Sunday, August 12, 2007

شمشير بازي با ايران - تحليل لوس آنجلس تايمز از امکان اعمال زور

شمشير بازي با ايران
تحليل لوس آنجلس تايمز از امکان اعمال زور
- دوشنبه 22 مرداد 1386 [2007.08.13]
ايراني ها اين روز ها خوشحال به نظر مي رسند. در حاليکه آمريکاييان روزانه 5 ميليارد دلار براي ثبات عراق، دشمن قديمي ايران، خرج مي کنند، ايراني ها روزي 5 ميليارد دلار ازفروش نفت عايد خود مي کنند. ايران زندگي را براي آمريکاييان در عراق سخت کرده است و اجازه مي دهد اسلحه و مواد منفجره به دست ستيزه جوياني که با آمريکاييان مي جنگند برسد (اگر نگوييم که خود به ستيزه جويان تعليم هم مي دهد). اين در حالي است که نوري المالکي، که قبلا در تبعيد در ايران زندگي مي کرده است، هفته پيش بر خلاف ميل بوش، با محمود احمدي نژاد صميمانه دست دوستي داد.
در همين حال سانتريفوژ هاي ايران هم مشغول غني سازي اورانيومي هستند که مي تواند در بمب هسته اي بکار رود. هر چند روسيه اولين قدم را برداشته و گفته است که سوخت هسته اي براي نيروگاه بوشهر را به ايران تحويل نخواهد داد، ولي کشور هايي که در تجارت با ايران منافعي دارند مانع از صدور قطعنامه توسط شوراي امنيت سازمان ملل براي تحريم ايران مي شوند. اشخاصي که اين اواخر سياستمداران ايراني را ملاقات کرده اند، آن ها خوشحال، با اعتماد به نفس و حتي از خود راضي توصيف کرده اند که هيچ علاقه اي هم به بهبود روابط با آمريکا ندارند.
در پاسخ به اين وضع بوش در حال تشديد لفاظي هاي سياسي است. روز پنج شنبه بوش گفت کساني که براي کشتن آمريکاييان اسلحه و مواد منفجره در اختيار جنگجويان قرار مي دهند بايد "منتظر عواقب آن باشند." روز جمعه روزنامه مک کلاچي از قول ديک چني گزارش داد که وي طرفدار حمله به اردوگاه هاي تعليم ستيزه جويان در ايران است.
حال چه اين خبر بطور عمدي براي تهديد ايران درز کرده باشد يا توسط مخالفين چني براي نشان دادن افراطي بودن او منتشر شده باشد، به هر حال آنچه واضح است اين است که امکان حمله آمريکا را نمي توان رد کرد. ولي توسل به زور عليه ايران با حضور 160000 سرباز آمريکايي در عراق نمي تواند عاقلانه باشد. از طرف ديگر چنين کاري باعث حمايت مردم از دولت غير مردمي احمدي نژاد خواهد شد.
آمريکا ناچار است با دخالت ها و تحريکات ايران در عراق مقابله کند ولي در عين حال بايد بداند که دامنه اين درگيري ها ممکن وسعت يافته و به مزر ايران و عراق وخليج فارس هم کشيده شود. در اين صورت ايران هم براي تلافي وسايلي مانند دستگيري ملوانان انگليسي و امثال آن را در اختيار دارد.
تمام کانديدا هاي رياست جمهوري آمريکا نيز از لزوم مقابله با ايران سخن گفته اند ولي آنچه آن ها به صراحت به مردم آمريکا نمي گويند اين است که واقعا امکان موفقيت يک اقدام نظامي عليه ايران چه ميزان مي تواند باشد. اسلحه هاي فروخته شده به عربستان سعودي تنها براي مقابله با سلاح هاي معمول موثر است ولي توان بسيج حزب الله و اقدامات آن را نمي توان ناديده گرفت.
موثرترين سلاح عليه ايران سلاح اقتصاد است. آمريکا هنوز بطور کامل موفق نشده است جهانيان را قانع کند که ايران هسته اي تا چه حد خطر ناک مي تواند باشد تا آن ها بتوانند از منافع اقتصادي خود چشم پوشي کنند. بخصوص آلمان، روسيه و چين بايد امنيت جهاني را مقدم بر منافع خود قرار دهند تا بتوانند دست از مناسبات اقتصادي با ايران بر دارند. تحريم هاي آمريکا ممکن است باعث محدوديت دسترسي ايران به بازار هاي سرمايه شود ولي ايران مي تواند کماکان به فعاليت هسته اي خود ادامه داده و زودتر از نتيجه دادن تحريم هاي اقتصادي به سلاح هسته اي دست يابد.
براي جلوگيري از تبديل احمدي نژاد به يک قهرمان ضد آمريکايي سياستمداران آمريکا بايد دست از سخن گفتن در باره بمباران ايران بردارند. آمريکا بايد وجهه جهاني خود را بازيابد و بدين وسيله ساير کشور ها را متقاعد سازد که تحريم هاي مالي و اقتصادي عليه ايران تنها راه جلوگيري از هسته اي شدن ايران محسوب مي شود.
منبع : لوس آنجلس تايمز - 12 آگوست 2007

No comments: