Wednesday, August 01, 2007

ناو هواپيمابر آمريکا به منطقه خاورميانه رسيد



نيروی دريايی آمريکا روز چهارشنبه، ۱ اوت، اعلام کرد که ناو هواپيمابر اينترپرايز که در تاريخ دهم ژوئيه عازم خليج فارس شده بود، به منطقه عملياتی پايگاه پنجم نيروی دريايی آمريکا رسيده است.
ناو هواپيمابر اينترپرايز، که مجهز به هواپيماهای جنگی، زيردريايی، موشک های هدايت شونده و کشتی های جنگی است، از کانال سوئز گذشته و به دريای سرخ رسيده است. اين ناو هم اکنون به سمت آب های خليج فارس در حرکت است.
با آنکه گفته می شود اعزام اين ناو هواپيمابر به منطقه بخشی از قدرت نمايی آمريکا در منطقه خليج فارس به منظور آمادگی برای رويارويی با برنامه هسته ای بحث انگيز ايران است، اما جان گِی افسر نيروی دريايی آمريکا از پايگاه پنجم نيروی دريايی اين کشور در بحرين، اعزام اين ناو را يک روند عادی ناميده است.
خبرگزاری رويتر به نقل از آقای گی گزارش داده که اينترپرايز، «در اين لحظه، تنها ناو هواپيمابر در سراسر منطقه زير مسئوليت پايگاه پنجم نيروی دريايی آمريکا است.»
کاهش حضور آمريکا در خليج فارس
دو ناو هواپيمابر آمريکا که برای فرستان پيامی به ايران، ماه ها در منطقه خليج فارس مستقر شده بودند، اين منطقه را ترک کرده اند.
حوادث جهانی تعيين کننده است. اگر تغيير چشمگيری در ثبات و امنيت منطقه رخ دهد، احتمالا در تعداد ناوهای موجود در منطقه نيز تجديد نظر به عمل خواهد آمد
یک مقام نیروی دریایی آمریکا
نيميتس، يکی از دو ناو هواپيمابری که پيشتر در منطقه خليج فارس مستقر شده بودند، در اواسط ماه ژوئيه اين منطقه را ترک کرده است. اين دو ناو اکنون در پايگاه هفتم نيروی دريايی آمريکا در اقيانوس آرام مستقر هستند.
دست کم يک هفته، هيچ ناو هواپيمابری در منطقه خليج فارس وجود نداشته است. با اين حال دنيس گارسيا فرمانده نيروی دريايی آمريکا در منامه به آسوشيتدپرس گفته است که پايگاه آمريکا، در اين مدت به اندازه کافی از توان دريايی و هوايی برخوردار بوده است و «توانايی ما هيچ کاهشی نداشته است.» دريادار دانيل هالووی، فرمانده ناو اينترپرايز گفته است که نيروی دريايی آمريکا در راستای حفظ امنيت و ثبات منطقه عمل خواهد کرد.
با آنکه جان گی افسر نيروی دريايی آمريکا گفته است که احتمال از سرگيری عمليات از سوی ناوهای استنيز و نيميتس (با روی هم رفته ۱۵ هزار تن پرسنل و تفنگدار دريايی) در خليج فارس بسيار کم است اما با اين وجود او افزود نمی توان درباره عمليات آينده پيشاپيش سخن گفت.
به گفته وی: «حوادث جهانی در اين باره تعيين کننده است. اگر تغيير چشمگيری در ثبات و امنيت منطقه رخ دهد، احتمالا در تعداد ناوهای موجود در منطقه نيز تجديد نظر به عمل خواهد آمد.»
پنتاگون وزارت دفاع آمريکا، ماه گذشته اعلام کرد که تصميمی به افزايش توان دريايی آمريکا در منطقه ندارد و اعزام اين ناو هواپيمابر فقط يک جايگزينی معمولی است.
ايالات متحده آمريکا به جز عراق، در حدود ۴۰ هزار نيروی نظامی نيز در کشورهای ديگر حوزه خليج فارس از جمله کويت، قطر، بحرين و امارات متحده عربی دارد
.

No comments: