Monday, October 01, 2007

سياستمداران ساده‌انديشي نکنند هشدار فرمانده سابق سپاه در مورد خطر حمله آمريکا

سياستمداران ساده‌انديشي نکنند
هشدار فرمانده سابق سپاه در مورد خطر حمله آمريکا: - سه شنبه 10 مهر 1386 [2007.10.02]
وحید ثابتیان
درحالی که انتظار می رفت با به تعویق افتادن دوماهه بررسی طرح تحریم ایران درشورای امنیت سازمان ملل، زمزمه های گوناگونی که ازاحتمال حمله به ایران سخن می گویند کاهش یابد، نگرانی ازحمله نظامی و بحث هایی مبنی بر چگونگی انجام چنین اقدامی درتهران وواشنگتن، همچنان ادامه دارد.
در همين ارتباط، رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه در اظهاراتی از آمادگی آمریکا برای اقدام حمله نظامی درمنطقه خبرداده ولی گفته که ازنظر سیاسی ایالات متحده درشرایط چنین کاری نیست: "از نظر نظامي نبايد ساده‌انديشي كنيم. آمريكا با اين نيروهايي كه در منطقه دارد ظرفيت ايجاد مشكل براي ما را دارد؛ اما از نظر سياسي توان باز كردن جبهه جديد جنگ براي آمريكا با توجه به مشكلاتش در عراق و افغانستان، وجود ندارد. به نظر من از نظر سياسي و اقتصادي بعيد است آمريكا به ايران حمله كند."
صفوی همچنين تاکید کرده که نباید هشدارهاي مرتبط با جنگ به نحوی به مردم منتقل شود که باعث ایجاد تنش شود. او با مقایسه شرایط کنونی با زمان قبل ازحمله عراق به ایران ازجدی بودن تهدیدات دشمنان کشور سخن گفته است: "حوادث امروز عراق و افغانستان و حضور آمريكا در منطقه را جداي از جنگ 8 ساله عليه ايران نپنداريد؛ اين‌ها در هم تنيده است و با هم ارتباط دارد. جنگ هشت ساله قابل پيش‌بيني بود و سپاه چندين بار به رييس‌جمهور وقت – بني صدر – احتمال حمله‌ي عراق را گوشزد كرده بودم. اما بني‌صدر در جلسه‌اي كه حسين خرازي اين امر را گوشزد كرد، گفت شما جوان هستيد و نمي‌فهميد جنگ يعني چه؟ اگر جنگي شروع شود روابط آمريكا و شوروي به هم مي‌خورد و شوروي مايل به چنين كاري نيست، مساله‌ي جنگ هم به شما ربطي ندارد، شما برويد مساله‌ي كردستان را سامان‌دهي كنيد و اين در حالي بود كه خود من طي حضورم در يكي از ارتفاعات مرزي، تجهيز و آماده‌سازي لشكر عراق را به چشم ديدم."
فرمانده سابق سپاه سپس با اشاره به وضعیت تهدیدات خارجی گفته است: "يكي از عبرت‌هاي جنگ اين است كه نبايد سياستمداران و دستگاه‌هاي اطلاعاتي در مواجهه با دشمن ساده‌انديشي داشته باشند. دشمنان ما قدار و زورگو و قدرتمند و عصباني هستند و ما بايد در برابر آن‌ها هوشيارانه آمادگي خود را حفظ كنيم. البته نبايد اين مسائل به بدنه‌ي جامعه انتقال پيدا كند تا باعث تنش شود؛ اما مسوولان بايد هوشياري داشته باشند. "
در هشداري ديگر در ارتباط با عواقب جنگ، علی لاریجانی دبیرشورای امنیت ملی، درمصاحبه ای با روزنامه فایننشال تایمز با هشدار به آمریکا گفته که حمله به ایران دست کردن درلانه زنبور خواهد بود. اوسپس با هشدار به اسراییل، که طی هفته های گذشته مقامات آمریکایی رابرای انتخاب گزینه نظامی موردفشارقرارداده است، تاکيد کرده که اگر آمریکا می خواهد رژیم صهیونیستی را روی یک ویلچر ببیند، می تواند به ایران حمله کند.
در هفته هاي اخير، گمانه زنی ها درخصوص حمله نظامی آمریکا واسراییل به برخی مراکز نظامی درکشور بالا گرفته است. برخی رسانه ها همچنین ازعزم جزم مقامات آمریکایی برای برخورد با آنچه دخالت ایران در تجهیز شورشیان درعراق نامیده شده خبرداده اند. در آخرین تحلیل ها دراین زمینه سیمون هرش نویسنده روزنامه نیویورکر که سال گذشته درمقاله ای با عنوان "برنامه ایران" به افشای برنامه های کاخ سفید برای مواجه نظامی باایران خبرداده بود درآخرین مقاله خود دراین نشریه با اشاره به تحولات اخیر درپرونده هسته ای ایران نوشته است که ایالات متحده با توجه به آنکه نمی تواند افکارعمومی ومتحدان خود را درخصوص برنامه هسته ای ایران وحمله نظامی به تاسیسات هسته ای قانع کند، حمله محدودتری را به مراکز نظامی ایران و به خصوص مراکز نظامی سپاه پاسداران در نزدیک مرزهای کشور در نظر دارد.
طی روزهای گذشته، کشورهای عضو دائم شورای امنیت به دلیل مخالفت جدی چین وروسیه از توافق بر روی قعطنامه سوم تحریم ایران باز ماندند و به ایران دوماه فرصت داده شد تا به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. مهمترین درخواست قطعنامه های یاد شده تعلیق غنی سازی اورانیوم بوده است. علی لاریجانی صراحتا گفته که تعلیق به هیچ عنوان دردستور کارایران قرارنخواهد گرفت، اگر چه تلویحا ابراز داشته است که ایران برای گفت وگو برسر هرموضوعی درمساله هسته ای بازخواهد بود: "برنامه هسته‌اي ايران به مرحله پيشرفته اي رسيده است و ايران اكنون صاحب كنترل كامل فناوري لازم است و هيچ كس نمي تواند آن را از ايران بگيرد. نمي‌توان چنين موقعيتي را ناديده گرفت. من تعجب مي‌كنم هنوز درباره تعليق (غني سازي اورانيوم) صحبت مي‌كنند."
اظهارات هشدار آميز اخير مقامات بلندپایه ایرانی درحالی بیان می شود که طی روزهای گذشته رهبرانقلاب فرماندهی سپاه و بسیج را یکی کرد و مقابله با تهدیدات داخلی را نیز به عهده این نیرو نهاد. فرمانده سپاه تصریح کرده بود که چنین اقدامی برای مقابله با تهدیداتی است که به قول وی هرروزپیچیده تر وگسترده ترازگذشته می شوند. جعفری فرمانده سپاه در این خصوص گفته بود: "همان طور که بارها رهبري تاکيد کردند مسووليت اصلي سپاه مقابله با تمامي تهديدات از جمله تهديدات داخلي بوده است ولي در استراتژي فعلي که از سوي رهبر انقلاب مشخص شده استراتژي راهبردي سپاه با آن سال ها فرق کرده است؛ بدين ترتيب که ماموريت اصلي سپاه در حال حاضر مقابله با تهديدهاي داخلي است و سپس در صورت تهديد نظامي خارجي سپاه به کمک ارتش خواهد شتافت... امروز همه تهديدات با تنوع کارکردها خود را نشان مي دهند. تهديدات سياسي، امنيتي و نظامي آن هم با رويکردهاي جديد که اين موضوع نشان از آن دارد که تهديدات عليه انقلاب پيچيده و گسترده تر از گذشته شده، پس ما حق نداريم که آرام بنشينيم."

No comments: