهان را دارد، به زودي از چين که داراي رتبه اول در اين زمينه است، جلو زده و در دوران دولت مهرورز، اين سکوي اولي را فتح خواهد کرد. به گزارش سازمان عفو بين الملل" سال گذشته در ايران 177 نفر اعدام شده اند" و از اول "سال جاري تاکنون هم بيش از 130 نفر در ايران اعدام شده اند".
حال به اين ليست 130 نفري، اينها را نيز بيفزاييد: "حسين روح زاده"، "ابوالفضل صادقي"، "ابراهيم اسكندري"، "سيامك دوستي"، "غلامحسين شاداب"، "فاضل رمضاني"، "حاجت مرادمحمدي"، "بابك دوست حسيني"، "سرور ساراني"، "اكبرزهين مبرهن"، "رسول امين‌زاده"، "حميدالله توتازهي"، "سهراب بهبودي"، "محمدآصف استاد حكيم"، "طايفه افشار" و "رضا حسين‌ پور".
لبيستي که درازاي آن را مي توان از سخنان جانشين فرماندهي انتظامي تهران بزرگ، حدس زد. او "از دستگيري ۲۷۰۰ نفر در سطح شهر تهران" خبر داده و دستگيرشدگان را به سه گروه تقسيم کرده است: "۲۰۰ نفر، اراذل و اوباش، ۷۰۰ نفر، نوچه‌هاي اراذل و اوباش و ۲۰۰۰ نفر هم هواداران گروه‌هاي اول و دوم."
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، سردار ساجدي‌نيا، جانشين فرماندهي انتظامي تهران بزرگ همچنين گفته است که از اين تعداد "زير يکصد تن نيز به مرجع قضايي معرفي شده اند". حال با توجه به اينکه حوادث مربوط به شب سهميه بندي بنزين هم به "اراذل و اوباش" نسبت داده شده و نيز با يادآوري اين نکته که اجراي طرح امنيت اجتماعي از اولين روز مرداد باز هم شدت گرفته، مي توان در انتظار احکام ديگري نيز بود. احکامي که اگر چه اتهام متهمين آن تفهيم نشده "معاون دادستان تهران مي‌گويد: در قانون تعريفي از اراذل و اوباش نداريم. و حسين ذبحي، معاون قضايي دادستان کل کشور، مي‌گويد: از اراذل و اوباش تعريف قانوني مشخصي وجود ندارد بلكه اصطلاحي است كه به اقتضاي ايجاد عنوان قضايي باب و متداول شده است." اما قاضي مرتضوي براي آن پاسخ خود را دارد: "برخورد با اراذل و اوباش با حكم قضايي صورت گرفته است."
و همه اينها در شرايطي که به گفته عماد الدين باقي مي توان "حداقل دو تن را نام برد كه در ميان اهالي محل اشتهار به شرارت نداشته و يكي از آنان وبلاگ‌نويس بوده است اما با همين روش بازداشت شده‌اند."
و باز در فضايي که روزنامه کيهان، در سرمقاله روز يکشنبه، ششم خرداد خود "ده ها خبرنگار و نويسنده مطبوعات" را در رديف «اراذل و اوباش» قرار مي دهد و مي نويسد: "براي هر دو سوي ماجرا، يعني اراذل و اوباش و حاميان مطبوعاتي و سياسي آنها هويت مشترکي قائليم و البته براي غفلت زده ها نيز حساب جداگانه اي باز مي کنيم."
بي جهت نيست که خانم شيرين عبادي مي گويد: "در مدتي که آقاي احمدي نژاد به عنوان رييس جمهور انتخاب شدند من گام مثبتي در زمينه حقوق بشر در ايران مشاهده نکرده ام". او نه فقط از تجربيات شخصي خود سخن مي گويد، بلکه آخرين آمار سازمان عفو بين الملل را هم خوانده است که "به رغم کاهش مجازات اعدام در سراسر جهان، آمار اجراي اين مجازات در ايران در سال ۲۰۰۶، نسبت به سال قبل از آن، افزايش يافته است."
چنين است که "در حال حاضر، تنها شش کشور چين، ايران، آمريکا، سودان، عراق و پاکستان، مسئول اجراي ۹۱ درصد مجازت هاي اعدام در سرتاسر کره زمين هستند". هر چند سردار رادان، نگران جو سازي رسانه هاي جهاني نيست.

No comments: