Saturday, August 04, 2007

نماز هم "قانوني" و "غيرقانوني" شد استفاده ازماموران مسلح براي جلوگيري از نمازجمعه

نماز هم "قانوني" و "غيرقانوني" شد
استفاده ازماموران مسلح براي جلوگيري از نمازجمعه
- یکشنبه 14 مرداد 1386 [2007.08.05]
يک وب سايت خبري نزديک به نهضت آزادي ايران عصر روز جمعه گذشته خبر حمله نيروهاي امنيتي به محل برگزاري نماز جمعه دکتر سيد علي اصغر غروي، مسوول شاخه اصفهان نهضت آزادي ايران در اصفهان داد.وب سايت "ميزان نيوز" به گفته شاهدان عيني خبر داد: "روز جمعه 12/5/86 حدود ساعت 1 بعد از ظهر تعدادي از نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي با همراهي نيروهاي انتظامي، با حکم دادگاه ويژه روحانيت به محلي در حومه شهر اصفهان که قبلا دکتر سيد علي اصغر غروي چندين بار نماز جمعه در آنجا اقامه کرده بود، هجوم آوردند."
بنابرهمين گزارش، در حالي که نماز جمعه به علت عدم حضور دکتر غروي توسط شخص ديگري اقامه شده بود و نمازگزاران قصد خروج از محل را داشتند، نيروهاي فوق، درحالي که مسلح بودند وارد محل شده و از خروج نماز گزاران خودداري کردند. همين گزارش از فيلمبرداري از همه حاضران در محل و اتومبيل ها حکايت دارد.
ميزان نيوز به اين موضوع اشاره مي کند که "ماموران ادعا داشتند تعهدي از دکتر غروي به همراه دارند که طبق آن وي متعهد شده است ديگر نماز جمعه اقامه نکند و جلسات تفسير قرآن را برگزار ننمايد، علت حضورشان را اقامه غير قانوني نماز اعلام کرده اند". اين گزارش حاکي از آن است که" به تک تک نمازگزاران، يک فرم سه صفحه اي بازجويي داده شده که شامل سوالاتي در مورد اطلاعات شخصي خودفرد و بستگان او، شماره تلفنهاي همراه و ثابت، محل برگزاري نماز جمعه و جلسات تفسير قرآن و افراد شرکت کننده در آن جلسات بوده است و پس از آن از همه افراد تعهد کتبي گرفته شده است که ديگرحق شرکت در نماز جمعه و جلسات تفسير قرآن غروي يا هرگونه ارتباط ديگري با وي را ندارند و در هر زماني که اداره اطلاعات ايشان را احضار کرد حاضر شوند".
اين برخوردها در حالي صورت مي گيرد که برگزاري اين نمازجمعه با سابقه‌اي بيش از هفتاد سال ابتدا توسط مرحوم حاج رحيم ارباب و مرحوم آيت الله سيد محمد جواد غروي (تااواخر دهه هفتاد) با اعتقاد به وجوب عيني، اقامه مي شد. آگاهان خبر مي دهند که اين نمازجمعه بارها پيش از انقلاب توسط ساواک (در سالهاي 50، 53، 56، 57) تعطيل شد.
ازاوائل دهه هفتاد دکتر سيد علي اصغر غروي مسئوليت برگزاري اين نمازجمعه و جلسات تفسير قرآن را برعهده گرفت. پس از انقلاب نيز سه بار در حيات آيت الله غروي (1360، 1377 و 1384) تعطيل شد و اين چهارمين بار پس از انقلاب اسلامي است که اين نماز مورد هجوم نيروهاي امنيتي واقع مي شود. جلسات تفسير قرآن دکتر غروي نيز در آذر 84 از طريق احضار و تهديد برگزارکنندگان تعطيل شد.
دکتر غروي در پاييز 1384 پس از اين تعطيلي گسترده نماز و جلسات وي، در نامه اي خطاب به مراجع چنين نوشت: "...اداره اطلاعات اصفهان، اينجانب را احضار نموده و پس از سه ساعت سخن گفتن، از من درخواست نمودند كه نماز واجب الهي را تعطيل نمايم ‏، نمازجمعه يي كه بنابر اعتقاد به وجوب عيني آن، در منزل شخصي برگزار مي شد. خدمت پدر (مرحوم آيت الله سيد محمد جواد غروي ،كه جايگاه و مقام علمي او بر شما مكشوف است) ، رسيدم و شرح ما وقع كردم . ايشان با تاثر و اندوه گفتند : "من هفتاد سال پيش ، در روزگاري كه قاطبه روحانيون شيعه ، نمازجمعه را در عصر غيبت، حرام مي دانستند ، ايستادم و تمام توهين هاي آنان كه مرا به سبب اقامه نماز جمعه ، سني و وهابي مي دانستند ، و نيز اعمال فشارها و محدوديتهاي ساواك شاه را به جان خريدم و حكم خدا را تعطيل نكردم . شگفتا امروز كه هفتاد سال پرفراز و نشيب ، از آن روزگار مي گذرد و نمازجمعه ، از جايگاه قدرت ‏، بي اعتقاد به وجوب عيني و به عنوان يك عمل سياسي اقامه مي شود ، اين سومين بار است كه پس از انقلاب ، نمازجمعه يي را كه من مقدم به اقامه آن ، به عنوان واجب عيني در ايران بوده ام ، تعطيل مي كنند و البته نخستين بار است كه يورش و ضرب و شتم در كار نيست . به حرف آنان گوش بده و به حداقل نفرات ممكن براي اقامه اين واجب، اكتفاء كن . اما بدان كه اينان نخستين كساني در تاريخ نيستند كه خواهان تعطيل شدن احكام خدا هستند . اولم يسيروا في الارض فينظروا كيف كان عاقبه الذين كانوا من قبلهم كانوا هم اشد منهم قوه و اثارا في الارض (غافر- 21)" اين كلام را كه شايد آخرين اندرزهاي آن حكيم فقيد بود ، شنيدم و براي نشان دادن حسن نيت خويش ، نمازجمعه معمول را تعطيل كردم... حال سوال من از شما ، به عنوان مراجع و علماء دين ، اين است كه آيا نهادهاي امنيتي يا هر مقام وقدرت ديگري در يك نظام اسلامي ، حق تعطيل كردن نمازجمعه و جلساتي را كه جز تفسير قرآن «هيچ» سخن ديگري در آنها نيست ، دارد؟ پاسخ شما به اين سوال ، مي تواند راهگشا و موجب رفع ابهام و شگفتي اينجانب گردد".
خاطر نشان مي شود مشابه مضمون فوق در همان زمان براي رييس جمهور و وزير اطلاعات ارسال شد، اما تاکنون هيچ جوابي از مراجع در پاسخ به نامه ارسالي فوق، دريافت نشده است.
اين درحالي است در مدت قريب به دو سالي که از اين ماجراها مي گذرد، دکتر غروي بنابر اعتقادي که به وجوب عيني نمازجمعه دارد، آن را در منازل شخصي و با تعداد اندکي برگزار مي نمود ولي جلسات تفسيرش از همان هنگام در محاق تعطيلي فرومانده است

No comments: