Saturday, July 21, 2007

اشرار حمله کردند يا قاچاقچيان

اشرار حمله کردند يا قاچاقچيان

درگيري هاي سيستان و بلوچستان -
یکشنبه 31 تیر 1386 [2007.07.22]
شيرين کريمي
با وجودي که 11 نفر از نيروهاي سپاه پاسداران روز پنجشنبه در درگيري هاي زاهدان، جان خود را از دست دادند، هنوز نحوه وقوع اين ماجرا و ماهيت عملکرد طرفين درگيري روشن نيست.خبرنگار بازتاب در زاهدان، جزييات اين حادثه را چنين گزارش کرده: "يک خوردوي نيروي زميني سپاه كه غروب پنجشنبه به محل استقرار خود بازمي‌گشت، با كمين اشرار روبه‌رو مي‌شود. اشرار كه در منطقه كورين در پشت كوه‌ها مخفي شده‌ بودند، با شليك يك موشك آر.پي.جي به تويوتا لندكروز حامل نيروهاي زميني سپاه، تمامي هشت سرنشين آن را به شهادت رساندند. پس از اين حادثه كه حوالي ساعت 19:30 پنجشنبه رخ داد، خودرو ديگري براي كمك به اين نيروها به اين منطقه آمد كه اين خودرو تويوتا نيز هدف اشرار قرار گرفت و تعدادي از سرنشينان آن به شهادت رسيده يا زخمي شدند كه در اين مقطع، شمار زيادي از نيروهاي كمكي وارد معركه شده و به درگيري و تعقيب اشرار پرداختند".
سايت آفتاب اما حادثه را چنين بازگو کرده است: "يازده تن از افراد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در درگيري با اشرار مسلح در جنوب شرق ايران به شهادت رسيدند. اين پاسداران شهيد که نفرات قرارگاه شهيد ميرحسيني تيپ مستقل‪ ۱۱۰‬سلمان فارسي نيروي زميني سپاه بوده اند طي عملياتي که هليکوپترهاي نيروي زميني ارتش و نيروي انتظامي نيز در آن شرکت داشتند، در منطقه کورين واقع در کوهستان شورو در اطراف شهر زاهدان با افراد مسلح درگير شدند و طي آن، يازده تن از آنان شهيد و نه تن ديگر از آنان زخمي شدند."
اين حادثه پس از آن روي داد که سردار پاسدار رحيم صفوي در سفر به استان سيستان و بلوچستان در جمع پاسداران رده‌هاي مختلف سپاه پاسداران و بسيجي هاي گردان هاي عاشورا در مقر تيپ مستقل ‪ ۱۱۰‬سلمان فارسي زاهدان گفته بود: "سيستان و بلوچستان يک منطقه بسيار استراتژيک و مسير ارتباط کشور ما با پاکستان و افغانستان و نقطه اتصال با آسياي ميانه است".
وي به همين علت از پاسداران و بسيجيان خواست تا "با حضور مقتدرانه در صحنه‌هاي مختلف از دستاوردها و آرمانهاي نظام اسلامي حمايت و دفاع کنند" زيرا: "فلسفه وجودي سپاه پاسداران در اين استان ايجاد امنيت پايدار است".با اين حال به نوشته بازتاب"هنوز هويت گروه اشرار حمله‌كننده معلوم نيست، اما به احتمال زياد اين گروه از اشرار محلي هستند و گروه تروريستي جندا... در آن نقشي نداشته است."
اما سايت آفتاب بر اساس "گزارش هاي تاييد نشده" اين حمله را به "اشرار وابسته به رهبري فردي به نام خدابخش شه بخش" مرتبط دانسته که "در گذشته نيز اقدام هاي مشابهي انجام داده اند."
بيانيه هاي سپاه پاسداران و ديگر نيروهاي انتظامي نيز در اين راستا روشنگر نيست. مسوول روابط عمومي تيپ مستقل‪ ۱۱۰‬سلمان فارسي نيروي زميني سپاه پاسداران هم تنها به کلي گويي بسنده کرده و گفته است: "اين درگيري ميان نيروهاي تيپ مستقل ‪۱۱۰‬سلمان فارسي با اشرار و قاچاقچيان مسلح در حوزه كورين زاهدان رخ داد".
همان توضيحي که سرتيپ پاسدار سيد عباس عطايي، معاون هماهنگ‌كننده قرارگاه عملياتي رسول اكرم آن را تکرار کرده است: "عمليات تعقيب و پاكسازي اين مناطق از وجود اشرار مسلح همچنان با جديت ادامه دارد".
روزنامه جمهوري اسلامي نيز از قول سرتيپ مومني، معاون عمليات ناجا مي نويسد: "اين درگيري بين اشرار و نيروهاي سپاه قرارگاه شهيد ميرحسيني بوده" و "هليكوپترهاي هوانيروز و هواناجا به همراه نيروهاي سپاه و نيروهاي انتظامي از روز پنجشنبه منطقه را به محاصره درآورده اند و در تعقيب اشرار هستند".
اما از آنجا که برخورد با قاچاقچيان جزو وظايف نيروي انتظامي و مقابله با "اشرار" در حوزه مسئوليت سپاه پاسداران است؛مشخص نيست چرا "بيشتر شهدا و مجروحان اين حادثه از بسيجيان سلحشور و نيروهاي بومي ايرانشهر و خاش" بوده اند.
اسامي کشته شدگان اين درگيري به نقل از مسئولين به شرح زير است: مهدي كيخا، مصطفي ميري، محمدرضا عطارزاده، عماد كهوري، محمدرضا احمدي، محمدامين ريگي، قاسم پوراكبري، ابوالفضل اميد پناه، علي اردوني، كامبيز صادقي و اسماعيل يزدان پور.
از آغاز تشنج هاي سيستان و بلوچستان تاکنون اين بيشترين تعداد از نيروهاي سپاهي هستند که در درگيري هاي منطقه جان خود را از دست داده اند. گفته مي شود در ادامه اين درگيري ها "اشرار نيز چهار کشته و هفت زخمي" به جاي گذاشته اند. معاون هماهنگ‌كننده قرارگاه عملياتي رسول اكرم هم خبر ازدستگيري "دو نفر از عاملان اصلي درگيري" داده که "به جرم خود اعتراف" كرده اند.
راديوي بي بي سي اين درگيري رابخشي از عملياتي دانسته که "نيروهاي مسلح ايران عليه گروههاي مسلح در استان سيستان و بلوچستان آغاز کرده اند.استان سيستان و بلوچستان و بويژه نواحي مرزي آن با پاکستان پيوسته صحنه درگيري ميان نيروهاي نظامي و انتظامي با گروه هاي مسلح قاچاقچي مواد مخدر و همچنين گروهي با عنوان جندالله مي شود که با اهداف سياسي در اين منطقه فعاليت مسلحانه دارد".
محمود براهويي نژاد خبرنگار در زاهدان در همين ارتباط به راديو فردا گفته است "هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را به عهده نگرفته است. امااحتمال مي رود اين کار توسط يک گروه شبه نظامي به رهبري فردي به نام خدابخش شه بخش که در گذشته اقدام هاي مشابهي انجام داده، صورت گرفته باشد. افراد اين گروه از سوي دولت متهم به شرارت و قاچاق مواد مخدر هستند اما خود آنها ادعا مي کنند که به «مبارزه سياسي» مشغول هستند".
مقامات جمهوري اسلامي انگلستان و آمريکا را حامي اين گروه ها مي دانند و معتقدند آنها بدنبال "شعله ور ساختن آتش درگيري هاي قومي و فرقه اي در سيستان و بلوچستان" به منظور دامن زدن به "ناامني" در کشور هستند.
بعد از اينگونه درگيري ها معمولا فرماندهان نظامي و انتظامي از "قلع و قمع اشرار" و دستگيري و اعتراف آنان خبر مي دهند؛ اما هنوز هيچ کدام روشن نکرده اند که طرف مقابل اين درگيري ها "قاچاقچي" هستند يا "اشرار وابسته به انگليس و آمريکا" که قصد براندازي نظام را دارند. و همچنين اينکه چرا بعد از بارها "قلع و قمع" منطقه سيستان و بلوچستان شاهد چنين برخوردهايي است
.

No comments: