Thursday, October 11, 2007

اهدای جایزه آزادی مطبوعات ایتالیا به دو ایرانی

اهدای جایزه آزادی مطبوعات ایتالیا به دو ایرانی
احمد رافت (رم)
هيوا بوتيمار و عدنان حسن پور، دو شهروند کرد که دادگاه انقلاب سنندج به اتهام محاربه برای آنها حکم اعدام صادر کرده است برنده جايزه آزادی مطبوعات سال ۲۰۰۷ ايتاليا شدند.
قرار است اين جايزه در مراسمی که روز ۳۰ نوامبر آينده در محل شهرداری «سی ينا» در ايالت توسکانی برگزار می شود به خانواده های اين دو زندانی داده شود.
عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار، دو شهروند کرد مريوانی هستند که به گفته وکیل مدافعشان، به اتهام جاسوسی در زندان به سر می برند و به اعدام محکوم شده اند.
خانواده های اين دو فعال مريوانی اتهام «جاسوسی» و «محاربه» علیه آنها را رد کرده و می گويند که عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار به خاطر فعاليت های مطبوعاتی و اجتماعی شان دستگير و به اعدام محکوم شده اند.
در مقابل، صالح نيکبخت، وکيل اين دو متهم گفته است که اتهام موکلان وی ارتباطی با فعاليت های مطبوعاتی آنها ندارد.
سازمان های بين المللی دفاع از حقوق بشر از جمله خبرنگاران بدون مرز، عفو بين المللی و سازمان اطلاع رسانی و امنيت خبرنگاران نيز اتهام جاسوسی که از دادگاه انقلاب سنندج به آنها وارد شده است را «بی پايه» دانسته اند.
«دليل اول انتخاب اين دو خبرنگار برای دريافت اين جايزه مخالفت ما با مجازات اعدام است.»
استفانو مارچلی
جايزه آزادی بيان ايتاليا به خبرنگاران و يا فعالين اجتماعی که برای آزادی بيان مبارزه کرده باشند تعلق می گيرد، و در سال ۲۰۰۵ ميلادی به اکبر گنجی که آن زمان هنوز در زندان به سر می برد اهداء شد. سال گذشته نيز دو خبرنگار عراقی، يک کرد و يک آسوری اين جايزه را دريافت کردند.
استفانو مارچلی، بنيانگذار سازمان غير دولتی اطلاع رسانی و امنيت خبرنگاران « ISF » که مديريت اين جايزه را نيز عهده دار است در مصاحبه ای به راديو فردا گفت: «دليل اول انتخاب اين دو خبرنگار برای دريافت اين جايزه مخالفت ما با مجازات اعدام است.»
آقای مارچلی افزود: «ما به ويژه مخالف صدور اين چنين حکم غير انسانی برای کسانی که به دليل فعاليت های مطبوعاتی، اجتماعی و يا سياسی دستگير شده اند هستيم و به همين دليل عدنان و هيوا را برای دريافت اين جايزه که تنها جايزه خاص خبرنگاران خارجی ايتاليا است، برگزيديم.»
بنيانگذار سازمان غير دولتی اطلاع رسانی و امنيت خبرنگاران که خود خبرنگار تلويزيون دولتی ايتاليا است، افزود:« دليل دوم اين گزينش مربوط است به آنچه که در ايران می گذرد.»
آقای مارچلی گفت:«جمهوری اسلامی ايران به بزرگترين زندان خبرنگاران تبديل شده است و اين چنين به نظر می آيد که سرکوب مطبوعات و کارگزاران مطبوعاتی به يکی از الويت های دولت کنونی جمهوری اسلامی ايران تبديل شده است. اين مساله برای ما به هيچ وجه قابل قبول نيست و با انتخاب عدنان و هيوا در صدديم ضمن ابراز انزجار از سياست های دولت تهران برای محدود کردن آزادی بيان، با همکارانمان در اين کشور ابراز همبستگی کنيم.»
استفانو مارچلی افزود: «تشديد سرکوب اقليت ها و به ويژه کردها در ايران در ماه های اخير يکی ديگر از دلايل انتخاب هيوا بوتيمار و عدنان حسن پوراست و ما از اين طريق می خواهيم همبستگی خود را نيز با کردهای ايرانی که تحت سرکوب شديد قرار دارند ابراز کنيم.»
مراسم اهدای جايزه آزادی مطبوعات در ساختمان شهرداری سی ينا که يکی از زيباترين بناهای تاريخی ايتاليا به حساب می آيد برگزار خواهد شد.
شهردار سی ينا از خانواده های هيوا بوتيمار و عدنان حسن پور دعوت به عمل آورده است به نيابت اين دو خبرنگار زندانی در اين مراسم حضور يابند.

No comments: