Wednesday, August 01, 2007

تحريم ها يکي يکي اشکار مي شود

خروج چيني ها، توقف طرح هاي نفتي - پنجشنبه 11 مرداد 1386 [2007.08.02]
حميد احدي
در حالي که دو روز پيش دولت هاي آمريکا و بريتانيا از موثر بودن تحريم هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي خبر داده اند، گزارش ها حاکي است که فشار دولت بر رسانه ها براي پنهان داشتن اين تاثيرها بيش تر مي شود. نهاد رياست جمهوري به بهانه شرايط اضطراري و مقابله با جنگ رواني دشمن فشار بر روزنامه ها را زياد مي کند، اما همزمان با آن با توقف چند طرح بزرگ که با سرمايه گذاري هاي مشترک در حال ساخت بود، نشانه هاي اثرگذاري تحريم ها آشکار شده است.
کارشناسان با اشاره به اتفاقاتي که در ماه هاي اخير در بنادر جنوبي کشور افتاده است معتقدند واگذاري پيمانکاري پروژه هاي نفتي به سپاه هم نتوانسته تاثيري بگذارد جز اين که موسسات بيشتري را در فهرست سياه تحريم ها قرار داده است.
از ديد اين کارشناسان اعتراف وزارت راه به تاثير تحريم هوائي کشور در فرسودگي ناوگان و سقوط هواپيماها، عملي که در دوران خاتمي يک وزير راه بابت به زبان آوردنش در مجلس استيضاح و برکنار شد، سرآغاز يک سري فعاليت هاي بين المللي و نشانه آن است که ديگر امکان پنهان کردن اين تاثيرات وجود ندارد.
يک هفته بعد از خبري درباره تصميم گيري بزرگ ترين بانک آلمان به قطع مراوادات مالي با ايران، و سه روز بعد از آن که بريتانيا به بهانه کهنه بودن ناوگان هوائي ايران پرواز هاي ماهان ار را به اين کشور قطع کرد، در حالي که سرانجام مقامات روسي بدون اين که تاريخ دقيقي براي راه اندازي نيروگاه بوشهر به دست بدهند اعلام داشتند که زودتر از پائيز سال آينده راه اندازي آزمايشي مقدور نخواهد بود، گزارش ها از توقف کارگاه هاي راهسازي چيني ها و ابهام در سرنوشت طرح بزرگراه تهران – شمال خبر مي دهد.
بزرگراه شمال
هفته گذشته يک نماينده مجلس در گفتگوئي با روزنامه ها گفت در دو سال گذشته كه گسترش روابط سياسي و اقتصادي با برخي قدرت‌هاي غيرغربي در كانون توجه دولتمردان نهم قرار گرفت و اخباري از قراردادهاي بزرگ اقتصادي بين ايران و دو عضو داراي حق وتو در شوراي امنيت يعني چين و روسيه منتشر شد، بسياري از صاحب نظران سياسي نسبت به همراهي واقعي اين دو كشور با ايران در بحران‌هاي احتمالي ابراز ترديد مي كردند، اما دولت همه جا با تکذيب و انکار با اين نظر روبرو شد تا حالا که علاوه بر طرح هاي مشترک نفتي خبر رسيده که خودداري چين از مشارکت در طرح هاي کشور به راهسازي هم کشيده است.
به گفته اين نماينده همراهي بي چون و چراي چين با امريكا در اعلا‌م موافقت با قطعنامه هاي ضد ايراني شوراي امنيت سازمان ملل و شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي موضوعي بود كه در سالهاي اخير و علي رغم ابراز علا‌قه هاي ظاهري آن كشور به گسترش روابط با ايران، بارها تجربه شد. چندي پيش نيز اين كشور در آخرين مراحل، از امضاي انعقاد قرارداد براي فروش 22 فروند هواپيماي بوئينگ MD به ايران خودداري كرد تا همراهي خود با تحريم هوايي امريكا عليه ايران را به اثبات برساند.
روز سه شنبه روزنامه اعتماد ملي در گزارشي از روند پيشرفت پروژه آزاد راه شمال نشان داد چيني ها همان روشي را در پيش گرفته اند که روس ها از اولين قطعنامه شوراي امنيت آغاز کردند. در اجراي پروژه آزاد راه شمال اين روش آشکار شده است پروژه اي که به از سال 1380 به يك شركت چيني سپرده شد، اما تاكنون پيشرفتي ملا‌حظه‌اي نداشته و حتي در روزهاي اخير، چيني‌ها حضور پرسنل كارگاهي خود را هم در سايت هاي بزرگراه به شدت كاهش داده‌اند. اين در حالي است كه خبرگزاري مهر روز گذشته به نقل از محمد رحمتي وزير راه و ترابري اعلا‌م كرد برا ي اجراي اين پروژه فاينانس 260 ميليون دلا‌ر گشايش اعتبار شده است.
به گزارش فارس تاکنون اين شركت با كارشكني‌هاي متعدد بهانه‌هاي مختلفي را براي آغاز نكردن كار مطرح كرده است. به گفته يك مقام آگاه، تعدادي از مهندسان شركت چيني كه چندي پيش به منظور نشان دادن آمادگي خود براي شروع كار به منطقه يك آزادراه آمده و در كارگاهها مستقر شده بودند، اينک کارگاه ها را ترک کرده اند.
توقف در عسلويه
همزمان با اين خبر يک نماينده مجلس گوشه اي ديگر از آن چه را در جنوب و مناطق نفتي پيدا شده اشکار کرد. گفته هاي نماينده دير و کنگان با عنوان توقف و رکود طرح‌هاي عسلويه در روزنامه ها منعکس شده است. بر اساس اين گزارش در پايان فعاليت دولت قبلي 50 هزار کارگر و متخصص در طرح‌هاي حوزه گازي پارس جنوبي و عسلويه شاغل بودند. از همين رو عسلويه اولين جائي بود که احمدي نژاد پس از رياست جمهوري بدان جا رفت و با مشاهده مشکلات منطقه که از اثر خارج شدن پيمانکاران خارجي بود وعده هائي داد که عملا برآورده کردن از عهده شرکت هاي بخش خصوصي ايراني خارج بود با اين وجود در آمار و ارقام هميشه اين طرح بزرگ نمائي شد. بر اساس پيش‌بيني‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي صورت پذيرفته بايد سالا‌نه هزاران شاغل جديد در طرح‌هاي اين منطقه فعاليت مي‌کردند، اما جمعيت شاغل و کارگري عسلويه به کمتر از 27 هزار نفر کاهش يافته است.. قيصر صالحي‌پور نماينده مردم دير و کنگان در مجلس گفته: من به عنوان نماينده اصولگراي مجلس و کسي که حامي‌دولت بوده‌ام مي‌گويم هيچ فعاليت جديدي در عسلويه انجام نشده و وزارت نفت طرح تازه‌اي شروع نکرده است.
به گزارش ايسنا، صالحي پور گفته در حالي که آوازه کار و اشتغال و فرصت‌هاي شغلي بيش‌تر جوانان اين مرز و بوم را اميدوار کرد، اما متاسفانه امروز يکي از دغدغه‌هاي جوانان اين منطقه مشکل بيکاري است. با وجود آن که چندين‌بار شاهد کلنگ زني‌ها و آغاز به کار در عسلويه بوده‌ايم اما در چند ماه گذشته هيچ‌گاه عملياتي جدي انجام نشده است و به جاي آن که جمعيت کارگران اضافه شود، ماهانه هزاران نفر کاهش نيرو داشته‌ايم. طبق برنامه زمان‌بندي بيش از 20 فاز پالا‌يشگاه و ده‌ها فاز پتروشيمي در حوزه خليج پاس جنوبي و در راس برنامه‌هاي اقتصادي دولت قرار داشت و مقامات وزارت نفت از شخص وزير و مديران عامل شرکت‌هاي متولي توسعه پالا‌يشگاه کشور بارها اعلا‌م داشته اند در دو سال گذشته بالغ بر 40 درصد در ساخت و توسعه پالا‌يشگاه‌ها سرمايه‌گذاري شده اما من شخصا در جريان توقف و رکود در مهم‌ترين حوزه نفت و گاز يعني پارس‌جنوبي هستم.
مشکلات بانکی
حتی قبل از آن که با افشاگری اشيگل لغو معامله دويچه بانک با ايرانی ها از پرده به در افتد بازرگانان ايرانی می دانستند با چه مشکلی روبرو هستند. چنان که در ميهان صبحانه اتاق بازرگانی که به سووال و جواب بزرگان بخش خصوصی و دولتمردان اختصاص دارد، شاهرخ ظهيری کفته بود حتي بانک هاي آلماني، حساب شهروندان آلماني که در ايران فعاليت مي کنند را نيز مسدود کرده اند. در اين شرايط مذاکرات بايد آغاز شود تا راهي براي گذر از بحران به وجود آيد. افراد زيادي با بانک هاي خارجي مراوده داشته اند ولي وقتي حساب ها مسدود شود آنها ديگر چه کاري مي توانند انجام دهند. حتي در اين برهه زماني بانک مرکزي هم بايد وارد عمل شود.»
روزنامه شرق نوشت شاهرخ ظهيري در مورد موضوعي اظهارنظر مي کند که طي چند هفته اخير به اصلي ترين سوژه مطبوعات آلماني بدل شده بود. حتي مجله آلماني «اشپيگل» نيز در گزارشي به اين موضوع اشاره کرده بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده «دويچه بانک» به عنوان اصلي ترين بانک آلماني اعلام کرده تحت فشارهاي ايالات متحده تصميم گرفته تا استراتژي هاي خود در قبال ايران را تغيير دهد. بروز چنين رفتاري از سوي «دويچه بانک» موجب شده تا ساير بانک هاي آلماني نيز به اين سمت حرکت کنند. «دويچه بانک» در بسياري از پروژه هاي اقتصادي ايران شريک است به همين دليل تغيير رفتار اين بانک آلماني مي تواند براي فعالان بخش خصوصي ايران بسيار مشکل ساز باشد.
اما ماجرا به آلمان – قبلا سويس و هلند، آمريکا و برخی از بانک های بريتانيا – مخصوص نیست در همين حال از امارات نيز اخباري به گوش مي رسد که براي فعالان بخش خصوصي ايران بسيار مشکل ساز خواهد بود. بر اين اساس بانک هاي اماراتي براي سرمايه گذاران و تجار ايران مهلت سه روزه اي را تعيين کرده اند که پس از آن اقدام به مسدود کردن حساب ايراني ها خواهند کرد.
يکي از اعضاي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران نيز ضمن تاييد اين جريان مي گويد؛ بانک هاي اماراتي به تجار ايراني مهلت سه روزه اي داده اند که پس از آن ديگر با ايراني ها دادوستد نخواهند کرد.به گفته پدرام سلطاني در صورتي که اقدامات بازدارنده اي انجام نشود، به زودي حساب هاي ايرانيان فعال در امارات بسته خواهد شد. اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد که در داخل ايران نيز با مشکلات بانکي بسياري مواجه اند. با اين شرايط مشخص نيست که فعالان بخش خصوصي بايد به فکر حل مشکلات داخلي باشند يا خارجي.

No comments: