Saturday, July 07, 2007

9 میلیون نامه

سفرهاي استاني، کدام دستاورد؟
ميليون 9 میلیون نامه نامه، 3600 مصوبه - یکشنبه 17 تیر 1386 [2007.07.08]
روزبه ميرابراهيمي
بيش از 8 ميليون و 800 هزار نامه و تاييد بيش از 3 هزار و 600 مصوبه، ثمره اصلي سفرهاي محمود احمدي نژاد رئيس دولت نهم در دور اول سفرهاي استاني اش بود.
سفرهايي که از سفر به استان خراسان جنوبي در ۱۸ آبان ۸۴ آغاز شد و با پايان گرفتن سفر وي و هيات همراه به استان سمنان در پنچ شنبه ۲۴ خرداد ۸۶ پايان گرفت. اين اقدام که حاميان قوه مجريه آن را از ابتکارهاي احمدي نژاد مي دانند، در طول دو سال گذشته موافقان و مخالفان فراواني داشته است. در يک سوي ميدان منتقدان دولت قرار دارند که اقدامات اينچنيني را حرکاتي "پوپوليستي" و تبليغاتي مي نامند مي دانند و در سوي ديگر متحدان و حاميان دولت نهم هستند که سفرهاي استاني و دستاوردهايش را از جمله افتخارات نه تنها دولت، که کل نظام مي شمرند.
اکنون و در پي يک دور سفر رئيس جمهور و هيات همراهش به 366 شهرستان کشور، دولت با نزديک به 9 ميليون درخواست از سوي مردم مواجه است که اکثرا درخواست هايي براي وام يا مشکل مالي هستند. از نکاتي که در اين زمينه مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است نحوه بررسي و يا پيگيري اين نامه ها است.
به تازگي، حسن اكبري، نماينده مركز رسيدگي به شكايت‌هاي مردمي نهاد رياست جمهوري در گفت و گويي با خبرگزاري فارس از تهيه و تدوين گزارش جامع رسيدگي به نامه‌هاي سفر هيات دولت توسط نهاد رياست جمهوري خبرداد و گفت: هم اكنون 70 نفر از كارشناسان اين نهاد در استان‌هاي مختلف كشور به بررسي، جمع بندي، ارزيابي و ارسال گزارش‌هاي مدون از پيگيري نامه‌هاي ارجاع شده مشغول هستند.
سفرهاي استاني شکاف را بيشتر مي کند
در اين بين شنيده هايي نيز از برخي سفرهاي استاني به گوش رسيده که هيات همراه رئيس دولت در پاسخ به برخي نامه ها مبالغي را نيز در بين مراجعه کنندگان توزيع کرده اند. اما اين شيوه و روش حتي در بين اصولگرايان نيز منتقدان سرسختي را به همراه دارد. احمد توکلي نماينده تهران و يکي از حاميان دولت سال گذشته در انتقاد از سفرهاي استاني هيات دولت در نشست استادان بسيجي دانشگاه ها در مشهد گفت "دولت هر ۱۵ روز يک بار خارج از مسايل کلان کشور به امور فردي معطوف و وقت گران بهاي هيأت دولت صرف مسايل جزئي مي شود". وي در مورد تاثيرات اقتصادي و اجتماعي اين سفرها تاکيد کرد "اين سفرها به شدت انتظارات را بالا مي برد و شکاف را بيشتر مي کند و مردم همواره منتظر مي مانند".
اما سفرهاي استاني در آخرين ديدار رهبري با نمايندگان مجلس و بعدها در ديدار با هيات دولت مورد حمايت صريح آيت الله خامنه اي رهبري جمهوري اسلامي قرار گرفت. وي اين اقدام دولت را موجب نزديکي مردم با مسئولين دانست و از منتقدان، انتقاد کرد.
مصوبات فراوان هيات دولت در سفرهاي استاني و ميزان اجرايي شدن و پشتوانه هاي کارشناسي اين مصوبات نيز از جمله مباحثي است که تاکنون مورد انتقاد زياد قرار گرفته است. از جمله منتقدان اين روش، به جز کارشناسان اقتصادي، برخي از نمايندگان مجلس هفتم نيز هستند. منتقداني که معتقدند اين مصوبات بيش از آنکه براي اجرا تاييد شوند، براي تبليغات هستند.
ناصر نصيري، يک عضو فراكسيون اقليت در مجلس هفتم، اخيرا در خصوص تحقق وعده‌‏هاي دولتن در سفرهاي استاني در گفت وگو با يکي از خبرگزاري هاي داخلي تاکيد کرد: تصميم‌‏گيري‌‏هايي كه دولت در سفرهاي استاني خود انجام مي‌‏دهد با عدالت سازگاري ندارد؛ زيرا منطقه‌‏اي است. در حالي كه بايد در اين نوع تصميمات، كل كشور را به عنوان يك كل واحد در نظر گرفت. عضو كميسيون اجتماعي مجلس هفتم با بيان اين كه سفرهاي استاني بيش از آن كه جنبه كاري و محروميت‌‏زدايي داشته باشد، تبليغاتي بوده است، گفت: هيچ‌‏كدام از شعارهاي احمدي نژاد در خصوص رفع محروميت و اجراي عدالت در برنامه‌‏هاي دولت ديده نمي‌‏شود. نماينده گرمي افزود: دولت به جاي فكر و برنامه‌‏ريزي براي كلان كشور خود را با مسايل منطقه‌‏اي سرگرم كرده است و تنها جنبه تبليغاتي را دنبال مي‌‏كند.
به گفته عضو فراكسيون اقليت مجلس هفتم: آنچه قبلا به صورت قانون تعيين شده يا اعتبارات آنها مشخص شده، به عنوان مصوبات سفر اعلام مي‌‏شود، در صورتي كه از قبل براي آنها اعتبار در نظر گرفته شده بود. در برخي موارد نيز آنچه در سفرها مصوب مي‌‏شود، به مرحله اجرا در نمي‌‏آيد.
اين انتقادات در حالي بيان مي شود که مصطفي پور محمدي، وزير کشور اخيرا مدعي شد که ۷۱ در صد از مصوبات هيات دولت در سفر به ۲۵ استان کشور که در جريان سفرهاي استاني احمدي نژاد دستور آن صادر شده است، تا ارديبهشت ۸۶ اجرائي شده است. علي سعيدلو، معاون اجرايي رئيس جمهور نيز تاکيد دارد: در مجموع 72 درصد مصوبات سفرهاي استاني قطعي شده و يا در حال پايان است.
با اين ادعا و با حسابي سرانگشتي، طبق ادعاي دولت بايد نزديک به 2500 مصوبه استاني از 3600 مصوبه دولت تاکنون اجرا شده باشد، در حالي که نمايندگان مناطق مختلف هر روز در تذکرهاي روزانه خود در مجلس خلاف اين ادعا را مطرح مي کنند.
تا دو هفته ديگر، استان "محروم" بشود!
از جمله انتقاداتي که به برخي از اقدامات دولت نهم از سوي منتقدان وارد مي شود کارشناسي نبودن بسياري از مصوبات هيات دولت است. نمونه اي جالب در اين باره را يکي از نمايندگان مجلس در گفت و گوي با وب سايت "خانه ملت" تحت عنوان "شجاعت رئيس دولت" نام مي برد.
موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد در تشريح اين اقدام احمدي نژاد با اشاره به درخواست خود براي منطقه محروم اعلام کردن استان خراسان شمالي مي گويد: "اينجانب در نامه اي تند به آقاي احمدي نژاد در رابطه با اجراي عدالت به ايشان انتقاد کردم و خواستار محروم اعلام شدن استان خراسان شمالي شدم، ايشان (احمدي نژاد) سريعاً بر روي نامه اينجانب به رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي دستور دادند که اگر طي 2 هفته مطالعات منطقه مورد نظر به پايان نرسد شخصاً اين منطقه را محروم اعلام خواهم کرد که البته شاهد بوديم که با وجود به اتمام نرسيدن مطالعات سازمان مديريت ايشان در يک اقدام سريع (بجنورد ) را منطقه محروم اعلام کرد که اين مساله شجاعت رئيس جمهور را مي رساند".
اين درحالي است که صاحب نظران معتقدند براي اتخاذ چنين تصميماتي نياز به انجام مطالعات کارشناسي و بررسي همه جانبه موضع تصميمي اتخاذ شود.
اين سفرها علاوه بر به همراه داشتن مصوبات فراوان و منطقه اي و نامه هايي که تعدادشان، معادل نيمي از آراي اعلام شده براي احمدي نژاد بوده، فرصتي مناسب براي اعلام مواضع رئيس دولت نهم نيز به حساب امده است. به گونه اي که اکثر مواضع هسته اي دولت در اين سفرها اعلام شد و حمله به منتقدان نيز با بهره برداري از همين فرصت ها بود. مثلا، رييس جمهور بيشترين حملات خود را در زمينه "مبارزه با مفاسد اقتصادي" و "افشاي مفسدان" در چنين فرصت هاي انجام داده و هر از چندگاه مقاومت هاي "عده اي در قدرت" را مانع تحقق عدالت دانسته است. عدالتي که منتقدان دولت، آن را نيز از شعارهاي تبليغاتي بي نتيجه مي دانند.
گزارش "کيلومتر"هاي رييس جمهور
در اين بين، دولت علاقه فراواني نيز به ارائه امارهاي مختلف از اين سفرها دارد. از جمله چندي پيش مشاور رسانه اي رئيس جمهور، علي اکبر جوانفکر در جريان يکي از اين سفرها اعلام کرد "رييس جمهور در اين سفر که از نخستين ساعات صبح روز دوشنبه آغاز شد و تا پاسي پس از نيمه شب جمعه به طول انجاميد، با ۲۵ ساعت پرواز و ۶۰ بار فرود و اوج با هواپيما و بالگرد، با بيش از ۴ ميليون نفر از مردم استان فارس از جمله صدها هزارتن از مردم شيراز ديدار کرد". وي حتي شمار کيلومترهاي طي شده در سفرهاي استاني را به عنوان نشانه اي از خدمتگزاري در اختيار رسانه ها قرار داد و براي مثال در يکي از سفرها اعلام کرد که رييس جمهور اسلامي ۴ هزار کيلومتر مسافت را طي کرده است.
به هر حال، بسياري معتقدند محمود احمدي نژاد در سفرهاي استاني خود ژست يک کانديدا را براي خود حفظ کرده و همچنان با همان ادبيات سخن مي گويد، گويي در رقابتي انتخاباتي با رقباي خود دست و پنجه نرم مي کند. هر چند نکته مهمي که پس از آخرين انتخابات برگزار شده ( شوراهاي شهر و روستا) در ايران مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، شکست ليست رايحه خوش نزديک ترين ائتلاف حامي احمدي نژاد در 23 استاني بود که وي پيش از آن تاريخ سفر کرده بود.
اين که تا چه حد اين سفرها در حل مشکلات مردم مناطق مختلف موثر بوده، موضوعي است که با واکنش دوباره مردم در آزموني ديگر قابل سنجش است.

No comments: