Saturday, August 04, 2007

پيام مشترک عبادي، سحابي، پيمان و يزدي


دانشجويان: خواهيم ايستاد
پيام مشترک عبادي، سحابي، پيمان و يزدي -
یکشنبه 14 مرداد 1386 [2007.08.05]
روبه ميرابراهيمي
"گوهر آزادي گران تر از آن است كه از اين دريوزگان طلبش كنيم. خواست ما آزادي زندانيانمان نيست، خواست بيكاري زندانبان است، خواست ما نابودي زندان است."
اين جمله بخشي از بيانيه انجمن اسلامي دانشگاه علامه طباطبايي تهران است که ديروز و در پي گذشت يک ماه از بازداشت تعدادي از فعالان دانشجويي صادر شد. اعضاي انجمن اين دانشگاه در بيانيه خود اعتراض شديد خود را نسبت به برخوردهاي خشن با دانشجويان اعلام کرد. در بخش از اين بيانيه ضمن اشاره به روند دستگيري چند تن از دانشجويان آمده است: "اين سال نكو، از بهارش پيدا بود؛ درخت اوين كه در آن بهار با چند شكوفه پلي تكنيكي مزين بود، اينك با اسارت بسياري از دانشجويان ديگر، فعالان مدني و جنبش هاي اجتماعي، روزنامه نگاران و فوج فوج اعدامي ها، به ثمر نشسته است و باغبانان بي رحمش شادمان از احكام سنگين حبس و شلاق، بارآوري هر چه بيشتر اين درخت را به نظاره نشسته است."
نويسندگان اين بيانيه تاکيد کرده اند: "اما نه علف هرز استبداد و درخت بي بنياد زندان چنان تنومندند كه تاب چنين ستارگان سنگيني را بر شاخسار خود داشته باشند و از ميان نشكنند، و نه بهاري را بي خزان سراغ داشته ايم.آري، بهار اختناق و استبداد نيز خزاني در پيش دارد."
انجمن اسلامي دانشگاه علامه طباطبائي در پايان بيانيه خود آورده اند: "ما در كنار يارانمان ايستاده ايم، كه ميله هاي بي جان و خاكستري زندان، ناچيزتر از آنند كه ميان ما و يارانمان فاصله اي بيندازند. ما ايستاده ايم و خواهيم ايستاد كه هيچ گاه نشنيده ايم خورشيد در پس يلدايي ترين شب ها، باكي از طلوع داشته باشد."
پيام عبادي، سحابي، پيمان، يزدي
در واکنشي جداگانه، ديروز کميته تلاش براي آزادي دانشجويان زنداني بيانيه جديدي صادر کرد و در آن ضمن تشريح تلاش هاي صورت گرفته خواستار ايجاد امکان دسترسي وکلا و خانواده ها به دانشجويان زنداني شد. در بيانيه اين کميته آمده است: "کميته انتظار دارد مقامات قضايي با ملاقات حضوري خانواده ها و وکيلان با افراد بازداشت شده و معاينه پزشکي آنان توسط پزشکان منتخب خانواده ها موافقت نموده و به اين وسيله قدري از نگراني هاي موجود بکاهد."
از سوي ديگر روزشنبه چهار تن از فعالان سياسي و حقوق بشري با صدور پيامي مشترک خواستار رسيدگي به وضعيت دانشجويان بازداشتي شدند.حبيب الله پيمان، عزت الله سحابي، شيرين عبادي و ابراهيم يزدي امضا کننده اين پيام مشترک هستند.
به گزارش ادوار نيوز در اين پيام با اشاره به بازداشت شش عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم، در مقابل دانشگاه اميرکبير و نيز پلمب دفتر ادوار تحکيم وحدت و بازداشت حاضران در اين دفتر آمده است: "از اتهامات وارده بر اين دانشجويان اطلاع درستي در دست نيست. به وکلاي مدافع آنان اجازه حضور در دادگاه و ملاقات با موکلين شان را نداده اند و خانواده هاي برخي از بازداشت شدگان از وضعيت عزيزان خود بي اطلاع مي باشند."
اين فعالان در ادامه اين رفتارها را مغاير با اصول مصرح در فصل سوم قانون اساسي و نيز اصول بيانيه جهاني حقوق بشر و ميثاق هاي مربوطه اي دانسته که دولت ايران آنها را امضا کرده و به رعايت آنها متعهد است. امضاکنندگان اين پيام رسيدگي منصفانه به اتهامات آنان را طبق قوانين مربوطه با حضور وکلاي آنان خواستار شده اند.
آخرين وضعيت بازداشتي ها
تا روز شنبه 6 تن از دانشجويان بازداشتي با صدور قرار وثيقه و توديع آن از زندان آزاد شده اند و بنابر گزارش ها همچنان تحت فشار براي سکوت هستند. هرچند تاکنون خانواده هاي چند تن از دانشجويان دربند با افشاي برخوردهاي صورت گرفته در زندان پرده از فشار و شکنجه در زندان برداشته اند.
مسعود حبيبي و سعيد حسين نيا دو دانشجويي که در روز 18 تير ماه در جريان حمله مأموران به دفتر سازمان ادوار تحکيم بازداشت شده بودند، چهارشنبه شب پس از تحمل 23 روز حبس در بند 209 با سپردن قرار وثيقه از زندان آزاد شدند. "آرش خاندل" نيز از جمله آخرين آزاد شدگان است.
در مورد آخرين وضعيت دانشجويان دربند مانده هوشنگ پوربابايي وکيل برخي از اين دانشجويان روزجمعه به خبرگزاري ايسنا گفت: "براي «علي نيکونسبتي»، «محمدتقي هاشمي»، «بهاره هدايت»، «علي وفقي»، «مجتبي بيات» و «بهرام فياضي» نيز تاکنون هيچ‌گونه قراري صادر نشده و خانواده‌هايشان از وضعيت آنها ابراز نگراني مي‌کنند."
وي خاطرنشان کرد: "با استعلامي که از معاونت امنيت دادسراي عمومي و انقلاب تهران صورت گرفته اتهام موکلانم «اقدام عليه امنيت داخلي» و «شرکت در تجمع‌هاي غيرقانوني» عنوان شده است."
بنابرهمين گزارش محمدعلي دادخواه، وکيل مدافع «احسان منصوري»، «مجيد توکلي» و «احمد قصابان»، دانشجويان بازداشت‌شده در پرونده انتشار مطالب موهن در برخي نشريات دانشجويي دانشگاه اميرکبير نيز از ديدار خانواده‌هاي موکلانش با يکي از مقامات قضايي خبر داد و اظهار داشت که به خانواده‌ها قول مساعد داده شده که با تبديل قرار بازداشت موقت، اين دانشجويان از زندان آزاد شوند.
بيست و چهارمين روز اعتصاب غذاي توکلي
تمام اين واکنش ها در شرايطي صورت مي گکيرد که مجيد توکلي دانشجوي زنداني که در اعتراض به عدم رسيدگي به پرونده اش و بلاتکليفي خود، دست به اعتصاب غذا زده بود، وارد بيست و چهارمين روز اعتصاب خود شده است.
بنابر گزارش هاي متشر شده "اعتصاب غذاي توکلي در بند ۲۰۹ زندان اوين در شرايطي صورت مي گيرد که با توجه به شرايط امنيتي حاکم در اين بند، امکان رسيدن اخبار در مورد شرايط وي به خارج از زندان به دشواري صورت مي گيرد. با اين حال به گفته خانواده اين دانشجوي زنداني، وي در طي مدت اعتصاب غذا حدود ۱۲ کيلوگرم از وزن خود را از دست داده است و اخبار رسيده نيز حکايت از انتقال وي به بهداري بند ۲۰۹ دارد."
توکلي از جمله دانشجوياني است که در ارديبهشت ماه امسال در پي چاپ مطالبي در برخي نشريات دانشگاه اميرکبير بازداشت و تاکنون در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر مي برد.
افزايش نگراني نسبت به سلامتي اين دانشجوي زنداني درحالي شدت گرفته است، که در مرداد ماه سال گذشته اکبر محمدي از دانشجويان بازداشت شده در جريان اعتراضات دانشجويي ۱۸ تيرماه ۷۸، در پي اعتصاب غذا در زندان اوين جان باخت و با وجود گذشت يکسال، علل مرگ وي همچنان در پرده اي از ابهام قرار دارد.
در همين زمينه روز پنجشنبه بيانيه اي با امضاي هشتصد تن از مدافعان حقوق زنان در مورد وضعيت بهاره هدايت و امير يعقوبعلي از بازداشتي هاي اخير منتشر شد.
امضا کنندگان اين بيانيه ضمن اشاره به برخورد هاي چند ماه اخير با فعالان عرصه اجتماعي و صنفي و صدور احکام مختلف قضايي براي آنا ن آورده اند: "به نظر مي رسد اين بار، هدف و کانونِِ فشارها، نقاط وصل جنبش هاي اجتماعي هستند. کنشگراني که با ايجاد وحدت ميان جنبش ها به فعاليت اجتماعي مي پردازند، مورد کينه قرار گرفته اند. امير يعقوبعلي و بهاره هدايت هر دو از فعالان جنبش زنان و جنبش دانشجويي هستند که بيش از سه هفته است در بازداشت به سر مي برند و از وضعيت آنها خبري نيست."
صادر کنندگان اين بيانيه در پايان نامه خود ضمن اعتراض نسبت به بازداشت اين دو فعال جنبش زنان و رفتارهاي غيرقانوني و خشونت آميز با آنان؛ خواستار آزادي هرچه سريعتر امير يعقوبعلي و بهاره هدايت و ديگر دانشجويان بازداشت شده، و نيز لغو احکام سنگين، از جمله لغو احکام اعدام هاي اخير براي فعالان مدني کشور شدند.
از سوي ديگر روز پنجشنبه خبرنامه امير کبير از برخورد رئيس دانشگاه اميرکبير با خانواده برخي از دانشجويان زنداني اين دانشگاه داد.اين خبرنامه اينترنتي در شرح ماجرا نوشت: "عليرضا رهايي رييس دانشگاه اميركبير كه در حال حاضر تبديل به نيروي اجرايي نهادهاي امنيتي در دانشگاه شده و سعي دارد تا تمامي دستورات اين نهادها را مو به مو در دانشگاه اجرا نمايد در حالي كه خانواده احسان منصوري براي پيگيري وضعيت فرزندشان به دانشگاه مراجعه كرده بودنداقدام به حمله و ناسزاگويي به آنان كرد."
وظيفه نمايندگان
علي اکبر موسوي خوئيني، دبير کل سازمان دانش آموختگان که در تريبون آزاد بيست و هشتمين مجمع عمومي مجمع نمايندگان ادوار در آخر هفته گذشته سخن مي گفت با تاکيد بر اين که مهم ترين وظيفه نمايندگان مجلس دفاع از حقوق ملت بوده و براي آن سوگند ياد کرده اند افزود: "نمايندگان چه قبل و چه بعد از نمايندگي بايد تكليف و وضعيت خود را مشخص كنند كه چگونه مي‌توانند حقوق مردم دفاع كنند."
وي سکوت در مقابل ظلم و تضيع حقوق ديگران را موجب تشديد آن دانست و تصريح کرد: "اين سکوت موجب تبديل آن به يک رويه خواهد شد و روزي گريبان سکوت کنندگان را خواهد گرفت."
اين نماينده مجلس ششم افزود: "امروز هم مي گويم اگر در مقابل برخوردهاي ناعادلانه اي که در سايه حضور دولت نهم به طيف هاي مختلف اجتماعي از قبيل دانشجويان، کارگران، معلمان، زنان و اقوام ايراني صورت مي گيرد سکوت پيشه کنيم ضمن شريک شدن با عاملان اين برخوردها روزي دامنه آن به ساير اقشار جامعه که به ظاهر احساس امنيت مي کنند هم کشيده خواهد شد."اين تحولات در حالي در ايران روي مي دهد که اندک اندک در کشورهاي مختلف ايرانيان به اعتراض و واکنش به نقض حقوق بشر در ايران صداهاي بلند مي شود. از جمله در چند کشور اروپايي برخي از ايرانيان به اقدامات اعتراض آميز دست زدند و برخي از نمايندگان پارلماني اين کشور ها از جمله سوئد با ارسال نامه هايي به سفارتخانه هاي ايران واکنش نشان دادند.

No comments: