Saturday, July 21, 2007

صفحه کليد و ماوس به جاي ديپلمات ها

نگاه فيگارو
- یکشنبه 31 تیر 1386 [2007.07.22]
ساموئل لوران
بازي کامپيوتري "عمليات ويژه 85: نجات گروگان ها" که توسط اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان ساخته شده برگرفته از رويدادهاي واقعي است و بازيکن را در بطن تنش هاي بين ايران و امريکا قرار مي دهد.
اين بازي که به صورت "شليک کننده شخص اول" [FPS] طراحي شده به بازيکن اين امکان را مي دهد تا يک کماندو بسيار مسلح را براي شليک به روي نيروهاي دشمن هدايت کند. نام بازي "عمليات ويژه 85: نجات گروگان ها" که بسيار خاص به نظر مي رسد و به نجات گروگان هاي ايراني اختصاص دارد، گروگان هاي ديگري را در ذهن ناظر امر تداعي مي کند. اين بازي توسط اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان براي اشاعه عقايد و افکار خود ساخته شده است.
بازي در عراق شروع می شود و نوشته هايي در خصوص آدم ربايي و گروگانگيري بر روي صفحه ظاهر مي شود: يک زوج جوان ايراني و در عين حال دانشمند هسته اي در زمان زيارت خود در کربلا توسط نيروهاي امريکايي ربوده مي شوند. بازيکن در نقش افسر بهمن ناصري، يکي از اعضاي نيروهاي ويژه ايران، بازي را ادامه مي دهد. وظيفه او چيست؟ نجات اين زوج جوان که در زندان بسر مي برند... در کجا؟ در اسراييل.
مفقودالاثرهاي واقعي
در هشت مرحله بازي، يک هدف دنبال مي شود. بازيکن بايد به کشور يهود نفوذ، محل زندان را شناسايي و دو دانشمند جوان را آزاد کند. در اين راه مجبور است سربازان اسراييلي و امريکايي بسياري را که مانع انجام اين کار مي شوند از پا درآورد. در سناريوي داستان چندين ظرافت سياسي نيز گنجانده شده. بهمن ناصري نه تنها دو دانشمند هسته اي را در زندان مي يابد، بلکه 4 ايراني ديگر راکه در سال 1982 در شمال لبنان ناپديد شده اند نيز پيدا مي کند. اين درحالي است که دولت تهران از زمان ربايش آنها به اين مظنون بوده که آنها از سوي اسراييل ربوده شده اند.
اين بازي رايانه اي با بار معنايي بسيار واضح، اولين بازي از اين دست نيست که توسط ايران ساخته شده. در سال 2006 يک برنامه اضافه براي نصب روي بازي کماندويي و معروف "کانتر استرايک" [Counter Strike] ساخته شد که امکان غرق کردن نفت کش هاي امريکايي را در تنگه هرمز مي داد.
گفتگويي بر پايه بازي کامپيوتري
با اين حال بايد خاطرنشان کرد که بازي رايانه اي "استراتژيکي" و "ژئوپليتيکي" مختص تهران نيست. شرکت امريکايي کوما که در زمينه ساخت بازي هايي با داستان واقعي تبحر دارد نيز يک سري بازي تحت عنوان "حمله به ايران" روانه بازار کرده. بازيکن بايد در اين سري بازي ها عمليات نيروهاي ويژه امريکايي را هدايت کند تا بدين ترتيب اجازه دستيابي به سلاح هسته اي را به تهران ندهد.
از ديگر بازي هاي مشابه مي توان به آخرين آنها تحت عنوان "اخاذي در عراق" اشاره کرد که در واقع "پاسخي" است به اين بازي ايراني. اين بازي دقيقاً از جايي آغاز مي شود که بازي ايراني تمام شده که آن نيز به نوبه خود از مرحله اي آغاز شده که بازي "حمله به ايران" خاتمه يافته. از ديد شرکت کوما، اين بازي "پينگ پونگ" اجازه خواهد داد تا بين دو کشور "گفتماني بر پايه بازي هاي کامپيوتري" آغاز شود.
حال بايد ديد که آيا عملکرد صفحه کليد و ماوس بهتر از عملکرد ديپلمات ها خواهد بود يا خير...
منبع: فيگارو، 19 ژوئيه 2
0

No comments: