Thursday, August 09, 2007

فشار براي انحلال سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

فشار براي انحلال سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
محمد صديق کبودوند خبر داد: - پنجشنبه 18 مرداد 1386 [2007.08.09]
سامان رسول پورs.rasoulpour@gmail.comمحمد صديق کبودوند رييس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، که از روز 10 تير ماه در بازداشت بسر مي برد، براي اولين بار با خانواده اش ملاقات کرد. وي در اين ملاقات خبر داد در طول مدت بازداشت در بند 209 زندان اوين ،تحت فشارهاي روحي و رواني قرار گرفته تا سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان را منحل کند.بنا به گفته خانواده اين فعال حقوق بشر،کبودوند در اعتراض به اين فشارها 8 روز را در اعتصاب غذا بسر برده که موجب حادتر شدن بيماري ريوي وي شده است.
کبودوند اتهاماتي را که عليه اش طرح شده "اقدام عليه امنيت ملي، از طريق راه اندازي سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان"، "تبليغ عليه نظام از راه انتشار خبر و گزارش"، "عناد با قانون اساسي جمهوري اسلامي از راه صدور اطلاعيه ها، نامه ها و گفتگوهاي متعدد با رسانه ها" و "حمايت از زندانيان گروههاي مخالف نظام" برشمرده است.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، تشکلي مدني است که در فروردين 1384 در مناطق کردنشين ايران تاسيس شد و همانطور که در اساسنامه آن آمده، تشکلي"غير سياسي"، "غير آيين گرا" و "کاملا مستقل" براي بهبود وضعيت حقوق و آزاديهاي شهروندان کرد در ايران راه اندازي شده است. اين سازمان در طول 3 سال فعاليتش صدها گزارش و بيانيه مطبوعاتي پيرامون وضعيت حقوق بشر صادر کرده است.
يکي از اعضاي فعال سازمان حقوق بشر کردستان در اين ارتباط به روز مي گويد: "اساسا هدفي که ما دنبال مي کنيم،يعني دفاع از حقوق بشر، چيزي نيست که براي آن بخواهيم از کسي اجازه بگيريم.ما در چهارچوب اعلاميه جهاني حقوق بشر به فعاليت مي پردازيم.فعاليتهاي سازمان ما کاملا علني، مسالمت آميز و غير سياسي است.ما انتظار داريم حاکميت ما را به عنوان يک اپوزيسيون به حساب نياورد.سازمان حقوق بشر کردستان تنها تشکل مدني در کردستان است که در سالهاي گذشته توانسته در ميان مردم و فعالان و نيز نهادهاي بين المللي مدافع حقوق بشر کسب اعتبار کند.بنابر اين ما به کارمان ادامه مي دهيم و تحت فشار قرار دادن فعالان حقوق بشر و سازمانمان را امري غير قابل توجيه ميدانيم".
اما محمد صديق کبودوند تنها کسي نبود که در يک ماه گذشته در کردستان بازداشت شد.اجلال قوامي روزنامه نگار سنندجي و عضو شوراي عالي سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم که به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به 5/3 حبس تعزيري محکوم شد، هم اکنون در زندان سنندج در شرايطي حبس مي کشد که دچار عفونت چشم شده است. افزون بر اين، نگهداري وي در بند قاتلين خطرناک ،خانواده اين روزنامه نگار مدافع حقوق بشر را بسيار نگران کرده است.
از سوي ديگر "لقمان مهري" فعال کارگري و عضو فعال سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اخيرا به 5 سال زندان محکوم شده است.اتهام وي نيز "اقدام عليه امنيت ملي"عنوان شده است و حکم وي در روزهاي آينده به اجرا در مي آيد.روزنامه نگار ديگري که در هفته هاي گذشته در سنندج بازداشت شد "آکو کردنسب" مسئول بخش خبري هفته نامه کرفتو است. با وجود اينکه بيش از 20 روز از دستگيري وي مي گذرد، هنوز خانواده اش اجازه ملاقات با وي را نيافته اند. علت بازداشت اين روزنامه نگار زنداني هنوز مشخص نشده است، اما به گفته همکارانش در هفته نامه کرفتو، احتمالا چاپ گزارشي پيرامون عملکرد مسئولان در منطقه دليل بازداشت وي است .
در يک ماه گذشته دستگيريها در کردستان به شکل چشم گيري افزايش يافته است. سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که به علت زنداني شدن بيش از 6 روزنامه نگار کرد در ماههاي اخير مطبوعات و روزنامه نگاران در کردستان وضعيت سخت تري دارند
.

No comments: