Tuesday, July 17, 2007

سكوت نخواهيم كرد

دبير كل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي در گفتگو با روز: -


چهارشنبه 27 تیر 1386 [2007.07.18]
سيد امير موسوي

علی اکبر موسوی خویینی،

دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی در مصاحبه با روز از برخوردهای اخیر با اعضای این سازمان و علل آن سخن گفته است. او ضمن حمایت از عبدالله مومنی، سخنگوی این سازمان و دیگر دانشجویان زندانی، می گوید: "در برابر این برخورد ساکت نخواهیم نشست." متن مصاحبه در پی می اید. در 18 تير چه اتفاقي در دفتر ادوار رخ داد؟ متاسفانه برخورد بي سابقه و نادري بود كه شاهدش بوديم. آن هم در حالیکه سازمان ادوار داراي مجوز رسمي فعاليت از ماده 10 احزاب كشور است و برخورد آنچناني و توام با خشونت اصلا توجيه قانوني ندارد. آنها پس از مراجعه، بدون ارائه هيچ گونه حكمي اقدام به تير اندازي كردند و با خشونت هرچه تمامتر درب ساختمان را باز نمودند. نيروهاي مذبور آقاي عبدالله مومني سخنگو و يكي از اعضاي ارشد ادوار و چند تن ديگر را با خود بردند و بعد هم درب سازمان پلمپ شد. توجه داشته باشيد كه طبق ماده 17 قانون احزاب، در صورتيكه فعاليت تشكيلاتي يك گروه منشاء تخلفات باشد، كمسيون ماده 10 احزاب مي تواند به تفصيل زير اقدام نمايد: 1- تذكر كتبي 2- اخطار 3- توقيف پروانه 4- شكايت انحلال از دادگاه. اما هيچ يك از موارد ذكر شده درطول فعاليت 10 ساله براي سازمان اعمال نشده است؛ حتي در دوره اخير كه مديريت كمیسيون در اختيار طيف مخالف قرار دارد. بنابراين چنين اقدامي خلاف قانون بوده و ما ازاين اتفاق به راحتي نخواهيم گذشت بلكه با استفاده از سازوكار هاي قانوني اقدام خواهيم كرد. در عین حال ضمن اعلام حمايت خود وتشكل متبوعم از آقاي عبدالله مومني، سخنگوي سازمان و دوستان ديگري كه در آن مكان دستگير شده اند، تاكيد می كنم كه در برابر این مسئله سكوت نخواهيم كرد و پيگير آزادي دوستان و فعاليت سازمان خواهيم بود.
انتظارداريد قوه قضائيه چگونه رفتار كند؟ ماابتدا خواهان رعايت تمامي موارد حقوق شهروندي كه آيت الله شاهرودي ابلاغ کردند و قبلا در مجلس هم تصويب شده بود، هستيم. از جمله عدم تحقير، عدم چشم بند زدن و نگهداري در سلول هاي انفرادي و ارتباط با خانواده و.... در مرحله دوم از رياست قوه قضائيه می خواهیم دستور دهد هيئتي از طرف ايشان در زندان اوين مستقر شده و با يكايك اين افراد ملاقات كند و بررسي ها را به دقت زير نظر داشته باشد؛ چون به گفته شاهدين در زمان دستگيري تير اندازي هايی شده و ما نگران كساني هستيم كه از آنها هيچ اطلاعي در دست نيست. بنابراين انتظاري كه از آيت الله شاهرودي مي رود اينست كه اولا بوسيله هيئت انتخابي خود امكان برقراري ارتباط با خانواده و استفاده از وكيل و بطور كل رعايت حقوق شهروندي براي تمام بازداشت شدگان فراهم شود؛ در ثاني مشخص شود چه كساني مجري و آمر اين حادثه خشونت آميز بوده و چگونه و از كجا حكم تير دريافت كرده اند؟ چرا مجموعه اي از نيروي انتظامي اي كه مرتبط با برخورد با مسائل مواد مخدر است، اينجا وارد عمليات شده است؟ چون اعتقادمن بر اين است كه اگر با آمران و مجريان حادثه كوي دانشگاه برخورد مناسبي مي شد ديگر كسي به خود اجازه چنين رفتاري رانمي داد. البته ما در اولين فرصت از نيروي انتظامي شكايت خواهيم كرد تا در برابر اين اقدام خشن و غير قانوني پاسخگو باشند
مطمئنا تا امروز پيگيري هاي زيادي کرده اید. می توانید به این پی گیری ها و راه هایی که رفته اید اشاره كنيد؟ وكلاي دانشجويان بازداشت شده پيگيري هاي مستمري را آغاز كرده اند كه منتظر نتايج آن هستيم، هر چند برخورد خوبي با آنها صورت نميگيرد. خانواده ها نيز در راستاي ديگري در تلاشند و سازمان دانش آموختگان كشور و دفتر تحكيم وحدت و انجمن هاي اسلامي سراسر كشور به شكل حقوقي پيگیر آزادي اين افرادند.
رايزني هايي هم با مقامات انجام گرفته است؟ با برخي از شخصيتها، احزاب و گروهها ارتباطاتي برقرار شده تا آنها نيز از كم و كيف اتفاقات مطلع شوند. آنطور كه مشخص است دستور برخوردي براي 18 تير صادر شده بود اما دانشجویان شامل اين ضرب المثل شدند كه براي كلاه آمده بودند كه سر بردند! درواقع بيش از چيزي كه اختيار داشتند يا ضروري بوده، برخورد خشونت آميز كرده اند كه بايد در اين زمينه پاسخگو باشند. البته اين هشداري براي بقيه تشكلها و احزاب نیز هست كه ممكن است با در پيش بودن انتخابات مجلس هشتم اين موضوع تشديد و توسعه يافته و با آنها نيز برخورد شود. بنابراين سكوت احزاب و تشكلهاي ديگر قابل توجيه نيست. البته واكنشهايي ديده شده كه كافي نيست؛ اميدوارم عقلاي قوم و كساني كه در درون حكومت به حكومتداري نگاه ديگري دارند، وارد گود شده و اين بحران را به زودي خاتمه دهند چرا كه با توجه به مشكلات و شرايط بين المللي كه جمهوري اسلامي باآن مواجه است و همچنین ناكامي ها در عرصه هاي اقتصادي موجود، ممكن است بعضي ها خواهان آن باشند كه شرايط كشور را امنيتي كنند. پس نبايد به اين گروه اقليت با قدرت زياد اجازه داد كه با امنيتي كردن فضا افكار عمومي را از ناكامي هاي داخلي و بين المللي گمراه و منحرف کنند.
براي همه روشن است كه تحصن جلوي دانشگاه پلي تكنيك از طرف دفتر تحكيم تصميم گيري و انجام شد. چرا با ادوار برخورد شد؟ اين موضوع براي ما، بسياري ازگروهها، شخصيت هایی كه مطلع ميشوند (از جمله آقاي كروبي ) روشن نيست. همان طور كه همه ميدانند و مسؤلين امنيتي حتما ميدانند، سازمان ادوار، بخاطر حساسيت هاي زیادي كه نسبت به روز 18 تير در درون حكومت وجود دارد، برای آن روز هيچگونه برنامه مشخصي نداشت. آقاي عبدالله مومني و ديگر دوستاني که در ساختمان ادوار بودند، تنها بخاطر رسيدگي و پاسخگويي به امور خانواده هاي بازداشت شدگان و پاسخگويي به آنها در آنجا حضور يافته بودند نه براي انجام برنامه اي به مناسبت 18 تير. بنابراين اين برخورد توجيهي ندارد واميدواريم افراد منصفي وجود داشته باشند كه انحراف وخطاي صورت گرفته را جبران کنند. ميدانيم كه امكان جبرانش فراهم است اما كمي اراده ميخواهد. من معتقدم آنهايي كه امكان جبران اين خطا را دارند، اگر دست روي دست بگذارند و كاري انجام ندهند، مطمئن باشند كه روزهايي در آينده فرا خواهد رسيد كه به شكل ديگري با اين برخورد ها مواجه شوند. حتي گروها و احزابي كه حاشيه امنيتي بيشتري دارند، بايد بدانند كه اگر از حقوق مجموعه هاي ديگر- سواي ديدگاههايشان - به موقع دفاع نكنند، ممكن است روزهايي را به نظاره بنشينند كه از ناحيه مجموعه اي كه به تعبير بعضي از دولتمردانش ترمز بريده و فرمانش از جا كنده شده است، چنين برخورد هايي با آنها بشود. كما اينكه پيش بيني هاي قبلي در باره بعضي از افراد امروز اتفاق افتاده است.
در كنار دستگير شدگان انجمن هاي اسلامي و ادوار كسان ديگري نيز اين روز ها بازداشت شده اند. مانند امير يعقوبعلي، دانشجوي علامه و عضو كمپين جمع آوري يك ميليون امضاء بر اي تغيير قوانين تبعيض برعليه زنان. آيا ادوار تلاشي براي احقاق حقوق پایمال شده اين افراد هم مي کند؟ ما در سازمان ادوار كميته اي با عنوان حقوق بشر داريم كه سعي كرده ايم از كانال آن از حقوق همه كساني كه به آنها ظلم ميشود (با رعايت بعضي اولويت ها و با توجه به توانمان) حمايت و دفاع كنيم. در همین راستا در تضعييع حقوقي كه براي جنبش زنان، فعالان كارگري، فرهنگيان و دانشجويان و اتوبوسراني پيش آمد و در چند ماه اخير مورد تاخت و تاز قرار گرفتند، نه تنها به "صدور يك بيانيه" اكتفا نكرديم بلكه ساختمان كوچك ادوار و تريبوني راكه وجود داشت در اختيار آنان گذاشتيم و در حد بضاعت هايمان حمايتشان كرديم.
حالا با توجه به پلمپ دفتر، جلسات را كجا برگزار مي كنيد؟ سايت "ادوار نيوز" با همكاري سازمان در حال فعاليت است كه عموما فعاليت هاي مان از آن طريق پوشش داده ميشود. مجموعه نيروهاي ما فارغ التحصيل دانشگاه ها هستند و وقتي كه در عصر ارتباطات زندگي ميكنيم، به ويژگيهاي اين عصر توجه داريم كه "لامكاني" است. بنابراين دوستان ما در بند مكان مشخصي نيستند و بوسيله اين سايت با يکديگر ارتباط دارند و در حال پيگيري موارد اند.
در وضعيت فعلي چه انتظاري از مطبوعات داريد؟ طبيعتا اصحاب رسانه و مطبوعات بايد واقعيت آنچه راكه اتفاق افتاد به شكل مناسب و بدون اعمال جهت گيري خاص براي اطلاع افكار عمومي و دست اندر كاران منتشر کنند واجازه ندهند با تحريف واقعيات، صداي مظلومان خفه شود. در كنار آن واكنش ها را بسرعت و دقيق منعكس نمايند چون بنظر ما اين اقدام به قدري زشت و قبيح است كه بعيد ميدانم كسي بتواند از آن دفاع نمايد.
و دانشجويان چه بايد بكنند؟ روز به روز بر جمع مخالفان اين رفتار توجيه ناپذيرافزوده ميشود و افراد و شخصيت هاي سياسي و مدني و اجتماعي واكنش هاي بيشتري نشان ميدهند. با تو جه به اينكه امسال دانشگاهها زودتر تعطيل شد اما دانشجويان درفضاي تعطيلي در حال تحرك و واكنش نشان دادن اند. من از اين فرصت استفاده كرده دانشجويان را به آرامش وخويشتنداري دعوت ميكنم. از دوستان عزيزم تقاضا ميكنم، اعتراضات و فعاليت هايشان را در قالب هاي قانوني، مدني
و بشكل مسالمت آميز دنبال كنند و بهانه اي ندهند كه اقليت به خواسته اش برسد.

No comments: