Saturday, July 21, 2007

لوس آنجلس تايمز اختلاف نظر ايران و سوريه در مورد عراق

- یکشنبه 31 تیر 1386 [2007.07.22]
زياد حيدر
دمشق - محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران روز پنج شنبه با متحد خود در دمشق ملاقات کرد و خواهان اتحاد بر عليه حمله نظامي بالقوه آمريکا و متحدانش در منطقه شد.
رهبر ايران که براي تبريک انتخاب بشار اسد براي دومين دوره هفت ساله رياست جمهوري به دمشق آمده است، به دنبال اتحاد مخالفان آمريکا در خاورميانه است.
وي در يک ملاقات مشترک با اسد گفت: "دشمنان منطقه بايد برنامه هاي خود براي حمله به منافع منطقه را فراموش کنند، در غير اينصورت با آتش مردم خواهند سوخت. هر دو کشور در جبهه مشترکي عليه آمريکا قرار داريم."
ايران و آمريکا بر سر برنامه هسته اي ايران در مخاصمه هستند. هم ايران و هم سوريه از گروه هاي شبه نظامي اسلامگرا نظير حماس در فلسطين و حزب الله در لبنان در مقابل اسرائيل يعني متحد درجه يک آمريکا حمايت مي کنند.
بنا بر گزارشات رسيده احمدي نژاد در دمشق با حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان، خالد مشعل، از گروه حماس و عبدالله صالح از گروه جهاد اسلامي، سازمان ديگر اسلامگراي فلسطين، ديدار خواهد کرد.
هم ايران و هم سوريه و نيز سازمان هاي اسلامگرايي که از آن ها حمايت مي کنند در انتخابات اخير بر عليه ميانه روهاي طرفدار غرب پيروز شده اند.
احمدي نژاد و اسد پس از ملاقاتي در پشت درهاي بسته گفتند در مورد تعارضات منطقه اي شامل تنش هاي سياسي و نظامي در لبنان و فلسطين مذاکره کردند.
اسد گفت: "مسائلي که حاصل توطئه هاي غرب عليه خاورميانه است مورد بحث قرار گرفت."
هرچند دو کشور در مورد نوار غزه و کرانه باختري و لبنان اتفاق نظر دارند ولي در مورد عراق، که اسد آن را داراي اولويت خواند، تفاوت نظر بين آن ها وجود دارد.
سوريه از سني هاي غير مذهبي حزب بعث که از حکومت عراق کنار گذشته شده است حمايت مي کند درحاليکه ايران طرفدارروحانيون و سياستمداران شيعه است که اکنون در راس امور قرار دارند.
حتي در سوريه که جو سياسي آن به شدت تحت کنترل است، تنش هاي موجود در مورد عراق آشکار شده است. چند ماه پيش گروهي از محققين سوري از يک ديپلمات ايراني شکايت کردند و گفتند که او تصويري از عراق ارائه مي دهد که در آن بخش مهمي از مردم عراق حذف شده اند.
سوريه از ايران مي خواهد که دولت عراق را وادار سازد که قانون حذف بعثي ها از پست هاي دولتي را مورد تجديد نظر قرار دهد و تعداد بيشتري از قبايل سني مذهب را در روند سياسي مشارکت دهد.
مروان کابالان، تحليل گري ازمرکز مطالعات استراتژِيک دانشگاه دمشق معتقد است: "سوريه از يک دولت مرکزي مقتدر در بغداد حمايت مي کند ولي ايران خواهان يک دولت نرم تر با تسلط روحانيون شيعه است. ايران خواهان عراقي ضعيف و دوست با ايران است در حاليکه سوريه عراقي قوي و غير مذهبي با هويتي کاملا عربي مي خواهد."
هر چند سوريه غير مذهبي و ايران شيعه به زحمت بتوانند با هم دوست باقي بمانند ولي تحليل گران، مشارکت اين دو را اتحادي تاکتيکي در مقابل آمريکا و اسرائيل مي شمارند.
روابط ايران و سوريه در هنگام جنگ ايران و عراق در دهه 1980 عميق تر شد چرا که سوريه و ليبي تنها کشور هاي عربي بودند که از ايران حمايت مي کردند. اکنون ايران با منابع نفتي خود اقتصاد در محاصره قرار گرفته سوريه را کمک مي کند.
به گفته محمد حسن اختري سرمايه گذاري ايران در سوريه بيش از يک ميليارد دلار است و سالانه بيش از نيم ميليون ايراني به زيارت اماکن مقدسه سوريه مي روند.
اختري گفت: "اين ديدار فرصتي ايجاد مي کند تا تحولات اخير منطقه خاورميانه مورد بحث و هماهنگي قرار گيرد." وي افزود: "ما همواره پس از انقلاب اسلامي با يکديگر مشورت مي کرده ايم
."

No comments: