Wednesday, August 01, 2007

جبهه متحد عرب در کنار آمريکا


تفسير کريستين ساينس مانيتور -
پنجشنبه 11 مرداد 1386 [2007.08.02]
هووارد لافرانچي
واشنگتن - سفر نسبتا غير متعارف کوندليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا و رابرت گيتز، معاون وزارت دفاع آمريکا به مصر و خاورميانه، پيام ناگفته روشني داردو آن اينکه ديگر در سياست خارجي دولت بوش دوگانگي وجود ندارد و اکنون تيم يکپارچه سياست خارجي آمريکا منتظر نتايج است.
رايس و گيتز در مصر ايده بوش در زمينه برپايي يک کنفرانس صلح خاورميانه را مطرح خواهند کرد. همچنين ازعربستان سعودي خواهند خواست همکاري بيشتري در عراق به عمل آورد و مهم تر از همه سايه ايران را از اين کشور دور نگاه دارد.
ولي معني جانبي اين سفر رسيدن به اتحاد نظر در سياست خارجي آمريکاست. ريموند تانتر مي گويد: "همراهي کردن رايس و گيتز در واقع بيان سياست يکپارچه آمريکاست. وزرات خارجه و وزرات دفاع که ستون هاي اصلي سيستم هستند سابقا اتفاق نظر کامل نداشتند."
يکي از دلايل برکناري رامسفلد و جايگزيني گيتز کاهش شکاف بين وزارت خارجه و پنتاگون، بخصوص در مساله عراق و موضوع اعراب واسرائيل بود. رايس از ابتداي سال يافتن راه حل هايي براي مساله فلسطين را در دستور کار خود قرار داد و در فکر پيشبرد سياست هاي بوش در اين زمينه بوده است، در حاليکه گيتز بيشتر به مساله عراق توجه داشته و با هر گونه خروج زود رس نيروهاي آمريکا از اين کشورمخالف است. اکنون سفر مشترک اين دو بيشتر براي متقاعد کردن عربستان سعودي به همکاري بيشتر است. عربستان که متحد قديمي واشنگتن به شمار مي آيد اخيرا روابط چندان نزديکي با واشنگتن نداشته است.
ناظران معتقدند حضور هر دو جناح در کنار هم در مذاکرات با عربستان سعودي به اين کشور نشان خواهد داد که نمي تواند با کنار آمدن با يکي عليه ديگري اقدام کند. لذا جاي مانووري براي عربستان باقي نمي ماند.
آمريکا بطور روزافزوني از عدم حمايت کامل عربستان سعودي از دولت نوري الملکي در عراق نگران است. اين مساله زماني علنا مطرح شد که روز يکشنبه زلماي خليل زاد سعودي ها را متهم کرد که در پشت پرده عليه آمريکا در عراق قدم برمي دارند.
خليل زاد در مصاحبه با سي ان ان روز يکشنبه گفت: "عربستان سعودي هر چه از دستش بر مي آيد را براي حمايت از دولت درعراق به عمل نمي آورد." آمريکا مي گويد عربستان به اندازه کافي از نفوذ تروريست ها به خاک عراق جلو گيري نمي کند و همچنين اين کشور را متهم کرده است که از ستيزه جويان سني در عراق حمايت مي کند.
اقاي تانتر گفت: "سني ها آمريکاييان را مي کشند و عربستان نيز به آن ها کمک مالي مي کند. اين درست نيست." وي که رئيس کميته خط مشي ايران است و از مخالفين رژيم ايران حمايت مي کند گفت ايجاد ثبات در عراق همکاري بيشتري را توسط همسايگان اين کشور ايجاب مي کند و مستلزم آن است که آمريکا کوشش هايي رابراي وارد آوردن فشار بر ايران انجام دهد.
وي گفت: "هسته هاي عرب سني کليد ثبات عراق هستند. آمريکا بايد براي فشار آوردن به ايران با گروه مجاهدين خلق که در عراق هستند ارتباط برقرار کند چرا که اين گروه ارتباط بسيار خوبي با سياستمداران سني عراق و ارتش آمريکا دارد."
دولت بوش در حال گرفتن موافقتنامه فروش 20 ميليارد دلار اسلحه به عربستان سعودي است. رايس روز دو شنبه فروش 13 ميليارد سلاح به مصر را نيز اعلام کرد.
مساله آن است که اين معاملات اسلحه آيا مي تواند رفتار عربستان سعودي و عرب هاي سني را عوض کند به نحوي که از دولت عراق حمايت کنند؟ ولي به گفته ناظران از ديد عربستان سعودي ايران و عراق کشور هايي هستند که در منطقه باقي خواهند ماند و بايد با آن ها سياست هاي دراز مدتي را پي ريزي کرد درحاليکه ديدگاه واشنگتن در اين مساله متفاوت است.
سفر اخير رايس و گيتز در اين زمينه مي تواند زمينه سازبرطرف کردن سوءظن هاي منطقه نسبت به سياست هاي آمريکا باشد.
منبع : کريستين ساينس مانيتور، 1 آگوست 2007

No comments: